Közel 20 éve látott napvilágot az F1 kiesési rendszerének ötlete

2006. február 15-én az F1 az új szezonra készült, számos változással, például a V8-as motorok bevezetésével és az akkor debütáló háromlépcsős időmérő rendszerrel.
Ebben az időszakban az akkori FIA-elnök, Max Mosley egy radikális javaslattal állt elő: futballstílusú kiesési rendszert vezetne be az F1-ben.
Mosley szerint ez fokozná a versenyt és biztosítaná a Forma-1 egészséges fejlődését. A leggyengébb csapatokat a GP2 (ma Formula 2) szériába sorolták volna vissza, miközben a legjobbak feljuthattak volna. Emellett meg akarta szüntetni a „kiskapukat„, hogy csak valóban felkészült versenyzők kerülhessenek a Forma-1-be.
„Ezt meg kellene valósítani” – mondta Mosley akkoriban. „Szükség lenne egy F1-be vezető utánpótlás-szériára, például egy szabályozott F3000/GP2 rendszerre. Aki F1-es szuperlicencet akar, annak ezen a rendszeren kellene keresztülmennie, kivéve a korábbi F1-es pilótákat. Emellett a legjobbaknak lehetőséget kellene adni a feljutásra, míg a leggyengébb F1-es csapatoknak számolniuk kellene a kieséssel.”
This could have been the biggest change ever introduced to F1!#F1 #F1Newshttps://t.co/qZxWdJzwEH
— RacingNews365.com (@Racingnews365c) February 15, 2025
A javaslat egyik legfőbb akadálya az volt, hogy a GP2 és a Forma-1 működési költségei óriási különbséget mutattak.
Mosley szerette volna az F1-es csapatok költségvetését 100 millió dollárra csökkenteni, egy olyan időszakban, amikor még nem létezett a mai költségsapka, és a csapatok szabadon költekezhettek.
Egy másik probléma az volt, hogy a kieső csapatok valószínűleg elvesztették volna a szponzoraikat, ami komoly pénzügyi válságba sodorhatta volna őket. Mosley azt javasolta, hogy az év végi pénzdíjak igazságosabb elosztása segíthetne az egyensúly fenntartásában.
„Bernie [Ecclestone] által adott pénz aránya magasabb lenne, lényegében megduplázná a támogatást” – magyarázta Mosley. „Ha racionálisan működtetnénk a rendszert, a kisebb csapatok több pénzt kapnának, mint a sikeresebbek. Az élcsapatok hatalmas televíziós figyelmet kapnak, míg a sereghajtók csak ennek töredékét, miközben nem élhetnek meg a költségvetésük öt százalékából.”
Nem meglepő módon a tervet az F1-es csapatok ellenezték, így az soha nem jutott közel a megvalósításhoz.