WTCC: Mi várhat Micheliszékre az óriási siker után? – szakértői évértékelő
"Először is természetesen a sorozat magyar érdekeltségű dolgaival kezdeném. Összességében elmondhatom, jó volt látni az egész éves folyamatos fejlődést Norbinál és a csapatnál is.
Látszott, hogy ahogy teltek a versenyek, egyre jobban ment Michelisznek és sokat jelentett az is, hogy szezon közben is tudtak tesztelni. Külön öröm, hogy a privát kategóriában Norbi toronymagasan a legjobb volt és többször is meg tudta szorongatni a gyári csapatokat, Brazíliában és Amerikában is ott volt a Chevy-k mögött, ennek az eredménye is lett a privát bajnoki címe annak ellenére, hogy az utolsó két-három versenye nem sikerült túl jól.
Ami Wéber Gábort illeti, egy biztos: egy ilyen vb-mezőnybe beülni nagyon nehéz feladat. Az kicsit látszódott az ő teljesítményén, hogy újoncként, tesztelések nélkül nem feltétlenül lehet ezt jól csinálni.
Sajnálatos volt, hogy ő nem tudott olyan jó eredményeket produkálni, mint Michelisz Norbi, de amilyen a jelenlegi gazdasági helyzet Magyarországon, eleve csodával határos, hogy az európai versenyekre össze tudta szedni a pénzt. Gábor egyébként főleg a végén kezdett belejönni, akkor már nála is lehetett látnia javulást, de neki kevés volt a verseny és a megtett kilométer így elsőre, hogy bele tudjon tanulni a szériába.
Amiben ugye komoly változás lesz, hogy kivonul a Chevrolet, mint gyári csapat, ami szerintem nem is olyan nagy gond. Nyolc éve csinálják, az utóbbi két-három évben kihoztak belőle mindent, amit lehetett, így várható volt, hogy egyszer vége lesz a dalnak.
Nem is annyira nagy baj, mert annyira domináltak egyedüli gyári csapatként, hogy rossz volt nézni, úgyhogy Isten velük! Egyébként is, a kocsijaikat látni fogjuk még, mert az autók megmaradnak, lesznek olyan pénzesebb pilóták, csapatok, akik a gyári Chevy-ket használni fogják.
Attól pedig nem lennék meglepődve, ha jövőre is egy Chevrolettel nyomuló pilóta lenne a világbajnok. Egyébként, ha már itt tartunk, ugye a Honda jövője is kérdéses. A másik fontos dolog, hogy a hendikep rendszer miatt a Chevy-k plusz 40 kilóval mentek, a többi autó pedig csak plusz 10-20-szal.
Az lenne a jó, ha a többi gyártó is fel tudna jönni, de ahhoz, ha valaki versenyképes autót akar, meg kell küzdenie ezzel a hendikep-rendszerrel. Szóval úgy gondolom, jövőre is Chevy-uralom várható. 2014-től aztán érkezik a Citroen, de a Renault és a Ford beszállásáról is hallani, ami igen biztató a jövőre nézve.
Ez is kellhet ahhoz, hogy a WTCC ne a sokadik autós sorozat legyen, hanem megközelítse, mondjuk a Forma-1 népszerűségét. De ami ehhez a legjobban szükséges volna, az a pénz. Úgy a szponzorok, mind a versenyzők részéről, és nem csak a versenyzők, hanem a széria támogatóitól is.
Hamarosan talán vége lesz ennek a rossz gazdasági helyzetnek is. Én abszolút feljövőben látom a sorozatot, itt vannak a gyári jelentkezők, amit fentebb említettem, 2014-től pedig szabálymódosításokat is eszközölnek majd, hogy az autók kinézetét az utcaitól egyre inkább a versenyautós felé vigyék el és nem mellesleg erősebbek legyenek. Ezek pedig mind azt szolgálják, hogy a szurkolók szemében és a motorsportok ranglistáján is felfelé lépjen a WTCC.
Nekünk, magyaroknak persze a legfontosabb a Zengő Motorsport fejlődése. Kérdés, mi lesz a BMW-vel, hiszen a mezőny felét privát BMW-k adják. A 2014-es módosítások kapcsán nagy kérdés, ad-e új 3-as BMW-t a gyár, vagy lesznek-e gyári autók, mert ha nem, akkor az összes BMW szabálytalan lesz.
És itt jön a képbe a DTM, hiszen lehet, hogy a gyárnak fontosabb lesz az a sorozat. Aki látott már DTM-versenyeket, tudja, miről beszélek. Aki nem, annak javaslom, nézzen bele egy-egy futamba, mert látszik, mennyire fontos a német autógyártóknak, hogy egymás ellen versenyezzenek és ehhez a sorozatban nagyon komoly színvonal is párosul.
Könnyen lehet, hogy a BMW-nek fontosabb lesz majd ez és nem akarnak az új módosítások miatt annyi pénzt áldozni és kiszállnak. Nagy kérdés, akkor mi lesz a Zengő Motorsporttal, hiszen akkor a csapatnak új autó után kell nézni. Ez viszont még a jövő zenéje, és bár még csak most lett vége az idei szezonnak, én már most várom a következő évet!
Hamarosan újra jelentkezem!
Kiss Norbert"