Wéber Gábor: "Nem autókázni jöttem a WTCC-be!" – interjú
sport365.hu – A portugál futammal lezárult a WTCC-s évadod, hogyan értékeled első évedet?
– Wéber Gábor: Mivel a szezon még folytatódik és nem tettem le róla, hogy ősszel újra autóba üljek a tengerentúlon, így csak az évad első felét értékelném. Nehezebb és összetettebb dolgom volt, mint eddig bármikor, nagyon hiányoztak a teszkilométerek, de Portimao-ra határozottan jobban éreztem magam az autóba, mint a kezdetekkor. Eddig közepesen sikerült az évem, annak viszont örülök, hogy érezhető volt a fejlődés futamról futamra.
– Technikai problémák, kilökések, nem éppen egy szerencsés szezon volt ez számodra…
– Wéber Gábor: Volt már simább bajnokságom, de a túraautózásban ez benne van, az ilyen jellegű technikai problémákkal meg nem lehet mit kezdeni, egyik sem a csapaton múlt, vagy az autó felkészítésén múlt.
– Mindezzel együtt szereztél három pontot, kettőt a Szlovákia ringen, egyet pedig a Hungaroringen. Utóbbi minden bizonnyal az idény legemlékezetesebb versenye volt számodra illetve a csapat számára… Hazai közönség előtt, hazai pályán, pontot szereztél, Norbi győzött…
– Wéber Gábor: Nem a pontszerzés, a győzelem érdekel, függetlenül attól, hogy a világbajnokságról beszélünk. Persze ettől még nagyon messze voltam, de a vb-pontok csak szépségtapaszok, pusztán a részvételért nem versenyeznék. A magyar futam fergeteges élmény volt, ott sokkal jobb eredmény is kijöhetett volna, ha nincs a váltóhibám az időmérőn, de Norbi győzelme úgyis mindent vitt.
– Emellett melyik volt az idényben a legjobb versenyhétvégéd, futamod?
– Wéber Gábor: Leginkább a futamokból tudtam erőt meríteni, mert – Monza kivételével – Portimao-ig sokkal jobban sikerültek, mint az időmérők. A monzai második futam, mindkét hazai és salzburgi, valamint a portugál második más-más szempontból voltak emlékezetesek, de mind segített a fejlődésben.
– Ki tudsz-e emelni egy-egy kemény csatát, előzést vagy manővert a hat versenyhétvégédből?
– Wéber Gábor: Volt jó néhány: Rydell ellen Monzában a második futamon, néhány század különbséggel futottam be mögötte; Szlovákiában Boardman és MacDowall ellen egész futam alatt oda-vissza, majd a rajtom a második futamon; Salzbrugban féktávon kívülről fékeztem ki Engstlert a célegyenes végén, aztán később szintén vele fél versenyen át tartó próbálkozás a gyors jobbosban kívülről. Portugáliában pedig a befulladt rajtomat követően a 22. helyről visszajöttem a 12.-re, de az ettől függetlenül inkább rossz emlék marad.
– Mi volt számodra a legizgalmasabb pillanata az idényednek?
– Wéber Gábor: Szlovákiában egyszerre előztem két embert a féktávon, de a kigyorsításnál megpöcköltek hátulról és a sóderben végeztem.
– Korábbi sorozataidban a győzelmekért harcoltál, idén viszont, ha lehet így fogalmazni, tanulóévet teljesítettél a WTCC-ben. Ez volt az első éved a túraautó-világbajnokságban, mennyire volt nehéz ebbe a sorozatban beleszokni?
– Wéber Gábor: Mivel nem voltak túlzott elvárásaim, ezért nem ért annyira rosszul, de senki nem szeret hátul vagy a középmezőnyben autózni, amikor tudja, milyen legelöl. Az autó meg- és kiismerése volt a kulcs, kellett hozzá idő, hogy tudjam, mit hogyan érünk el vele.
– Sikerült-e megszokni a WTCC-s BMW-t? Mennyire volt nehéz átülni ebbe? Mennyire kell máshogy vezetni, mint mondjuk korábbi Renault Clio, Seat Leon versenygépeid?
– Wéber Gábor: Portimao-ban már nagyon jól éreztem magam az autóban, ahogy az időmérős 7. hely is mutatta, de kemény három hónapunkba került mérnökömmel, Bári Dáviddal és a csapattal, hogy magamra formáljam. Mivel hátsókerekes, ezért néhány dolgot alapvetően máshogy csinálsz benne, viszont összességében mégiscsak egy 300 lóerő körüli túraautó, tehát a tempó nem volt sokkal nagyobb, azonban sokkal érzékenyebben reagált minden apróságra, mint pl. a SEAT.
– Bajnoki címeid után milyen céllal vágtál be a túraautó-vb küzdelmeibe? Egyáltalán, hogyan jött a lehetőséged erre?
– Wéber Gábor: A lehetőséget a Zengő Motorpsortnak, a megvalósítást a szponzoraimnak köszönhetem, és ahogy már mondtam, nem csak „autókázni”, hanem eredményeket elérni szeretnék a WTCC-ben.
– Sikerült teljesíteni elvárásaid? Elégedett vagy a teljesítményeddel?
– Wéber Gábor: Határozottan nem, ennél sokkal gyorsabban szerettem volna tanulni, de hat verseny tapasztalatával legalább tudom, hogy mit és hol lehetett volna máshogy csinálni.
– Az európai versenyek után, a hátra lévő öt versenyhétvégén már csak Norbinak szurkolhatunk, ezzel együtt azért bizonyára akad még dolgod a csapatnál. Elemzések, tesztek, mi vár még rád az idei WTCC-s idényben?
– Wéber Gábor: Brazíliában nem leszek ott, a többi még nyitott kérdés, úgyhogy van dolgom addig a hiányzó büdzsé előteremtésére.
– Milyen egyéb terveid vannak még a szezonra? Rajthoz állsz esetleg más sorozatokban vendégpilótaként, mint például Norbi a Superstars küzdelmen?
– Wéber Gábor: Most a WTCC projekt folytatása a legfontosabb, ha közben akad ilyen lehetőség, azt előtte mindenképp egyeztetnem kell a csapattal is.
– Milyen kategóriájú illetve alapvetően mi lenne az a versenygép, amit szívesen kipróbálnál?
– Wéber Gábor: Tetszenek a le mans-i sportprototípusok.
– Ha választhatnál a valaha élt minden pilóta közül kivel versenyeznél a legszívesebben?
– Wéber Gábor: Túl sokan vannak, nem tudnék egy nevet mondani. Talán valamikor a hőskorban, de mindegyik korszaknak megvoltak a zsenijei, akiket szeretek.
– Jövőre is versenyzel? Indulsz a WTCC-ben vagy esetleg más sorozatban? Mi csapat terve? Ketten indultok a túraautó-vb jövő évi mezőnyében? Milyen célokat tűzöl ki magadnak?
– Wéber Gábor: Remélem, hogy jövőre is versenyzem, mégpedig a WTCC-ben, Norbival egy csapatban. A cél a dobogó.