Forma 1 / Motorsport

Webber rajt-cél győzelmet aratott a Spanyol Nagydíjon

Fernando Alonso az utolsó körökben tudta megelőzni Sebastian Vettelt, akinek ki kellett állnia egy újbóli kerékcserére, majd Hamilton defektjét követően még egyet előrelépett és hazai közönség előtt felállhatott a dobogó második fokára. Vettelnek a fékekkel voltak gondjai, végül a második kerékcseréje után csak egy helyet esett vissza és Hamilton kiesésével visszaugrott a harmadik helyre. Michael Schumacher a boxban tudta megelőzni az előle induló Jenson Buttont, a 17. körtől végig tartotta őt, a negyedik helyet szerezte meg a mai napon. A tavalyi világbajnok a másik McLarennel csak az ötödik helyen végzett, míg Felipe Massa sem tudott sokat előrelépni, Schumacher és Button mögött a hatodik helyen ért célba. Hetedik helyen a tegnapi napon a Q3-ról éppen lemaradó Adrian Sutil végzett, míg a Renault-val Robert Kubica nyolcadikként haladt át rajt-célvonalon. Kubica mögött a Williams-szel Rubens Barrichello jött be, aki tegnap a 18. helyre kvalifikálta magát az időmérőn. Az utolsó pontszerző pedig – ugyancsak Hamilton kiesésének köszönhetően – a szintén hazai pályán versenyző Jaime Alguersuari lett.

A rajt

A futam végig napos időben zajlott, a kezdés körül a levegő hőmérséklete 20°C, az aszfalt hőmérséklete 32°C volt. A páratartalom 50% körül mozgott, míg a tegnapihoz képest ma kissé erősebb szél fújdogált a pálya körül. Heikki Kovalainen a boxból rajtolt volna, de nem tudott elindulni.
A rajtról mindenki simán eljött, Vettel nagyon támadta Webbert, az ausztrálnak rá és Hamiltonra is figyelnie kellett, aki jobb oldalról próbált bebújni mellé, de Webber fordult el elsőnek, és onnantól foghatatlan volt. Kubica és Rosberg visszaesett a rajtnál, mint ahogyan Kobayashi is a mezőny végére került a Sauberrel.

Az első körben Bruno Senna beleszállt a gumifalba, ő kiszállni kényszerült a versenyből. Az első kör után az állás: Webber, Vettel, Hamilton, Alonso, Button, Schumacher, Massa, Sutil, Alguersuari és Kubica zárta az első tízet. A második körben de la Rosa defektet kapott sárga zászló volt érvényben a pályán.

Az első kerékcserékig

Az első körökben voltak igazi nagy csete-paték, Kobayashi az erősnek tűnő Sauberrel Trullit előzte meg, Barrichello a rajt után a 12. helyre jött fel. Az első hat kör után az állás: Webber, Vettel, Hamilton, Alonso, Button, Michael Schumacher, Button volt az első nyolc, ezeken a helyeken nem  történt változás a rajthoz képest. A kilencedik helyen jött ekkor Sutil a Force Indiával, majd Alguersuari, Kubica, Rosberg, Barrichello, Hülkenberg, Liuzzi, Kobayashi és Petrov. Őket követték az újoncok: a 17 helyen Trulli, majd Glock, és Chandhok. Buemi volt az utolsó előtt, aki sokat csúszott vissza és a sort Di Grassi zárta.

Hamilton a harmadik helyen erős tempót diktált, nem szakadt le Vettelről. A németet biztatták, hogy változtasson a benzin-levegő keveréken, hogy nagyobb tempót tudjon diktálni. Webber eközben sorozatban futotta meg a leggyorsabb köröket, kezdett elnyúlni a többiektől. A 12. körben Buemi elkezdett felkapaszkodni, Glockot előzte meg.

Az első kerékcsere a 13. körben történt, Vitantonio Liuzzi volt a szerencsés, aki bejött a boxba (4,8 másodpercet állt a boxban, lágyabb helyett keményebb keveréket kapott). Két körrel később Schumacher (3,8 másodperc, lágy helyett kemény) és Massa (4,1 másodperc, lágy helyett kemény) is bejött. Eközben Alonsot láthattuk belső kamerából, hogy az F-csatorna működtetése közben milyen kézmozdulatokat kell tennie. A 15. körben még Rosberg is bejött új szett gumikért, de túl hamar engedték el, és nem tudták rögzíteni a jobb első gumit. Rosberg megállt időben, visszatolták, majd rögzítették a kerekeket. Ezzel körülbelül 5-8 másodpercet veszett a német, akinek itt ment el a futama.

Kér körrel később Alonso (4,0 másodperc, lágy helyett kemény), Vettel (4,2 másodperc, lágy helyett kemény) és Button is bejött a boxba, Schumachernek sikerült két kör alatt annyit kiautóznia, hogy bejött Button elé. A 18. körig kellett várni Webberre (4,4 másodperc, lágy helyett kemény) és Hamilton (4,1 másodperc, lágy helyett kemény), az élmezőnyből ők voltak az utolsók, akik abroncsot cseréltek.

Az a fránya szélárnyék

Button folyamatosan támadta Schumachert, de nem talált előzési pontot, és felhúzták magukra Massa-t. A 22. körben de la Rosa kiállni kényszerült. A kerékcserék után az állás: Webber, Hamilton, Vettel, Alonso, Schumacher, Button, Massa, Sutil, Kubica, Barrichello volt az első tíz. A 11. helyen autózó Hülkenberget követte Alguersuari, majd Petrov, Kobayashi, Liuzzi, Buemi, Rosberg, Truuli, Chandhok és Di Grassi volt az utolsó. A 23. körben Buemit megbüntették, boxutca-áthajtásos büntetést kapott, amiért veszélyesen jött ki a boxból.

Buttont már 8 kör óta tartotta Schumacher, Massa egyre közelebb került hozzájuk. A 25. körben Chandhokot körözte le ez a hármas. Schumacher és Button simán elment a HRT mellett, Massa-t viszont nem tudta jó ütemben elengedni, kicsit belement a HRT hátuljába, és megsérült az első szárnya, de nem kellett lecserélnie azt. Eközben Sutil és Kubica is egymásra talált, de Kubica sem tudott elmenni Sutil mellett.

A 29. körben Alguersuari Chandhokot körözte volna le, összeütköztek, A HRT-nek letört az első szárnya, és két körrel később ki is állt az indiai versenyző. Alguersuari pár körrel később boxutca-áthajtásos büntetést kapott ezért a manőverért.

A 12.-13.-14. helyen autózók is egymásra találtak Hülkenberg, Petrov és Kobayashi személyében. Hülkenberg kijött Petrov elől a boxba, ezzel ő volt az első, aki kétszer is meglátogatta a boxot.

Webber a 36. körben már a 12. helyen auzózó pilótának is kört adott, eközben Rosberg is bejön második kerékcseréjére (4,1 másodperc, kemény helyett lágy).

Majdnem ez lett a vége

Rosberg a friss gumikkal hátulról próbált előre törni, sokáig Hülkenberggel küzdött. A 44. körben jártunk, amikor Massa ismét kezdett feljönni Schumacherre és Buttonre. Az 51. körben Rosbergnek végre sikerült kifékeznie és megelőznie Hülkenberget.


Az 55. körben Vettel kicsúszott a pályáról a harmadik helyről, úgy tűnt, hogy valami gondja van az autóval. Gyorsan ki is jött a boxba kereket cserélni, de mint később kiderült nem a gumik koptak el, hanem a fékekkel voltak gondok. A 66 körös futamból már csak 10 kör volt hátra, Vettel negyedik helyen autózott biztos távolságra az ötödik Schumachertől, és az utolsó körökben szinte csak a motorféket használhatta fékezés gyanánt, annyira elkoptak a fékbetétei.

Az utolsó meglepetés két körrel a vége előtt érte utol a mezőnyt, amikor Hamilton kapott egy bal első defektet és a gumifalba csapta a Mclarent, a második helyről állt ki, ezzel a többiek mind egyet előre ugrottak. Az utolsó körben Liuzzi Force Indiája is megállt.

A 66 körös futamon Mark Webber intették le elsőnek, Alonso a szerencsének köszönhetően két helyet is előre tudott lépni, ezzel hazai pályán második helyet ünnepelhetett, Vettel pedig fék nélkül is bejött harmadiknak.

A 2010-es évi Spanyol Nagydíj végeredménye:

Hely Vezető Csapat Kör Idő/eltérés Rajth. Pont
1 6 Mark Webber  Red Bull 66 Győztes 1 25
2 8 Fernando Alonso  Ferrari 66 +24.0 mp  4 18
3 5 Sebastian Vettel  Red Bull 66 +51.3 mp  2 15
4 3 Michael Schumacher  Mercedes 66 +62.1 mp  6 12
5 1 Jenson Button  McLaren 66 +63.7 mp  5 10
6 7 Felipe Massa  Ferrari 66 +65.7 mp  9 8
7 14 Adrian Sutil  Force India 66 +72.9 mp  11 6
8 11 Robert Kubica  Renault 66 +73.6 mp  7 4
9 9 Rubens Barrichello  Williams 65 +1 kör  17 2
10 17 Jaime Alguersuari  Toro Rosso 65 +1 kör  15 1
11 12 Vitaly Petrov  Renault 65 +1 kör  19
12 23 Kamui Kobayashi  Sauber 65 +1 kör  10
13 4 Nico Rosberg  Mercedes 65 +1 kör  8
14 2 Lewis Hamilton  McLaren 64 +2 kör  3
15 15 Vitantonio Liuzzi  Force India 64 +2 kör  16
16 10 Nico Hulkenberg  Williams 64 +2 kör  13
17 18 Jarno Trulli  Lotus 63 +3 kör  18
18 24 Timo Glock  Virgin 63 +3 kör  22
19 25 Lucas di Grassi  Virgin 62 +4 kör  23
Kiesett 16 Sebastien Buemi  Toro Rosso 42 +24 kör  14
Kiesett 20 Karun Chandhok  Hispania 27 +39 kör  24
Kiesett 22 Pedro de la Rosa  Sauber 18 +48 kör  12
Kiesett 21 Bruno Senna  Hispania 0 +66 kör  21
Kiesett 19 Heikki Kovalainen  Lotus 0 +66 kör  20