Pedig az útvonaltervezők mintha csak Sagannak akartak volna kedvezni: a vasárnapi halál után most csak egy dombosra kategorizált szakaszt dobtak a mezőny elé. Igaz, ebben benne volt a Tour leghosszabb (22,6 km) és tengerszint fölötti magasságban (2408 méter) legdurvább hegye, az Envalira, amely az Andorrából Franciaországba vezető út legmagasabb hágója.
Sagan pedig a sprinterek közül messze a legjobban bírja a hegyeket, úgyhogy bevetette szokásos taktikáját: már a szakasz legelején folyamatosan támadott, és míg a többi sprinter még a főmezőnytól is lemaradt, ő alig bírt magával, és jópárszor megpróbált elmenni még a többi szökevénytől is.
Akik egyébként ha már az összetettben nem is voltak veszélyesek, azért nem voltak akárkik. Többek között a pöttyös trikóra hajtó Pinot és Majka, a Cápa, Vincenzo Nibali, valamint a korábbi világbajnok Rui Costa is előre került.
Sagan se rapproche du vert / Sagan getting closer from the #Greenjersey #TDF2016https://t.co/3HmCyRmnKp
— Le Tour de France (@LeTour) 2016. július 12.
Sagannak persze a szakasz kétharmadánál lévő részhajrá volt az elsődleges célja, amit annak rendje és módja szerint meg is nyert (és ezzel virtuálisan visszavette Mark Cavendishtől a zöld trikót). De ha már ez sikerült, a jó sportolók mindig kitűznek maguk elé újabb célt, amit elérhetnek, és a szakasz megnyerése nem is tűnt olyan lehetetlennek.
Az eredetileg 20 fő körüli szökevénycsoport ugyanis alig 20 km-el a vége előtt felbomlott, és mindössze kilencen maradtak elöl. Ezek közül egyénileg talán a norvég Edvald Bosson Hagen volt a legveszélyesebb Saganra, de hát a kerékpár csapatsport, és a három Oricás, Matthews, Impey és Durbridge úgy dolgozott össze, mint az álom.
Folyamatosan hagyták, hogy Sagan menje a tempót a csoportnak, a háta mögött a szélárnyékban meg lopták az energiát; ha meg nem, akkor felváltva támadták be, csak hogy fogyasszák a sprintből a végsebességét.
Céljukat el is érték: a célegyenesben Impeyt be tudta fogni Sagan, de Matthews már kifogott rajta. Az ausztrál így megbosszulta a tavalyi világbajnokságot (ahol több mint hat óra tekerés után mindössze három másodperccel kapott ki Sagantól), és a Giro és a Vuelta után a Touron, azaz mind a három háromhetes körversenyen szakaszt nyert.
Holnap a Carcassonne és Montpellier közötti 162,5 km vár a mezőnyre, amelyben mindössze az elején lesz két negyedik kategóriás hegy, azaz megint mezőnyhajrára lehet számítani.
1. Michael Matthews (austrál, Orica) | 4:22:38 |
2. Peter Sagan (szlovák, Tinkoff) | azonos idővel |
3. Edvald Boasson Hagen (norvég, Dimensio Data) | ai. |
4. Greg Van Avermaet (belga, BMC) | ai. |
5. Sam Dumoulin (francia, AG2R) | ai. |
1. Chris Froome (brit, Sky) | 49:08:20 |
2. Adam Yates (brit, Orica) | + 16 mp. |
3. Dan Martin (ír, Etixx-Quick Step) | + 19 mp. |
4. Nairo Quintana (kolumbiai, Movistar) | + 23 mp. |
5. Joaquim Rodríguez (spanyol, Katyusa) | + 37 mp. |