Vettel unalmassá tette a Forma-1-et, de a Hungaroring volt az ász
Idénre bővült a versenynaptár, de emellett több új szabályváltozás is életbe lépett a Forma 1-ben, így egyebek között ismét hatályba lépett a 107 százalékos szabály – igaz, csak egyszer az évadnyitón kellett alkalmazni –, az F-csatornát betiltotta a FIA, ezenkívül új gumiabroncsokat használtak a csapatok, melyek ettől és a mozgatható hátsószárnytól több előzést vártak. Mindezekért is nagy elvárásokkal kezdődött meg a 61. világbajnoki sorozat, mely az előzetes tervek szerint nem Bahreinben rajtolt el március közepén, köszönhetően az ottani belpolitikai helyzetnek, hanem Ausztráliában március 27-én. Később az elképzelések alapján a bahreini futamon is megküzdöttek volna a versenyzők, de végül mégsem pótolták a küzdelmet a résztvevők. A pilóták így is tizenkilenc versenyen mérték össze tudásukat, akik közül a címvédő kissé talán unalmassá tette az idényt. Sebastian Vettel ugyanis folyamatos győzelmeivel és dobogós helyezéseivel már a Japánban, az idei tizenötödik futamon megszerezte második vb-címét. Az ifjú rekorder német pilótát, a legfiatalabb kétszeres világbajnokot pedig idén senki nem tudta megszorongatni. Az egy híján húsz megmérettetésből ugyanis tizenegyszer nyert, ötször volt második, egyszer harmadik, egyszer negyedik és csupán egy alkalommal esett ki az Abu Dzabi Nagydíjon rögtön az első kanyart követően egy defekt miatt. Ezzel Vettel toronymagasan 392 ponttal nyerte meg az idei sorozatot.
Az egyéni világbajnokságban nem akadt senki, csupán egy-egy versenyen, aki megnehezítette Vettel dolgát, a bajnok szerencséjére ráadásul mindig más, így az őt követők felváltva osztozkodtak a maradék pontokon. Még csapattársa, Mark Webber, elvileg ugyanolyan versenygéppel, sem tudta megközelíteni a német teljesítményét, inkább a két McLaren-Mercedeses versenyző volt, aki időnkét értékes pontokat lopott Vetteltől. Közülük is inkább Button, aki kiegyensúlyozott teljesítményének köszönhetően három futamgyőzelmet söpört be idén, illetve négy második, öt harmadik pozíciót, valamint több pontszerző helyet és csupán kétszer nullázott. Ezzel a brit pilóta lett a második a vb-ben 270 pontjával, ami 122-vel, majd öt futamgyőzelemért járó egységgel kevesebb, mint a bajnoké.
A harmadik helyet Mark Webber szerezte meg végül, a Red Bull Renault másik versenyzője ráadásul a végére hagyta legjobb eredményét, és a szezonzárón aratott sikerrel felkerült a világbajnoki dobogó harmadik fokára. A rutinos ausztrál egyetlen futamgyőzelmet szerzett idén, de összesen kilencszer állhatott fel a dobogóra.
Fernando Alonso a tavalyi második helye után idén kénytelen megelégedni a negyedik pozícióval, a dobogóról ráadásul mindössze csak egy ponttal maradt le, ám a kétszeres vb-győztes spanyol még ezzel is elégedett lehet, a Ferrari idei versenyautója ugyanis reálisan erre volt elég. A vb negyedik helyét a McLaren másik brit pilótája szerezte meg, miután Hamilton számára egy rendkívül nehézkes és gondokkal teli idényt zárt. Őket óriási szakadékkal a ferraris Felipe Massa követi, aki majd feleannyi egységet gyűjtött be, mint idei „legkedveltebb” riválisa, Hamilton. (A két pilóta négy futamon is ütközött egymással.) A vb-ben a hetedik-nyolcadik helyet, az évadot rendkívül gyengén kezdő, majd némileg javuló, de csak a középmezőnyt erősítő Mercedeses versenyzők zárták Rosberg és a veterán Schumacher sorrendben. Kilencedikként a Force India pilótája Adrian Sutil végzett, a Lotus Renault-val versenyző Vitalij Petrov pedig tizedikként zárta második szezonját.
A csapatok közül a konstruktőri vb-címet a Red Bull fölényesen nyerte, a McLaren és a Ferrari előtt.
A tizenkilenc futamból álló idényből, minden elfogultságot félretéve, az egyik legizgalmasabb idén a Magyar Nagydíj volt, melyet az eső tett még nehezebbé és emlékezetesebbé a pilóták számára. A szemerkélő esőben kezdődő, majd folyamatosan száradó, aztán rövid zápornak köszönhetően ismét nedves pályán, miközben a köztes és a száraz gumikkal taktikáztak a pilóták, végül Jenson Button nyert, ráadásul 200. Forma 1-es futamán.
A Forma-1 idényértékelő sorozatunk tovább folytatódik, ma este a Red Bull szezonértékelését olvashatjátok! |