Sebastian Vettel győzelmével ért véget a Forma-1 idei szezonjának utolsó előtti futama, a Brazil Nagydíj. Mögötte csapattársa, Mark Webber végzett, a dobogó legalsó fokára Fernando Alonso állhatott fel a Ferrarival, mögötte a két Mclarenes, Lewis Hamilton és Jenson Button ért célba. Így Alonso éllovasként utazhat el a jövő hét végi Abu-Dzabi Nagydíjra, Mark Webber 8 pontos hátrányban követi őt, míg az idén 4. futamgyőzelmét arató Vettel 15 egységgel van lemardva a spanyol mögött az összetettben. Hamilton esélyei minimálisra csökkentek, hiszen 24 pontot kellene ledolgoznia a kétszeres világbajnokkal szemben. Button pedig végleg lemondhat a címvédésről. A pole-pozícióból induló Nico Hülkenberg végül a 8. helyen fejezte be az interlagosi futamot.

 

Részletes tudósítás:

Közvetlenül a verseny előtt Bruno Senna HRT-jében váltót kellett cserélni, de ő ennek ellenére is csak az utolsó helyről indulhatott volna.

A rajtnál Vettel azonnal megelőzte Hülkenberget, de ugyanebben a körben megtette ezt Webber is, és a két Red Bull villámgyorsan kezdett elszakadni a többiektől. Közben Alonso agresszívan támadta Hamiltont, és a brit apró megcsúszását kihasználva meg is előze a 2. körben.

Ezután az első számú Ferrari Hülkenberget kezdte el támadni, ám sehogy sem találta a Williams-es pilóta mellett a rést, így hét körön keresztül mögötte vesztegelt. Ekkor sikerült megelőznie a tegnapi rajtelsőt, ám ekkor az éllovas Red Bull előnye már több mint 9 másodpercre nőtt.

A 8. körben Hamilton is megérkezett szorosan a GP2 tavalyi bajnoka mögé, ám neki sem sikerült könnyedén elmenni a Williams mellett, így hosszú körökre beragadt mögé, miközben a mezőny Kubicával az élen egyre inkább feltorlódott mögötte.

Jenson Button kerékcserére szánta el magát a 11. körben, s a lágy gumikat kemény keverékű abroncsokra cserélte át. Az ő példáját követte Felipe Massa is a következő körben, de csak Button mögé tudott visszajönni. A hazai pályán bizonyítani szándékozó pilóta versenye hirtelen elúszni látszott, amikor is egy körrel később ismét ki kellett jönnie a boxba újabb kerékcserére, feltehetően amiatt, mert nem megfelelő gumiszettet raktak fel a szerelők az autójára.

Button taktikája eredményesnek bizonyult, hiszen a 14. körben  kerékcserét végrehajtó Hülkenberg és Kubica csak mögé tudtak visszajönni. A verseny egynegyedéhez érve a Webber 3 másodperc körüli idővel követte az élen haladó Vettelt, Alonso hátránya viszont ekkor már elég tetemesnek mondható, 14 mp volt. Hamilton pedig további 11 mp-cel követte a spanyolt.

A 20. körben Hamilton is szervízelésre szánta el magát és sikerült is maga mögött tartania csapattársát. Ezután pedig sorra futotta a leggyorsabb köröket, mellyel még a Red Bullok sem tudták tartani a lépést, így az éllovas hármas is boxkiállásra szánta el magát.

Közülük először Alonso jött ki a 24. körben, majd egy-egy kör különbséggel Vettel és Webber is. A sorrend nem változott köztük, viszont a hátsóbb régiókban történtek izgalmak. Button például megelőzte Kobajasit a 30. körben, aki ekkor még nem volt kint kerékcserén, Barrichello pedig defektet kapott Algersuari előzése közben, így a 35. körben neki is a boxba kellett hajtania.

A futam felénél egyre inkább úgy tűnt, hogy nem nagyon változhatnak a dobogós pozíciók, hiszen a két Red Bull magabiztos távolságban autózott Alonsotól. Ugyanakkor fejtegetésre adott okot, hogy a Red Bull kettős győzelem ebben a sorrendben mennyire jó az osztrák istállónak, hiszen ebben az esetben Alonso még mindig 8 pont előnnyel utazhat el az évadzáróra. Ugyanakkor a leglogikusabb döntésnek azt tarthatták Hornerék, hogy nem kérik Sebastiant csapattársa elengedésére, hiszen erre adott esetben sort keríthetnek az abu-dzabi futam utolsó körében is, addig pedig még mindig két vébé címre esélyes versenyzőjük van.

Az 50. körben aztán felpörögtek az események, Vitantonio Liuzzi ugyanis a Senna-lassítónál a gumifalnak csapódott, aminek következtében be kellett küldeni a safety car-t. Ekkor többen úgy döntöttek, hogy ismét boxkiállást hajtanak végre. Köztük a két Mclaren pilóta is kockáztatott és annak köszönhetően, hogy Schumachert 30 körön keresztül feltartotta Sutil, viszonylag könnyedén vissza tudtak jönni a hétszeres világbajnok elé.

A biztonsági autó mögött Vettel haladt az élen, mögötte Webber autózott, akinek még a köztük lévő két lekörözött autót is meg kellett előznie. Őt újabb négy lekörözött autót követően Alonso követte, a Mclarenek pedig még legalább tíz kört kapó versenyzővel hátrébb araszoltak.

Az 56.körben újraindult a verseny, Webber, Alonso és Hamilton is bajlódott a lekörözöttekkel, ugyanakkor Vettel senkitől sem zavartatva el tudott húzni.

A bonyodalmakkal való megbírkózás után végetértek a lekörözések az élmenők számára. Ekkor Vettel már 4 és fél másodperces előnyt autózott ki Webberrel szemben. Alonso 9 és fél, Hamilton pedig már 16 és fél másodpercre követte a németet.

Az utolsó körökben a Red Bullnál a motorok kímélése érdekében visszavettek a tempóból, ám Alonso tett még egy kísérletet az ausztrál befogására. Folyamatosan futotta a leggyorsabb köröket, csakúgy mint a mögötte haladó Hamilton, ám a Vettelt és Webbert már nem tudta befogni.

Ezzel a Red Bull Racing csapata már Brazíliában besöpörte a konstruktőri világbajnoki címet, ám az egyéni elismerés gazdára találására még egy hetet biztosan várnunk kell, ugyanis Webber 8 pontra csökkentette hátrányát az éllovas Alonsoval szemben. Ennek ellenére a kétszeres világbajnok még így is egy picit jobb helyzetben várhatja a szezonzárást. Vettel is visszatért a meccsbe, 15 pontos hátránya a spanyollal szemben – továbbtartó jó formájával, a Red Bull motorok megbízhatóságával és a csillagok kedvező együttállásával – akár még le is dolgozható különbség. Persze sok múlik az osztrák csapat minden bizonnyal még a héten  vélhetően megszülető döntésén a csapatutasítással kapcsolatban pro vagy kontra.

 Odler Norbert

 

BRAZIL NAGYDÍJ, INTERLAGOS 
A 71 KÖRÖS FUTAM VÉGEREDMÉNYE
1. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:33:11.803
2. Mark Webber Red Bull-Renault 4.243 mp h.
3. Fernando Alonso Ferrari 6.807 mp h.
4. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 14.634 mp h.
5. Jenson Button McLaren-Mercedes 15.593 mp h.
6. Nico Rosberg Mercedes 35.300 mp h.
7. Michael Schumacher Mercedes 43.400 mp h.
8. Nico Hülkenberg Williams-Cosworth 1 kör h.
9. Robert Kubica Renault 1 kör h.
10. Kobajasi Kamui Sauber-Ferrari 1 kör h.
11. Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
12. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1 kör h.
13. Sébastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
14. Felipe Massa Ferrari 1 kör h.
15. Vitalij Petrov Renault 1 kör h.
16. Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1 kör h.
17. Nick Heidfeld Sauber-Ferrari 1 kör h.
18. Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 2 kör h.
19. Jarno Trulli Lotus-Cosworth 2 kör h.
20. Timo Glock Virgin-Cosworth 2 kör h.
21. Bruno Senna Hispania-Cosworth 2 kör h.
22. Christian Klien Hispania-Cosworth 6 kör h.
FELADTA    
  Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 49 kör
  Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 62 kör
AZ ÁLLÁS 
PILÓTÁK
1. Alonso 246
2. Webber 238
3. Vettel 231
4. Hamilton