Vettel még csapata hibáját is kihasználta – értékelés Wéber Gáborral
A Moncaói Nagydíj nem arról híres, hogy az egymás mögötti vonatozáson kívül túl sok élményt nyújt a Forma 1-es rajongónak, aki sokszor csak annak örülhet, hogy évente egyszer láthatja Monte Carlót. A mostani versenyen azonban történt egy s más, kezdve Nico Rosberg és Sergio Perez edzésbalesetével. Előbbi a szombati szabadedzésen koccolta le a pálya szélét, a mexikói pilóta pedig az időmérő edzés vége előtt csapódott a gumi védőfalba. Mindkét pilóta az alagút utáni egyenesben vesztette el uralmát a kocsi fölött.
– Az alagút utáni rész a pálya leggyorsabb, egyben legveszélyesebb pontja – mondta a sport365-nek Wéber Gábor autóversenyző, a Forma 1-es televíziós közvetítések állandó szakértője. – A pálya gyakorlatilag pont a féktáv elején kezd lejteni, olyan, mintha egy bakhátról kellene lejönniük a pilótáknak.
Wéber Gábor ugyanakkor eloszlatott egy népszerű laikus nézetet, miszerint az alagútból kijőve a hirtelen fény is zavarhatja a pilótákat.
– Ez egy valóban népszerű és minden évben szívesen hangoztatott legenda, de a fényváltozásnak semmi köze a balesetekhez. Egyrészt a versenyzők sisakjába a fényviszonyokhoz alkalmazkodó szűrők vannak beépítve, másrészt ez annyira rövid idő, hogy szinte fel sem tűnik. Nem beszélve arról, hogy a körönként ismétlődő hatáshoz a szervezet is hozzászokik.
A vasárnapi futam fenegyereke Lewis Hamilton lett, akit két előzési manőver miatt is megbüntettek. Az angol világbajnok előbb a Lowes kanyarban tette odébb Felipe Massát, majd a Petrov balesete utáni repülőrajtot követően próbált meg elmenni Pastor Maldonado mellett egy merész előzéssel. A versenybírák mindkét alkalommal megbüntették Hamiltont, akinek azonban muszáj volt kockáztatnia a jobb helyezésért.
– Hamilton kissé erőszakosan versenyzett, higgadtabban is megoldhatta volna a Massa-féle előzést – értékelt Wéber Gábor, aki szerint az angol nem mindig tudott helyesen választani a jó vagy a rossz megoldás között. Ugyanakkor Wéber, aki maga is kitűnő és tapasztalt autóversenyző megérti Hamiltont. – Az tény, hogy a Lowes-kanyarban nem lehet előzni. Nem fér el egymás mellett a két autó, és ilyenkor mindig fenn áll a veszély, hogy a saját autód is megsérül. Nem illik ott előzni, ugyanakkor Massa nem emiatt ment neki az alagútban a szalagkorlátnak. Maldonado megelőzése szerintem belefér a versenyzésbe, nálam ez egyszerű versenybaleset. Hamilton betette mellé az autót, Maldonadónak kellett volna szélesebben vennie a kanyart, de ő pont az ellenkezőjét csinálta. Mondhatnám, hogy rutintalanság volt részéről, de Maldonado jól ismeri a pályát, más kategóriában nyert is itt versenyt. Ebből is látszik, hogy a Forma 1 más.
A Red Bull világbajnoka, Sebastian Vettel kiválóan versenyzett, ám a csapat elkövetett egy hibát. Az első kerékcsere során rossz gumiszettet hoztak ki és tettek fel az autóra, de Vettel még ebből is előnyt kovácsolt. – Ez egy véletlen dolog volt, ami végül szerencsét hozott – vélekedett Wéber Gábor. – Ugyanakkor Vettelnek jól jött a Petrov balesete miatti leállás, mert az akkor kapott gumikkal már nem volt gond az utolsó hét körben. Nem biztos, hogy Alonso és Button meg tudta volna előzni, ha nincs ez a kényszerszünet, de az is bebizonyosodott, hogy hiába van egy alaptaktika, sokszor menet közben kell reagálni a váratlan helyzetekre.
Arra kérdésre, hogy idén megállítható-e Vettel és a Red Bull egyértelmű választ kaptunk. – Nem hiszem, hogy meg lehet őket fogni. A Red Bull a legjobb csapat, Vettel pedig kiváló formában van. Lehet, hogy más is nyer majd futamot, de a Red Bull autója tökéletesen van összerakva.
Wéber Gábor szerint egy esély van utolérni a világbajnokot, ez pedig az, ha idény közben betiltják az alváz hátsó részére vezetett befújt diffúzort, ami a felszabaduló kipufogó gázt felhasználja az autó hátsó stabiltiására. De szakértőnk szerint ez is csak apró esély, mert a betiltás a többi élcsapatnak is hátrányt jelentene, a Red Bull pedig összességében annyira jól összerakott autó, hogy ha egy dolgot kivesznek belőle marad még éppen elég, ami miatt továbbra is a legjobb tud maradni.
Puskás Attila