Váratlan fordulat: mégis tovább bővülhet az F1 mezőnye
Úgy tűnik, hogy az F1-es mezőny 2026-tól kezdve egy 11. csapattal bővül, a releváns felek ugyanis állítólag megállapodásra jutottak.
A RacingNews365 és a Formula.hu információi szerint az F1 várhatóan az új szabályozási ciklus kezdetén, 2026-ban üdvözli az új csapatot, hivatalos bejelentés pedig hamarosan várható.
It looks like that there will be 11 teams in F1 after all! Exclusive informations, based on the joint investigation of @Formula_pont_hu and @Racingnews365c. Details here – use translate please 👇 https://t.co/TdyKt7WrwH#F1 #Formula1 #bestfollowers pic.twitter.com/h1NaQTpCAn
— Sándor Mészáros (@mesandor) November 22, 2024
Ez valószínűleg az Andretti-projekt folytatása lesz. Azonban az új csapat végleges neve még nem ismert, bár úgy tűnik, hogy a General Motors nagyobb szerepet vállal benne.
Így tehát az eddig jól dokumentált ellenállás ellenére az F1 beleegyezett a paddock bővítésébe, és egy második amerikai csapat érkezésébe.
Korábban, 2024-ben a RacingNews365 arról számolt be, hogy Andretti negatív megítélése problémát jelentett az F1 számára.
🚨 Some HUGE breaking news!!! 🚨#F1 #LasVegasGP #F1News #F12024https://t.co/rtpN0KkoZe
— RacingNews365.com (@Racingnews365c) November 22, 2024
Andretti volt az egyetlen csapat, amely sikeresen teljesítette az FIA érdeklődési folyamatát, és továbbjutott az F1-hez, ahol az FOM-nak volt végső döntési joga.
A csatlakozási kérelmet azonban akkoriban elutasították, az F1 különböző pontokon kifogásolta az Andretti által benyújtott pályázatot. Az egyik vitás pont az volt, hogy a csapat 2026-ra tervezte a rajtot, ami azt jelentette, hogy legalább két szezonon át ügyfélcsapatként kellett volna működniük, mielőtt teljes gyári státuszt értek volna el a General Motors égisze alatt, Cadillac néven.
Az F1 engedményt tett, és jelezte, hogy a 2028-as csatlakozási kérelmet másként kezelhetik.
A kudarc ellenére Andretti nem hátrált meg, és teljes erőbedobással dolgozott a háttérben, hogy felkészüljön a 2026-os indulásra. Mostanra sikerült elérnie ezt a célt, miközben továbbra is a 2028-as gyári csapat státuszt célozza meg.
Nem egyértelmű, hogy ki fogja szállítani az erőforrásokat a csapat számára az első két szezonban, de a jelenlegi F1-es megállapodások értelmében valószínűleg vagy a Ferrari, vagy a Honda lesz a beszállító. Az Audi és a Red Bull Powertrains mentesül ez alól, mivel 2026-ban új erőforrás-szolgáltatóként érkeznek.
A General Motors 2023-ban 171 milliárd dolláros árbevételt ért el, ami hatalmas vállalattá teszi az amerikai piacon. Ezért az F1 számára jó hír, hogy mostanra nagyobb a bizonyosság a csapat 2026-os belépése kapcsán, és hogy 2028-tól erőforrás-szolgáltatóvá válik.
A General Motors/Cadillac az eredeti elutasítás ellenére is aktív maradt, és az elmúlt hónapokban folytatta a 2026-os motor fejlesztését.
Mivel a Renault 2026-tól távozik az F1-ből, a General Motors érkezése erősíti majd az erőforrás-szolgáltatók számát a szériában.