Új gumiabroncsok: A 2011-es szezontól kezdve a Pirelli lesz a Formula-1 hivatalos beszállítója. A csapatok első alkalommal pénteken és szombaton tehetik próbára a Pirelli abroncsait, ezt követően pedig a februárban kezdődő téli tesztsorozat alkalmával – akkor már a 2011-es autókkal.
Költségvetési-szabályozások: A csapatok megegyeztek abban, hogy 2011-től legfeljebb 350 alkalmazott dolgozhat a versenygépeken, 2012-ig pedig 280 főre kell csökkenteni a foglalkoztatottak létszámát.
Bővülő versenynaptár: A 2011-es évadban összesen húsz alkalommal csapnak össze a világ leggyorsabb versenyzői. Az első futamot március 13-án, az utolsót november 27-én, az első adventi vasárnapon rendezik.
Plusz teljesítmény: Jövőre visszatér a kinetikus energia-visszanyerő rendszer (KERS), amelyet első ízben 2009-ben alkalmaztak a Formula-1-ben. Az idén a magas költségek miatt mellőzték használatát, jövőre azonban ismét működésbe lép a plusz lóerőket biztosító gomb.
Új aerodinamika: A jövő évtől tilos lesz a többszintes diffúzorok használata és nem engedélyezik az F-csatorna, valamint a flexibilis első szárnyak használatát sem. Ezzel szemben a hátsó légterelők beállításain a versenyzők menet közben is módosíthatnak, amelytől a szakértők több előzést várnak. Erre a harmadik kör után lesz lehetőség, amennyiben a pilótafülke kijelzője szabad jelzést ad. További korlátozás, hogy a rendszer csak akkor működtethető, ha a versenyző egy másodperces távolságon belül van az ellenfeléhez képest. A szárnybeállítás a fékpedál megnyomásakor visszaáll az eredeti pozíciójába.
107 százalékos szabály: A 2011-es évadtól ismét életbe lép a 107 százalékos szabály, amelynek értelmében csak azok a versenyzők vehetnek részt a versenyen, akik a leggyorsabb kvalifikációs körük során 107 százalékon belül vannak a Q1 legjobb időeredményéhez viszonyítva. Amennyiben valaki műszaki hiba miatt nem tud pályára lépni az időmérőn, a szabadedzésen elért időket veszik figyelembe. Ha ez több versenyzőt is érint, a versenybíróság dönt a rajtsorrendről.
Magasabb büntetések: Az a csapat, amely megsérti a Nemzetközi Sporttörvény 151c cikkelyét (a sportág jó hírnevének megsértésére irányuló paragrafus), a jövőben 250 ezer dolláros bírságot is kaphat. 2010-ben a kiszabható legmagasabb büntetés 100 ezer dollár volt.
Biztonsági autós szabály: Amennyiben az utolsó kört a biztonsági autó mögött kezdi meg a mezőny, egészen a kockás zászlóig tilos az előzés – függetlenül attól, hogy a felvezető autó a kör végén visszatér-e a bokszba vagy sem. Minden más esetben az úgynevezett "első biztonsági autós vonaltól" kezdve szabad az előzés.
Felügyelt benzinmennyiség: A kvalifikációt követően minden autónak saját erőből kell visszatérnie a bokszba, hogy benzinmintát adhasson a szövetség szakembereinek. A jövőben szankciókkal kell számolnia annak, aki a levezető körben megáll a pályán azért, hogy elegendő üzemanyag maradjon a tankban a mintavételhez.
Szuperlicencek: Az FIA a jövőben licencet állít ki a csapatok vezető beosztású munkatársainak, amely súlyos vétség esetén bevonható, így az érintett szakember egy súlyos szabálysértés után már nem tevékenykedhet az FIA-sorozatokban. A versenyzőkre is szigorúbb előírások vonatkoznak: akit súlyos közlekedési vétségen kapnak, elveszítheti a Formula-1-es vezetői engedélyét.
motorsportal.hu / Odler Norbert