„Szemüveget az olvasónak! – II. rész: Kezezések, kontroverz Chelsea-siker, ért-e büntetőt Yamal esése?
Arda Güler és Szoboszlai Dominik kezezése mellett a kékek Fulham elleni londoni rangadóján történt vitatott VAR-szituációt is megkérdeztük szakértőnktől, aki a Manchester United kései büntetőjét, valamint a Lamine Yamal ellen elkövetett szabálytalanságot is szemügyre vette.
Vitás szituációk, sorsdöntő ítéletek és a sípszó mögötti igazság: megújult rovatunkban egy tapasztalt játékvezető segít nekünk, hogy szakmai szemmel világítsunk rá a hétvége legforróbb döntéseire.
Chelsea-Fulham
A stabilan védekező vendégek kontrákra építettek, aminek meg is lett (volna) a gyümölcse az első félidő derekán:
Josh King előnyhöz juttatta a Fulhamet, ám Rodrigo Muniz szabálytalansága miatt a VAR annulálta a találatot. Később a PGMOL bocsánatot kért és közleményt adott ki a hibás döntés okán.
I don’t get the outcry?!
It’s a clear foul..
Muniz’s studs come down with some decent force on the top of Chalobah’s foot.
If that was on an Arsenal player, I’d be screaming for a foul.. pic.twitter.com/FUBq5Go6jC
— Töby (@WestBankToby) August 30, 2025
Játékvezetőnk nem értett egyet a PGMOL retorziójával és úgy gondolja, helyesen vették el a Fulham-gólját.
„A Fulham játékosa a labdaszerzés közben véletlenül ugyan, de rálépett ellenfele lábfejére ami egy egyértelmű szabálytalanság és amennyiben ez a fault és a gólszerzés egy adott játékmegszakításon belül történt, akkor jogosan lehet érvényteleníteni a találatot.”
A kékek a vitatott ítélet után Joao Pedro fejesével vezetést szereztek, Enzo Fernández ugyancsak véleményes tizenegyesével pedig eldöntötték a három pont sorsát.
Manchester United – Burnley
Szintén szombaton rendezték az MU-Burnley összecsapást.
A vendég „kiscsapat” kétszer is egyenlített, ám a ráadásban Jaidon Anthony buta visszahúzása miatt büntetőt ajándékozott a Unitednak.
🖥️💥 Heads and tails for VAR in Manchester United – Burnley.
👉🏻 Jaidon Anthony continuously pulls Amad Diallo’s shirt, bringing him down inside the box.
✅ 𝗜𝗧’𝗦 𝗔 𝗣𝗘𝗡𝗔𝗟𝗧𝗬.
▪️ Even though the holding starts outside, it ends inside, therefore, penalty. pic.twitter.com/o6dXUi7LAN
— Archivo VAR 🇬🇧 (@ArchivoVAREng) August 30, 2025
„A védő játékos a büntetőterületen kívül kezdi el mezénél fogva visszatartani ellenfelét, ám a szabálytalanság a büntetőterületen belül is folytatódik, ilyen esetben a jelenlegi szabályok alapján azt kell figyelembe venni, hogy a szabálytalanság hol ért véget, tehát jogos a büntetőrúgás megítélése, és ezen a szinten nagy butaság a védő részéről, hogy nem engedte el korábban ellenfele mezét” – vélekedett a szakértőnk.
Real Madrid – Mallorca
A királyi gárda úgy nyert 2-1-re a cinóbervörösök ellen, hogy három gólt is elvett a VAR. Két Mbappé-találatot les, Arda Gülerét pedig kezezés miatt.
HOW is this Arda Güler’s goal disallowed? HOW is this a handball? Unbelievable. This is crazy. The Santiago Bernabéu is chanting: “Negreira, Negreira… corruption in the federation.”pic.twitter.com/SFR1WZieeu
— LBW (@losblancoswrld) August 30, 2025
„A kézszabály egy nagyon összetett és gyakran változó regula, de a jelenlegi szabálykönyv szerint ha egy támadó játékos kezét éri a labda (akár vétlenül azaz nem szabálytalanul is) és ezt követően az adott játékos rögtön vagy rövid időn belül gólt szerez, a gólt érvényteleníteni kell, így Arda Güler gólját jogosan annulálták.”
Szoboszlai Dominik kezezése a Pool-Arsenal hajrájában
A káprázatos szabadrúgásgólt szerző magyar középpályás a hajrában ismét középpontba került, hiszen egy nagybedobást követően a felkarjáról pattant le a labda.
Rövid VAR-ozás után továbbot intett a játékvezető, a Liverpool pedig 1-0-ra megnyerte a szuperrangadót.
SZOBOSZLAI CLEAR HANDBALL
FCK THEM ALL#LIVARS pic.twitter.com/mZkeEyr27W
— BUKAYO 🌶 (@BestOfBukayo) August 31, 2025
„Ismét kezezés, ahol rengeteg mindent figyelembe kell vennie a játékvezetői team-nek. Először is a kéz/kar helyzetét. Szoboszlai karja mondhatni a teste mellett természetes testtartásban volt, ám ami feltűnő, hogy ezzel ellentétben mintha a karja mozgott volna a labda irányába (amire szintén kitér a szabálykönyv), viszont ami a legfontosabb ebben az esetben, hogy a kezezés szabály konkrétan leírja, hogy honnantól számít büntetendőnek egy játékos keze és ez pedig a hónalj alja, ami ebben az esetben megmentette Dominikot és csapatát.”
Játékvezető-szakértőnk szerint vélhetően a VAR-szobában tartózkodók úgy ítélték meg, hogy Szoboszlai a kezének szabályos felületével érintette a labdát (a hónalj alja feletti résszel) így nem javasolták a tizenegyest Chris Kavanagh-nak.
Rayo Vallecano – Barcelona: ért-e büntetőt Lamine Yamal esése?
A vallecasi együttes remekül futballozott a katalán címvédő ellen. Hansi Flick csapat az első félidő végén tizenegyeshez jutott: Yamalt buktatták a tizenhatoson belül.
A krónikához hozzátartozik, hogy nem működött a VAR a találkozón, így az esetet nem nézhették vissza. Mateo Busquets Ferrer pedig a mészfoltra mutatott.
Yamal lost the ball and put his foot front to receive a contact and then go down crying immediately
And then the referee tells the captains that „VAR is not working”
Barca get a penalty and score
Corruption every single week. Only favoring BarceIona. pic.twitter.com/NOhtAcx9fl
— Rk (@RkFutbol) August 31, 2025
„Szerencsénkre” szakértőnk a visszajátszást is láthatta, így vélekedik a szitu kapcsán:
„Yamal esete már sokkal nehezebb, hiszen itt nem objektív szabályról van szó, hanem egy játékvezetői döntésről, ahol a támadó játékos az ütközés előtt még épphogy eléri és megjátssza a labdát amikor a védő játékossal kontaktba kerül. Véleményem szerint ez egy normál kontakt ahol a védő játékos nem tesz semmiféle szabálytalan mozdulatot, illetve a kontakt mértéke is elhanyagolható. Ezekben a szituációkban a játékvezető szabadon dönthet és hozhat ítéletet, amennyiben ez a találkozás nála belefér a mezőnyben és a büntetőterületen belül egyaránt akkor következetesen továbbengedheti a játékot.”
Ezúttal próbáltuk a főbb vitatott szituációkat elhozni olvasóinknak rovatunkban.
Egyetért mindegyik esetben szakértőnkkel? Vitatkozna vele? Kihagytunk esetleg egy olyan esetet, ami szerepelhetne a cikkben? Árulja el nekünk kommentben, mi pedig jövő héten ismét érkezünk, ezúttal nemzetközi mérkőzésekkel.