Spanyol rali – A kevert felszín kihívás lesz a Fordosok számára
Az elmúlt években a versenyt csak aszfaltos pályákon rendezték meg, ám idén, amikor a verseny 20. alkalommal szerepel a világbajnoki naptárban, a szervezők úgy döntöttek, visszatérnek a verseny eredeti kevert felszínű pályás változatához. Mikko Hirvonen és Jari-Matti Latvala a szokásos Ford Focus RS-t vezetik majd, pénteken murvás, szombaton és vasárnap pedig aszfaltos beállításokkal.
Ami az extra kihívást szolgáltatja majd a versenyen az az lesz, hogy az első napi pályák közül nem az összes murvás. A három különböző gyorsasági szakasz közül kettő lesz teljesen murvás, és kettő kevert. A legnehezebb gyors a napi első, 35,94 kilométer hosszú Terra Alta lesz, ahol gyakran váltakoznak majd a murvás és aszfaltos részek.
Az utolsó világbajnoki futam, mely ehhez hasonló kevert felszínű pályákat használt az olasz Sanremo Rally volt 1996-ban. A tavalyi Ciprus Rallyn ugyan szintén rendeztek egy aszfaltos napot, de az autók murvás beállításokat és gumikat használtak azon a versenynapon is.
A rally központja ismét a turisták által kedvelt városban, Salouban lesz, mely Costa Daurada partjainál fekszik, dél-nyugatra Barcelonától. A Tarragona vidéki murvás pályák minden pilóta számára újdonságként fognak szolgálni és a keddi pályabejárásig nem is mehetnek rajtuk végig.
A gyors aszfalt utak leginkább Forma 1-es versenypályákhoz hasonlíthatóak. Bár a pályák emiatt nagyon simák, nem ritkán nagyon igénybe veszik a gumikat, ráadásul a pilóták igyekeznek minél több kanyart levágni és így sok követ hordanak fel az útra. Bár a szervezők az elmúlt években ezen próbáltak javítani, és igyekeztek minél kevesebb lehetőséget adni a pilótáknak arra, hogy levágják a kanyarokat.
Hirvonen már összesen hétszer indult a Spanyol Rallyn ez előtt, első pódiumos helyezését 2005-ben érte el itt. 2008-ban és 2009-ben szintén a harmadik helyet szerezte meg.
„A verseny új formája érdekes viadalt ígér, az egyszer biztos. Én örülök ezeknek a kevert felszínű utaknak, bár boldogabb lennék, ha egy szakasz csak egyfajta úttípust tartalmazna. Az autó murvás beállításokkal sokat fog csúszkálni aszfalton és ezzel biztosan meggyűlik majd a bajunk. A vezetésnek nem kell olyan pontosnak lennie ezeken a pályákon, de fontos megtalálni a helyes ritmust, amikor az út murváról aszfaltra változik.” – mondta. – „A második és harmadik nap, amikor végig aszfaltos pályákon vezetünk majd, a körülmények sokkal kiszámíthatóbbak lesznek. Ezek a legtisztább utak a bajnokságban, mert kevesebb lehetőségünk van a kanyarokat levágni, mint máshol. Spanyolországban kevesebb meglepetés vár ránk, mint az előző futamon, Franciaországban.”
Latvala számára ez lesz a hetedik alkalom Spanyolországban és a finn magabiztosan vág neki az újabb aszfaltos futamnak, miután az elmúlt versenyeken remekül teljesített.
„Az utak itt a leginkább egy zárt versenypályára hasonlítanak. Egyre jobban élvezem a vezetést az ilyen típusú utakon és a vezetési stílusom is fejlődik. A vasárnapi 42 kilométer hosszú szakasz valószínűleg a legjobb aszfaltos gyorsasági, amelyen valaha vezettem.” – jelentette ki.
„Tavaly az első napi szakaszokat egyáltalán nem élveztem és a legtöbbjük idén már nem is része a versenynek. A szombati és vasárnapi szakaszok már annál inkább kedvemre valóak. A murvás részeknek nagyon örülök, de óvatosnak kell lennem az aszfaltos részeken, ugyanis a felszínváltás egyben ritmusváltást is jelent. Amikor murváról megyünk aszfaltra, nagyon oda kell figyelni. A fékezés aszfalton murvagumikkal, sokkal nehezebb.” – tette hozzá.
A csapat harmadik Ford Focus RS WRC-jét Khalid al-Kasszimi vezeti majd.
Obendorfer Anna (szöveg és fotó: www.girlsonrally.com )