Egyéb sportok

„Remélem, kiérdemlem a Giro-szereplést”

Dina Márton számára álma valóra váltását jelentené, ha ott lehetne száz nap múlva a Giro d’Italia országúti kerékpáros körverseny magyarországi Nagy Rajtján.

"Messze a rajt, de jól indult a szezon. Remélem, kiérdemlem a Giro-szereplést" – mondta Dina az MTI-nek szerdán a Hősök terén, a Rózsaszín Fények Éjszakája elnevezésű eseményen, amikor is 37 településen, a magyarországi versenyszakaszok összkilométer számát nézve közel 400 kilométer hosszan történelmi emlékhelyek, szobrok, közterek, középületek, parkok és templomok kaptak rózsaszín megvilágítást a Giro híres ruhadarabjára utalva.

Amint Dina kifejtette, most "óriási élmény" volt a közös tekerés, a budapesti Nagy Rajton ott lenni pedig egyenesen egy megvalósult álom lenne számára, csapata ugyanis bízik az olasz körverseny szabadkártyájában. Az elmúlt esztendőben Giro-résztvevő Dina már megkezdte a szezont, a spanyolországi edzőtábor után a valenciai egynaposon benne volt a nap szökésében. Az EOLO-Kometa versenyzőjére az antalyai körverseny, a Strade Bianche, egy isztriai viadal, majd a Coppi e Bartali és a török körverseny vár, mielőtt reményei szerint ismét megmérettetheti magát az olasz körversenyen.

A tavaly három napig összetettben élen álló és így rózsaszín trikós Valter Attila a tenerifei edzőtábort követően vett részt az eseménysorozat budapesti rendezvényén. A Groupama-FDJ versenyzője elmondta, a kéthetes időszakban közel 63 órát edzett, és leküzdött 42 ezer méter szintemelkedést, ami minőségben és mennyiségben is kiemelkedő. Meglátása szerint ez a felkészülés stabil alap lehet erre az idényre, amikor mindent megtesz, hogy megfeleljen az elvárásoknak. Az MTI-nek úgy fogalmazott: noha a legtöbb kerékpároshoz hasonlóan a görgőzés és a spinningezés sem a kedvence, az, hogy a Hősök terén a rózsaszínre kivilágított Millenniumi emlékműnél száz résztvevővel együtt tekerhetett, egészen más volt.

"Egészen elképesztő volt ennek a körnek a közepén tekerni" – hangsúlyozta Valter, akire a Giróig a valenciai körverseny, a Strade Bianche, majd a tirrén-adriai, a katalán és az alpesi körverseny vár. A fehér murvás részekről ismert Strade Bianche kapcsán kiemelte: bízik benne, hogy hegyikerékpáros tapasztalatai segítik majd a toszkánai egynapos viadalon.

Az olasz körversenyre előre tekintve elárulta, nem ő lesz a kapitány, nem lesznek hegyi segítők a francia csapatban, amely elsősorban a sprinter Arnaud Démare szakaszsikereiért fog dolgozni. Ő viszont saját magáért versenyezhet, ehhez minden segítséget meg fog kapni, viszont nem is lesz rajta teher, hiszen nem rá fog épülni a csapat.

"Fiatalon ez jól jön, hogy nem körém épül az együttes, viszont nekem sem kell segítenem és beáldozni magamat. Futhatom a saját versenyemet" – fogalmazott az összetettben 2020-ban 27., míg tavaly 14. helyen záró 23 éves Valter. A Visegrádon záruló nyitóetap kapcsán elárulta, a várhoz két út vezet fel, számára a rövidebb, de meredekebb kedvezne, mert a hosszabbat szerinte akár az olyan sprinterek is kibírhatják, mint a háromszoros világbajnok Peter Sagan.

"Készülök specifikusan a sprintekre is, ugyanakkor butaság lenne minden erőmet kizárólag az első szakaszra koncentrálni, hiszen ezt követi további húsz. Ha esélyem van a győzelemre, akkor nyilván más a helyzet" – fejtette ki Valter.

Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos visszaemlékezett: két éve is rózsaszínbe öltözött Magyarország a tervezett Giro-rajt előtt száz nappal, ám akkor a világjárvány miatt végül nem rendeztek szakaszokat Magyarországon. Szerinte azonban ennek is megvolt a maga haszna, mivel a Tour de Hongrie profitált belőle, részben emiatt erősödött meg.

"Annak idején drukkoltunk, hogy Valter Attila egyáltalán szerepeljen a Giro mezőnyében, azóta pedig már rózsaszín trikós is volt. Sőt, tavaly Dina Márton is indult. Bízom benne, hogy a visegrádi emelkedőn az első helyért Dina Márton, Fetter Erik és Valter Attila meccsel majd" – fejtette ki Révész Máriusz.

A Giro május 6-án rajtol, az első három szakaszt rendezik Magyarországon. Előbb Budapestről Visegrádra teker a mezőny, majd a fővárosban lesz egy időfutam, végül pedig Kaposvár és Balatonfüred között teljesítenek a versenyzők bő 200 kilométert. Magyarországot korábban még egyik háromhetes verseny sem érintette.

Borítókép és fotók: bringasport/Twitter