Rázókő: tessék az F1-es Ferrari – friss, tűzpiros és eladó
Némi túlzással akár már következő szezon előtt is megnyílhat a Forma-1-es autópiac, ahol F1-es autókereskedők próbálják meg befűzni leendő ügyfeleiket. Tűzpiros overállban áll majd Giancarlo és igyekszik rávenni többek közt a Saubert, hogy ugyan már vegye már meg teljes egészében legújabb versenygépét, ne csak néhány vacak alkatrészt. Igaz, hogy nincs benne légkondi és elektromos ablak, de jó vétel a 2013-as Ferrari. Persze eközben a svájci istálló beszerzője igyekszik letornászni az árat, mert hát az első feladatuk úgyis az lesz Perezéknek, hogy újra lefényezik az autót, így kérheti Peter, hogy adja már olcsóbban a maranellói fejlesztő versenygépét.
Az extrém gondolatmenet pedig nem is tűnik olyan elképzelhetetlennek, a Nemzetközi Automobil Szövetség ugyanis múlt pénteken tárgyalt arról, hogy ismét engedélyezi az úgynevezett ügyfélautók rendszerét. Vagyis, hogy a különféle gyártók akár komplett versenygépeket is eladjanak más, kisebb csapatok részére, ne csak saját maguknak fejlesszék. Az elképzelések szerint ezzel csökkenne – pontosabban nem csak egy, hanem több alakulat is hozzájárulna – a fejlesztés költségek, valamint a kisebb istállóknak nem kellene óriási összegeket befektetniük saját terveik elkészítéséhez.
Mindezen azért gondolkodnak a döntéshozók, mert Jean Todt szerint túlságosan drága a Forma-1, a mostani világgazdasági helyzetben pedig ez jelentős nehézségeket ró a csapatokra. A FIA elnöke hozzátette, azért, hogy fenntartható legyen a jelenlegi F1-es létszám, napirendre vette múlt pénteki, párizsi ülésén ezt a kérdést a szervezet. Egyelőre mindezt még nem engedélyezik a mostani szabályok, ám a 2013-as regulákat június 30-áig még módosíthatja az FIA. Jean Todt azt is elárulta, hogy egyelőre a csapatok is pozitívan állnak a kérdéshez.
A szerkesztő vélemény: Értem én, hogy elképesztően drága a Forma-1 és csökkenteni kell a költségeket, de halandó emberként attól az még továbbra is elképesztően sokba fog kerülni. Hétköznapi F1 szurkolóként fel sem fogjuk, hogy mennyibe kerül egy-egy versenygép fejlesztése, de valahogy nem is erről folyik nálunk a matekozás kéthetente, vasárnap délutánonként a tv előtt, hanem maximum arról, hogy ki hány pontot gyűjt be.
Különben pedig durván fogalmazva, azért vannak a támogatók, hogy összedobják a pénzt, amiből jókora bevételt is remélnek, és szereznek. Nem mellesleg az év végén Bernie bácsi által kiosztott százmilliós, több tízmilliós (dollár!) csapatprémiumok egy részéből is fusson már a szponzori bevételek mellett a fejlesztésekre. Valahogy eddig is futott és működik mindegy csapat, igaz egy-néhány jelentős veszteséggel! Persze az is világos, hogy a gazdasági világválság odacsapott az F1-nek is, de azért kicsit ésszerűbben is lehet gazdálkodni. Mint például az eleinte költség-, fogyasztás- és károsanyag-kibocsájtás csökkentést irányzó kisebb motorok bevezetésével. …és jönnek az 1,6-os turbók, ám már most kiderült, hogy attól, hogy csökkent az erőforrások térfogata, fejlesztési költségeik nőttek. Mire pedig bevezetik az 1,6-osokat, többe kerülnek, mint a mostani motorok.
Ráadásul arra sem biztos, hogy nagy szüksége van az F1-nek, hogy újra A-csapat és B-alakulatként emlegessék egyes istállókat a szakérők. Alig várták, hogy mindettől megszabaduljon a Forma-1 néhány éve, és éppen ezért vezették be ezt a tiltást. Most úgy tűnik, hogy mégsem annyira rossz, hogy teljesen különböznek az autók. Persze spóroljunk, de minden csapat versenygépéből éppen elég kettőt látni a futamokon, egyáltalán nem kell a márkakupa irányába elindulnia az F1-nek. Mindenesetre még másfél hétig rágódhatnak ezen a kérdéskörön az FIA döntéshozói, számunkra pedig egy a lényeg: száguldó cirkuszt a népnek!
|