""

A történet ott kezdődik, hogy a Lotus-Renault még tavaly januárban bemutatta új fejlesztését, az úgynevezett reaktív felfüggesztést a Nemzetközi Automobil Szövetség szakembereinek, akik akkor rábólintottak a technológiai újítására.

A csapat éppen ezért gőzerővel dolgozott ezen, amit idén január elején ismét jóváhagyott az FIA. Múlt pénteken viszont 180 fokos fordulatot vett az ügy, mivel a szövetség levélben arra szólította fel az istállókat, hogy mégsem használhatják idén ezt az új felfüggesztést. A döntés annak köszönhető, hogy az FIA szerint a rendszer mozgó aerodinamika eszköznek minősül. Az F1 technikai szabályzatának 3.15-ös cikkelye pedig kimondja, hogy mereven kell rögzíteni az autón, a DRS és a fékhűtő-csatornák kivételével, az olyan alkatrészeket, amelyek befolyásolják a versenygép aerodinamikai teljesítményét. Hivatalos közleményt azonban még nem adott ki minderről az automobil szövetség.

A Lotus már novemberben tesztelte ezt az új eszközt, aminek köszönhetően a versenygépének hasmagassága, vagyis a padlólemez és az aszfalt közti távolság nem változik fékezéskor és kanyarodáskor. Ez javítja az autó stabilitását, mivel a nyomásviszonyok értéke állandó marad, és ami még fontosabb, ennek a rendszernek hála, lejjebb ültethető az alváz, így pedig nagyobb lesz alatta a szívóhatás, összességében pedig a leszorítóerő.

A szakemberek szerint ráadásul nem csak féktávon, hanem kigyorsításnál is hasznos, és mindezzel 2-3 tizedmásodpercet is nyerhetnek körönként a versenyzők. Ez a rendszer egyébként kissé hasonlít a 1993-as idényben a Williams-Renault által alkalmazott, elektronikával vezérelt aktív felfüggesztéshez. Aktív felfüggesztést több csapat is használt a 90-es évek elejéig, 1994-re azonban a FIA betiltotta ezt a rendszert az olyan elektronikai segédeszközökkel együtt, mint a kipörgésgátló vagy az ABS.

""

A Lotus-Renault új eszközét viszont először engedélyezte a szervezet, és ezt látva tavaly több csapat is hozzákezdett a saját reaktív felfüggesztésének kifejlesztéséhez, így a Ferrari el is készült vele, de a Mercedes és a Williams is már javában dolgozott rajta. A nagyok közül a McLaren titokzatoskodott, a Red Bull Racing pedig nem foglalkozott különösebben ezzel az újítással, mint Christian Horner csapatvezető elárulta, jónak tartja az ötletet, igaz csak akkor, ha nem csupán elméletben jó, hanem az autó minden elemével együtt hatékony.

A fejlesztést ezzel szemben a legtöbb csapat az év technológiájaként emlegette, jelenleg viszont úgy tűnik, hogy hasznát egyik istálló versenyzője sem élvezheti ki idén.

""A szerkesztő véleménye: Hogy Räikkönen és a többi pilóta csalna ezzel az eszközzel, az csak azóta lett kétséget kizáró, hogy az FIA múlt pénteken betiltotta azt. A szövetség döntése viszont már korántsem tűnik olyan egyértelműnek, főleg, hogy kétszer is engedélyezte korábban a reaktív felfüggesztést.

Ráadásul az sem világos, hogy mi késztette önellentmondásra a szervezetet. Vélhetően kemény mutyik illetve lobbik zajlottak a háttérben, és egyelőre úgy tűnik, hogy azok a csapatok – nem feltétlenül csak az eset kapcsán vélhetően legnagyobb nyertes Red Bullra kell gondolni – és támogatók ígértek nagyobbat az FIA-nak, vagy éppen zsarolták ki a szövetségtől, amelyek nem kezdtek bele a fejlesztésbe. Az FIA néven működő (bűn)szervezet pedig döntött, mint ahogyan a hírhedt dél-olaszországi családmodellel működő famíliák is teszik, ha saját érdekük úgy kívánják, függetlenül attól, hogy még időnként maguknak is ellentmondanak.

Az is érthetetlen, hogy egyszer, hogyan lehet valamit szabályosnak, majd rá egy-két hétre szabálytalannak minősíteni. Bár igaz, láttunk már erre is példát, egyebek közt tavaly is, amikor a befújt kipufogót tiltotta be a szervezet mindössze egyetlen futamra, a Silverstone-i Nagydíjra.

A mostani egész ügy legnagyobb vesztese egyértelműen az F1-hez ismét csatlakozó, 2007-es világbajnok Kimi Räikkönen és csapata, a Lotus-Renault. Előbbi, azért mert a rendszerrel egy remek visszatérést produkálhatott volna. Igaz ez még a reaktív felfüggesztés nélkül sincs kizárva. Az istálló pedig azért bukott óriásit az ügyön, mert egyrészt kitalálta és egy zsák pénzből, időt és szakértelmet ráfordítva elsőként kifejlesztette a rendszert. Persze mellette a Ferrari, a Mercedes és a Williams sem örülhet, hiszen mindhárom istálló óriási összegeket és rengeteg időt belefeccelt a projektbe, amitől jelentős előnyt várt. Máskülönben nem kezdtek volna bele.

A mafFIA bejelentése ráadásul elképesztően későn érkezett, hiszen a hivatalos tesztek kevesebb, mint két hét múlva, február elején kezdődnek, addig pedig a csapatok húzhatják elő a B-terveiket. A B pedig, mint tudjuk, általában rosszabb, mint az elsődleges elképzelés. Ezzel együtt azért bízzunk benne, hogy a kreatív alakulatok, melyek igyekeztek felzárkózni a tavaly egyeduralkodó Red Bullra, nem lesznek a döntés miatt még nagyobb hátrányban!