Forma-1 / Motorsport

Rázókő: Mi lehet a Red Bull szenvedéseinek az igazi oka?

""

Nem túl fényesen kezdte az idei szezont a kétszeres vb-győztes és címvédő Red Bull istálló. A tavalyi elképesztő fölényükhöz képest ugyanis nemhogy még nem nyert az alakulat, de egyszer sem rajtolhatott a pole-pozíciból, pedig azt 2011-ben gyakorlatilag kisajátította Sebastian Vettel és Mark Webber. Igaz a címvédő német az Ausztrál Nagydíjon a második lett, a Malájon viszont csak a tizenegyedik, ausztrál csapattársa azonban igazán kiegyensúlyozottan kétszer is negyedikként ért célba.

A Red Bull ezzel együtt jól láthatóan is gyengélkedik, amire némileg azért utaltak az előszezonbeli tesztek is, ám a legtöbb szakértő akkor még úgy látta, hogy valóban adódtak gondok a csapatnál, de azt Adrian Newey vezetésével biztosan megoldja a szezonnyitóig az energiaitalosok mérnöki és tervező gárdája. Ez azonban nem így lett.

A szakembereknek a legnagyobb problémát a Red Bull versenygépek két fő erősségéinek elvesztése okozta, ami a Nemzetközi Automobil Szövetség által megalkotott új szabályoknak köszönhető. A befújt diffúzorok használatának betiltása valamint az ebből adódó aerodinamikai átalakítások pedig úgy tűnik, igencsak megviselték a címvédő istállót. Bár nem is csoda, hiszen már 2010-ben is a befújt diffúzor köré épült a Red Bull versenygépe, amit 2011-re továbbfejlesztett a csapat és tette emellett a legjobb aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkező autóvá a mezőnyben. A friss előírásokra egyelőre nem tudott elég gyorsan reagálni a Red Bull.

Adrien Newey az új szabályok utáni helyzetet az 1994-es évhez hasonlítja, amikor az FIA betiltotta a Williams versenygépek aktív felfüggesztését, ami rendkívül nagy előnyt jelentett Sir Frank akkori istállójának, aminek főtervezője maga Newey volt. A szakember kifejtette, hogy akkor is elképesztően nehéz volt, és hosszabb idő kellett mire megtalálta csapata a legmegfelelőbb megoldást a betiltott alkatrésze miatt. Akkor a Williams – ahogy most a Red Bull a befújt diffúzorhoz – az autó minden pontját az aktív felfüggesztéshez igazította, tervezte.

""

A jelenlegi helyzettel nem csoda, hogy Helmut Marko nem elégedett, igaz a Red Bull motorsport részlegének tanácsadója szerint már elméleti szinten megvan mindenre a megoldás. A szakember ezzel kapcsolatban a minap leszögezte, már kész a terv, amit a hétvégén Kínában be is vet az alakulat, és annak köszönhetően ismét versenyképes lehet a Red Bull.

Ebben bízik a címvédő pilóta is, aki a közelmúltban kifejtette, csapata hamar javulni fog, és még az újabb bajnoki címre is esélyes lesz. Vettel azt is elmondta, hogy egyáltalán nem alakult valami kedvezően a szezonkezdés számára, de még tizennyolc futam szerepel a versenynaptárban, így bőven lesz még lehetősége, hogy akár újból megvédje címét.

""A szerkesztő vélemény: A nagy csúcsról nagyot lehet esni, és ebben a rendívül közhelyes kijelentésben, azért akad igazság bőven. A két világbajnoki cím és a tavalyi óriási fölény után, a nem lehet mindig a csúcson lenni elv alapján, szinte már törvényszerű is volt, hogy idén a Red Bull gyengébben szerepel majd. Persze, ahhoz, hogy ez így is lett, kellett az FIA új szabályainak bevezetése is, de tegyük hozzá, muszáj volt valahogy megfékezni kicsit a Red Bullt, ahhoz, hogy egy újabb izgalmas szezonunk legyen.

Igaz, ami igaz az energiaitalosok rajongói biztosan dühösek a szövetségre, amiért gyakorlatilag a Red Bull ellen hozták meg új előírásaikat. Ám azt valljuk be, kedvenc csapatoktól, pilótáktól függetlenül, mindenki izgalmas szezont szeretne. Ráadásul csak két futam ment le eddig a szezonból, hátra van még tizennyolc, és annak ellenére, hogy valóban kicsit szenvedett a Red Bull, azért olyan rosszul nem áll a tabellán. Konstruktőrként csupán tizenhárom ponttal van lemaradva a McLaren mögött.

Ezt azonban akár egy futam alatt is leküzdeti a címvédő csapat, amelynek a Maláj Nagydíjat követően három hete is volt, hogy egy-két trükköt ellessen más istállóktól – mint a Saubertől a kipufogógázok elvezetésének kialakítását – vagy kipattanjon egynéhány hasznos ötlet Adrien Newey fejéből. Abban biztosak lehetünk, hogy a brit szakember nem sokat aludt az elmúlt hetekben és gőzerővel dolgozott csapatával, mely a hátralévő szezonban biztosan még több nagydíjat is megnyer. Igaz, ehhez jelenleg úgy tűnik, a leginkább a McLarennel lesz egy-két szava.