Rázókő: Massa továbbra is bénázik, érik a kirúgása
Miután nem jutott be az Ausztrál Nagydíj időmérőjén a legjobb tíz közé Fernando Alonso és Felipe Massa, a ferraris pilóták már szinte el is kezdték temetni esélyeiket a pontszerzésre. Ehhez képest a szezonnyitó futamon a kétszeres vb-győztes spanyol a tizenkettedik helyről megmentette a legendás Scuderia megmaradt presztízsét, és a McLaren illetve Red Bull versenyzői után ötödikként célba vitte az F2012-es kódjelű autót. Alonso szerint a rendkívül rossz időmérőn után a pontszerzést is majdhogynem elérhetetlen célnak látta, így ehhez képest az ötödik hely óriási eredmény számára. A spanyol hozzátette, a legnagyobb hibája versenygépének, hogy nincs meg a kellő tempója, így tizedről-tizedre kell fejlődnie az autónak. Különösen mivel, ahogy Alonso kifejtette, nagyjából tíz pilóta és versenygépe van egymáshoz képest egy másodpercen belül, így minden apró előrelépés sokat számíthat. A ferraris versenyző motiváltságát illetően sem lehet panasz, a spanyol ugyanis elárulta, hogy futam közben még a dobogós zárás is átvillant az agyán.
Alonso teljesítményéhez képest brazil csapattársa a tizenhatodik helyről igaz, hogy a futam elején jó néhány pozíciót javított, ám nem tudta előrébb verekedni magát a tizenegy-tizenkettedik helynél, végül ráadásul honfitársával, Sennával ütközött és kénytelen volt feladni a további küzdelmet. Massa önmaga is rendkívül gyenge hétvégének nevezte az ausztrál szereplését, amely szerinte a rossz egyensúlyú autónak, illetve gyors gumikopásnak köszönhető elsősorban. A Sennával történt ütközést viszont sima versenybalesetnek nevezte a brazil.
Stefano Domenicali is teljes mértékben elégedett Alonso ötödik helyével, melyhez hozzátette, hogy ez az eredmény egyértelműen a spanyol egyéni kvalitásának tudható be. A Ferrari csapatfőnöke szerint Massa dolgát pedig az egyensúlyi problémák nehezítették meg. Domenicali mindezen felül dicsérően kijelentette, hogy elégedett a csapat teljesítményével, mivel a teljes mezőny tekintve a leggyorsabb boxkiállásokat a Scuderia produkálta. A csapatvezető persze azt elismerte, hogy javítani kell versenygépükön, de már tudják, hogy mik azok a területek, melyeken mindenképpen fejleszteniük kell.
A szerkesztő véleménye: Már az előszezonbeli tesztek, nyilatkozatok alapján kiderült, hogy a Ferrari év elején még biztosan nem a győzelemért fog küzdeni. A szezonnyitó időmérője után meg pláne teljesen nyilvánvalóvá vált, hogy egyelőre még tényleg nem tartozik az élmezőnyhöz a Scuderia. Sőt a kvalifikáción nyújtott teljesítménye alapján a maranellói egységet még erős középcsapatnak sem igazán lehet nevezni. Ehhez képest Alonso viszont, ahogy tavaly is az egész szezonban, már rögtön a nyitó futamon megmutatta, miért is érdemelte ki 2005-ben és 2006-ban a világbajnoki címet. Egy, csupán egy-két pont megszerzésére alkalmas Ferrarival ugyanis tíz egységet zsebelt be. Ez pedig egyszerűen világbajnoki tehetségének köszönhető. Mindezt ráadásul Domenicali csapatvezető sem vitatja. Alonso a mezőny három legtehetségesebb pilótája közül az egyik, időnként az első is, hol viszont a második vagy a harmadik, mindenesetre akár egy közepes autóval is képes lenne vb-címet nyerni. A mostani Ferrari viszont egyelőre még közepesnek sem igazán mondható. A spanyol kimagasló teljesítménye miatt pedig elképesztő nehéz dolga van csapattársának Massának. A brazil Alonsohoz hasonlítva és eredményeiket összevetve egyszerűen tehetségtelennek is tűnhetne. Persze azért nem véletlenül tagja az F1-es mezőnynek, sőt a legnagyobb Forma-1-es hagyománnyal rendelkező Ferrarinak, ám mégis tavaly óta egyértelműen megkérdőjelezhető, hogy miért kap továbbra is versenyzői ülést a Scuderiától. Massa talán már nem való a maranellóiak közé, tapasztalatával inkább egy középcsapatot kellene segíteni, míg helyét egy lelkes, bizonyítani akaró fiatal versenyzőnek kellene átvennie. Akár mondjuk Pereznek, akit hírbe is hoztak a Ferrarival. Massán már egyáltalán nem érezni, hogy bizonyítani akar, ráadásul a szerencse is teljesen elpártolt mellőle. Azon sem csodálkoznék, hogyha így folytatja, akkor idény közben megválik tőle csapata. Ne feledjük a Ferrari küldött már el élő szerződéssel rendelkező világbajnokot is, méghozzá 2009 végén Kimi Räikkönent, aki persze 2010-re is megkapta majdnem egész fizetését a csapattól. Ha a Jégembert vb-győzelmével együtt simán „kirúgta” az istálló, akkor egy gyengélkedő Massától bizony könnyedén megválik, ha érdeke úgy kívánja. Akkor már hiába is menedzseli a brazilt a Ferrarival remek kapcsolatot ápoló Nicolas Todt – Jean Todt a Nemzetközi Automobil Szövetség elnökének, korábban a Ferrari csapatvezetőjének és technikai igazgatójának fia –, már nem fogja tudni megvédeni Massa scuderiás állását. A Ferrari inkább fizet, és helyére egy motivált versenyzőt ültet majd. Ha szezon közben nem is, idény végén biztosan. |