Forma-1 / Motorsport

Rázókő: kacsa, mégis kap kacsacsőrt a McLaren?

""

Kedden kezdődött a Forma-1-es mezőny számára a szezon előtti első kollektív teszt a spanyolországi Jerezben, ahol lehullott a lepel az utolsó még rejtegetett versenygépekről is. Így bemutatta a Red Bull, a Sauber és a Williams istálló is idei autóit, melyek esetében nagyon már persze senki nem lepődött meg, hiszen mindegyik követi az új trendet. Vagyis az újkeletű orrkúp kialakítását, a nemzetközi szaksajtóban is egyszerűen kacsacsőrként emlegetett dizájnt. Az idényben minden csapat ezt a megoldást alkalmazta, pontosabban egyet kivéve, a McLaren-Mercedes ugyanis a megszokott vonalakkal rajzolta meg 2012-es versenygépét is. Igaz, az MP4-27-esnek is lejjebb került az orra, köszönhetően a Nemzetközi Automobil Szövetség szabálymódosításának.

""

A kacsacsőrű orrkúp ugyanis a FIA új előírása miatt jelent meg idén. Bár az automobil szövetség előbb azt határozta meg, hogy a versenygépeken az orrkúp és a váz is lejjebb legyen 2012-től, később azonban több csapat is jelezte, így teljesen új autókat kellene építeniük. Ezért végül az FIA mérsékelte szabályát, így az csak az orrkúpra vonatkozik. A FIA versenyigazgatója szerint ezért a versenygépek elejének látványáért csak az istállók a felelősek. Charlie Whiting hozzátette, hogy azért kell lejjebb lenniük az F1-es autók orrának, mert így biztonságosabbak, egy esetleges ütközéskor ugyanis így kisebb az esélye annak, hogy másik versenygép pilótafülkéjébe fúródjanak.

""A szerkesztő véleménye: Az idei F1-es gépek eleje vagy tetszik valakinek, vagy nem. Köztes állapot nagyon nincsen. Bár talán a sok orrba nyomott autó közül a Red Bull, a Toro Rosso és a HRT egy fokkal lágyabban rajzolta meg versenygépeit. Azért, még ha próbálom is meggyőzni magam, maradok annál az álláspontomnál, hogy finoman szólva sem kap szépségdíjat egy kacsacsőrű F1-es lény sem. Így túl nagy kihívást nem jelent a McLarennek besöpörnie a 2012 Forma-1-es szépségkirálynői címet, melyhez még a világbékét sem kellett hirdetnie.

Az persze kérdés, hogy egy fecskeként megpróbál-e kilógni a kacsacsőrűek sorából a wokingi istálló, amelynek csapatfőnöke már a minap jelezte, hogy egy-két módosítás még lesz a MP4-27-esen. Arról ugyanis kiderült hivatalos bemutatója óta, hogy jó alaposan álcázta magát. Martin Whitmarsh csapatfőnök a minap el is árulta, nem a teljesen végleges változatot láthatta a közönség a premieren. Egyebek közt nem is igazi diffúzor volt az új McLaren-Mercedesen, csupán egy műanyag kipufogóvég. De, hogy még miben tér majd el a wokingiak új autója a szezonnyitó nagydíjig, az persze kérdés. Így az is elképzelhető, hogy az orrkúpja is az új, csúnyára változik. Sőt, a csapatvezető akár erre is utalhatott, amikor azt mondta, számos más elem is felkerül még az autóra, így vélhetően a kedden kezdődött jerezi teszten is.

Mindenesetre jó pár versenynek el kell majd telnie, mire megszokjuk az idei F1-es versenygépek megjelenését. Végül persze ugyanolyan hamar természetesnek vesszük majd, mint például a korábbi nagyobb karosszériát érintő, 2009-től érvényes szabályozásoknak köszönhető kisebb hátsó szárnyakat és a nagyobb első légterelőket. Amik valljuk be, akkor szintén nem tetszettek.