Rázókő: Ennyit a leghosszabb idényről, megint veszélyben Bahrein
Szinte a szezonkezdéstől fogva folyamatosan téma, hogy idén vajon lesz-e április 22-én Bahreini Nagydíj. Sőt már tavaly a versenynaptár kialakításánál is kissé aggódott a Nemzetközi Automobil Szövetség, hogy a 2011-es zavargások miatt elmaradt futam után, 2012-ben ismét visszatérhet-e a Forma-1 az arab királyságba, ahol helyenként komoly lázongások vannak mostanság a kormány ellen. Múlt héten ennek ellenére Bernie Ecclestone kijelentette, hogy csak a média csinál cirkuszt az egész bahreini ügyből, mert szerinte teljesen biztonságos az ország, amely a közel-kelet legdemokratikusabbja. Ezzel azonban ügy tűnik, nem értenek egyet azok a helyiek, akik múlt hétvégén több városban tüntettek, sőt helyenként konkrétan a Forma-1-es futam megrendezése ellen tiltakoztak, majd a különböző rendfenntartók leverték őket.
Sajtóhírek alapján a könnygáz bevetésével és letartóztatásokkal járó zavargásoknak még egy halálos áldozata is volt, egy 22 éves férfit sebesítettek meg ugyanis a rendőrök, aki másnap belehalt sérüléseibe. Az áldozat családja szerint a férfi csak az eseményeket fotózta, amikor egy rendőrségi kocsi mögött haladó, jelöletlen járműből rálőttek.
Vélhetően piros lámpát kap a Bahreini Nagydíj
Közben az uralkodócsalád a futam megrendezésével szeretné bizonyítani, hogy az országban teljesen normális állapotok vannak. Ettől függetlenül lassan egyre inkább a nagydíj elmaradása felé billen a mérleg nyelve, pedig a csapatok hangoztatták, hogy szívesen versenyeznének Bahreinben. Mindenesetre, ha mégsem lesz a perzsa-öbölbeli monarchiában verseny, akkor már arra is van tervük az istállóknak, a Kínai Nagydíj után ugyanis visszautaznak Dubai-on keresztül Európába. Sőt már egyes alakulatok ez esetre gondolva, erre az útvonalra is foglaltak maguknak repülőjegyet.
A szerkesztő vélemény: A bahreini körülmények közt bizonyára biztonságuk érdekében az F1-es csapatok is inkább kihagynák a nagydíjat, szemben a rajongókkal, akik minél több versenyt látnának szívesen az évadban. Mellettük talán Bernie Ecclestone az, aki mindenképpen lebonyolítaná a futamot, legalábbis a Forma-1 aprótermetű nagyura vehemens nyilatkozataiból ez derül ki. A kormánnyal szemben elégedetlen és így is feltüzelt helyieket viszont nem biztos, hogy még egy F1-es versennyel jobban fel kellene hergelni. A csapatok közül leginkább a McLaren bánná, ha egy futammal kevesebb lenne a naptárban, és nem csak azért, mert jelenleg a legjobb versenygéppel rendelkeznek, hanem azért mert az istálló 50 százaléka közvetve a bahreini állam birtokában van. Így tulajdonképpen legnagyobb pénzforrásuk helyszínén nem mutathatnák meg, hogy mire is képesek, ami tegyük hozzá vélhetően biztosítani az újabb pénzforrásokat. Az tény, hogy a pilóták biztonsága az első, sőt az is, hogy egy forrongó országban nem kellene flancolni. De, hogy ismerve a bahreini tavalyi zavaros helyzetet, melyet követően újabb kisebb-nagyobb felzördülések történtek a királyságban, miért nem mérlegelt a versenynaptár kialakításakor a FIA, az kérdéses. Persze egyértelmű, súlyos pénzekről és piacról van szó! Mindezzel viszont így mégsem ez lesz, a nagyon hangzatosan beharangozott valaha volt leghosszabb F1-es szezon. Ráadásul míg Bahrein csiki-csukizik a versenynaptárban, addig több ország – ráadásul rendkívül nagy Forma-1 hagyományokkal rendelkező pályáival – kiszorul a száguldó cirkusz kalendáriumából. Persze nekünk talán a legfontosabb, hogy a Hungaroring még jó ideig maradjon a sorozat része! |