Forma-1 / Motorsport

Rázókő: A Ferrari gyáva kirúgni Massát

Idén csupán négy-öt csapat, köztük talán érthetően a négy legnagyobb folytatja ugyanazzal a pilótafelállással a szezont, mint amivel befejezte. Ez alól kivétel a Sauber, amely kiscsapatként is ragaszkodik pilótáihoz. A Sauber összeállítás szempontjából stabilnak tűnik, hiszen az istálló nem változtat és idén is a Kobayashi-Perez párrossal áll rajhoz. A Red Bull Vettel-Webber, a McLaren Button-Hamilton, a Ferrari Alonso-Massa, a Mercedes pedig Schumacher-Rosberg kettőssel áll majd rajhoz a márciusban kezdődő 63. világbajnoki sorozatban.

A többi istállónál jelentős változások akadnak, van, amelyik kettőscserét hajtott végre. Így például a Lotus GP, mely a szezont követő az átigazolási és a pilótacsere-keringőben a legnagyobb szenzációt Kimi Räikkönen szerződtetésével aratta. Az F1-be visszatérő 2007-es finn világbajnok csapattársa pedig a régi-új Renault-os Romain Grosjean lesz, aki 2009-ben hét nagydíjon is vezette az istálló versenygépét.

""

Nagy meglepetést okozott az idényt követően a Toro Rosso kettős cseréje, Jaime Alguersuarit és Sébastien Buemit is elküldte a csapat. Utóbbi, mint megírtuk, a Red Bull tartalékpilótája lett. Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója elmondta minderre azért volt szükség, mert szerinte egyikük sem nyerő alkat, és egyikükben sem látott további fejlődést. Helyüket Jean-Eric Vergne és Daniel Ricciardo veszi át 2012-es szezonban.

A nagy megújuláson áteső Williams is vált, igaz Pastor Maldonado helye biztos, szponzori támogatással a háta mögött, Barrichello pozíciója azonban kétes. Pedig a brazil huszadik F1-es szezonját szeretné megkezdeni a sorozatban. Helyére többen is pályáznak, szóba jöhet még a csapat vélhetően új szponzorának az Embratel-nek támogatottja, Bruno Senna is. Igaz a fiatal brazil mindezt egyelőre még cáfolja, de egyes hírforrások szerint Adrian Sutil is lehet még williamses pilóta.

""

A Force India továbbra is alkalmazza Paul di Restát, ám Sutil helyett Nico Hülkenberg a csapat másik versenyzője.

A Team Lotus, pontosabban idéntől már Caterham néven versenyző alakulat is korábbi versenyzőivel, Heikki Kovalainennel és Jarno Trullival küzd tovább.

A Marussia Virgin csapat Timo Glockkal és Jerome d’Ambrosioval kezdi meg a szezont, bár még a német helye, szerződése ellenére sem biztos, Vitalij Petrov ugyanis még kitúrhatja az orosz istállónál.

A HRT-nél pedig Pedro de la Rosa csapattársa Tonio Liuzzi lehet, szerződése ugyanis van, de még bárki, aki nagyobb szponzori támogatást tud szerezni a spanyol istállónak, beülhet a helyére.

""A szerkesztő véleménye: Az idei, óriási pilótamozgásnak köszönhetően újabb, tehetséges fiatalok is szerephez jutnak az F1-bem, bár ezt talán nem olyan áron kellene megtenni, mint a Toro Rosso tette azt. Az istálló két elbocsájtott versenyzője, a 23 éves Buemi és a 21 éves Alguersuari ugyanis még bőven tudna előrébb lépni életkorának köszönhetően. Persze ehhez nem ártana egy jobb versenygép is alájuk. Mindkét fiatal rendkívül tehetséges és valljuk be, olyan pilóták miatt sem maradhatnak az F1-ben, mint mondjuk Rubens Barrichello, aki azért szerintem már nyugdíjra érett, persze az dicséretes, hogy huszadik szezonját szeretné elkezdeni idén, ráadásul egyes pletykák alapján rendkívül alacsony fizetésért. Teljes tiszteletem mellett azért már bőven nem tartozik a leggyorsabbak és legtehetségesebbek közé.

A rutinos helyfoglalók sorát de la Rosa folytatja, aki maradjunk annyiban, hogy csupán egy remek tesztpilóta. A nagy csapatoknál mindenki a helyén van, még talán a rekorder Schumacher is, akitől némileg több megvillanást is szívesen látnánk az új idényben.

Idén összesen hat világbajnok lesz a mezőnyben, a 2007-es vb-győztes Räikkönen pedig minden bizonnyal stílusának köszönhetően hoz némi plusz színt a száguldó cirkuszba, és attól nem kell tartani, hogy a Jégember nem hagy valamilyen nyomot maga után az idényben, akár a pályán, akár azon kívül. Räikkönen egyáltalán nem tartozik a helyfoglalók közé, viszont már kezd abba a sorba beállni Felipe Massa.

A brazil az elmúlt két évben pocsék módon teljesít a Ferrarival, – még ha tavaly nem is volt igazán jó a Scuderia versenygépe – ami kezd egy kicsit ciki lenni. Erre a teljesítményre – Alonso 2011-ben tízszer állt dobogón valamint egyszer nyert, Massa egyszer sem végzett ötödiknél előrébb – ugyanis egy jóval rutintalanabb pilóta is képes, talán ezért nem is csoda, hogy a Ferrarinak már viszonylag hosszú listája van a brazil leváltására. Így többek közt Kubica, Button, Webber, Rosberg, vagy a Ferrari saját nevelésű pilótája, a sauberes Perez is szerepel már a noteszban.

Természetesen elnézést kérek minden Massa-rajongótól, ha a brazil minderre rácáfol. Mellette persze még lesz alkalma 23 másik pilótának is bizonyítani, csak végre ülnének már be versenygépeikbe és várnák, hogy kialudjanak az Ausztrál Nagydíj rajtrácsán a piros lámpák!