Rallycross: álomkezdés után álomszerűen folytatta Marton Gergely
A nyirádi versenyen Gergő a Super National kategória abszolút 2. helyén végzett a korábbi Európa-bajnok Roman Castoral mögött.
Pedig nagyon máshogy indult ez a hétvége Gergő és a csapat számára, mint az előző, máriapócsi. Ott és akkor minden összejött Gergőnek, és tényleg szinte tökéletesen alakult az a hétvége az első felnőtt OB-futamát teljesítő fiatal tehetség számára.
Nyirádon viszont már nem volt minden fenékig tejfel, nehéz kezdés után kellett visszaküzdenie magát az élmezőnybe, de ezt a feladatot is sikerrel vette, sőt, jó szokásához híven a végén – amikor a legjobban kellett – még túl is teljesítette azt!
Mindenekelőtt szögezzük le, hogy nem egy hétköznapi OB-futamról volt szó, hiszen egyrészről a világ talán legjobb Rallycross pályáján, a magyar Európa-bajnoki futamoknak is otthont adó Nyirádi Motorsport Centrumban került megrendezésre ez a verseny, másrészről rendkívül erős nemzetközi mezőny gyűlt össze, mivel a magyar bajnokság idén is nyílt, és így adott esetben akár külföldi versenyző is lehet a magyar bajnok a végelszámolásnál.
A nyirádi OB-futamon tehát összesen 12 versenyző indult a Super National kategóriában, Gergőnek öt osztrák, egy cseh és egy lengyel versenyzővel, továbbá négy honfitársával kellett felvennie a versenyt.
A mezőnyben négy 4000 köbcentiméteres motorral hajtott és három kétliteres autó is helyet kapott, ami azt jelentette, hogy Gergőnek ezúttal is javarészt erősebb technikák ellen kellett bizonyítania a versenypályán.
Ezúttal az időjárás sem volt a segítségére, nem jött az eső, végig száraz pályán zajlottak a küzdelmek, vagyis elmondhatjuk, hogy a 15 éves pilóta ezen a hétvégén bizony minden szempontból végképp belecsöppent a mélyvízbe.
Fel volt hát adva a lecke, és Gergő máriapócsi sikere után még nagyobb elszántsággal vetette magát harcba, hiszen mindenkinek szerette volna bizonyítani, első felnőtt OB-futamán aratott győzelme nem egyszeri véletlen volt csupán.
A szombati szabadedzésen rögtön jól kezdett, hiszen a 2. legjobb időt futotta kategóriájában, majd az időmérőn is sikerült kiautóznia magából és a Skodából a maximumot, egykörös tempója ezúttal a kategória 3. helyére volt elég.
A tempó tehát egyből az első pillanattól kezdve jó volt, az első előfutam viszont nagyon rosszul alakult Gergő számára, akit egyik balszerencse ért a másik után a négykörös futamon.
A rajt pillanatát jól kapta ugyan el, de utána betorpant kicsit a Skoda, így csak az 5. helyen tudott elfordulni az első kanyarban. Az első körben rögtön kiment a Joker-körre, ám beragadt egy előtte haladó versenyző mögé, majd egy másik – szintén lassabb versenyző – pont elé jött vissza a Joker-körről.
Gergő érezte, hogy magától ennél jóval gyorsabb tempóra lenne képes, ezért komolyan forszírozta az előzést, ám az egyik kanyarban kicsit besokallt és megpördült, ami miatt rengeteg időt veszített. Az első napot így csak a 10. helyen zárta kategóriájában, de az autó egyben, a tempó megvan, úgyhogy a kezdeti búslakodás felett hamar győzedelmeskedett a szebb folytatás reménye.
Vasárnap, a második előfutamon Gergő egy biztonságit szeretett volna autózni, hiszen egy újabb apró hiba végzetes lett volna a verseny végkimenetelét illetően. Ez volt a terv, aztán, ahogy teltek-múltak a körök, a biztonsági kűrből egy rendkívül okos és látványos előzés, és egy gyönyörű, ellentmondást nem tűrő futamgyőzelem lett. Így se rossz!
Ezt követően azonban a 3. előfutam megint pechesen alakult Gergő számára. Az M-F Motorsport fiatalja hibátlan vezetéssel terelte a Skodát az újabb futamgyőzelem felé, ám a Jokerről visszajövet pont előtte hibázott egy a fő nyomvonalon érkező riválisa, és Gergőnek félre kellett rántania a kormányt, hogy elkerülje az ütközést.
Ezután tolatnia is kellett, így az újabb futamgyőzelem helyett sokkal inkább az első előfutam balszerencsés emléke sejlett fel. De a lényeg, hogy Gergő ismét elkerülte a nagy bajt, behozta egy darabban az autót a célba, és ez volt a legfontosabb a döntő előtt.
Pláne úgy, hogy jó tempójának és korábbi előfutam-győzelmének köszönhetően még ezekkel a balszerencsés történésekkel együtt is az A-döntő 4. rajtkockájába kvalifikálta magát, úgy, hogy előle csupa erősebb autó várta a rajtot. A pole pozícióból a korábbi Európa-bajnok Roman Castoral indult, mellőle az osztrák Gerald Woldrich, mögülük a 2. sorból pedig Répási Róbert és Marton Gergő.
Az első két kanyarban a szokásos módon most is hatalmas volt a tömörülés, de Gergő jól helyezkedett, és a 3. helyen jött ki a tumultusból. Ezután elszántan eredt Castoral és Woldrich nyomába, utóbbi 4000-es Mercedeséhez képest folyamatosan lopta a távolságot, és miután mindketten teljesítették kötelező Joker-körüket, jobb tempójának köszönhetően már Gergő volt előrébb.
Az utolsó körben Castoralt is megközelítette másfél másodpercre, ám őt megelőzni már nem tudta, így a szenzációs 2. helyen végzett élete második felnőtt OB-futamán, ebben a rendkívül erős, nemzetközi mezőnyben. Ezzel megszilárdította vezető helyét a bajnoki tabella élén.
Igazi győzelemmel felérő 2. hely volt ez, ami így leírva persze közhelynek tűnik, de ettől még nagyon igaz. Castoral mögött 2.-nak lenni, pláne egy komoly lóerőkkel gyengébb autóval és pláne Nyirádon, pláne 15 évesen, újoncként a felnőtt Rallycross mezőnyben, nem is egy győzelemmel ér tán fel, hanem rögtön három másikkal is!
Roman Castoral máig a Rallycross egyik legnagyobb legendája, korábbi Európa-bajnok, többszörös Közép-európai zónabajnok és a Super National kategória magyar bajnoki címvédője tavalyról.
Nem mellesleg igazi Nyirád-specialista, a nyirádi Eb-futamok történetének eddigi legeredményesebb versenyzője a maga három győzelmével. 2006 és 2008 között nem akadt legyőzője a nyirádi Eb-futamokon, ami egyben azt is jelenti, hogy elsőkerekes autóval (most is olyannal ment Gergőék ellen) még az Európa-bajnokság legkiválóbb versenyzői sem tudták őt legyőzni Nyirádon egyetlen egyszer sem.
Mögötte másfél másodperccel célba érve lett Gergő második a most vasárnapi futamon, úgy, hogy Castoral egy kétliteres Opelt hajtott, míg Gergő az 1600-as Skodát terelgette ismét rendkívüli hatékonysággal.
Saját géposztályában pedig természetesen megint ő volt a leggyorsabb. Természetesen – írjuk, pedig hát 15 évesen, második felnőtt OB-futamán nem feltétlenül ez lenne a természetes. Bravúr ez a javából, és csapata minden előzetes várakozását messze felülmúlja.
Két forduló után Marton Gergely vezeti a Super National abszolút pontversenyét a magyar bajnokságban. Abban a magyar bajnokságban, ahol tehát immár a korábbi Európa-bajnok Roman Castoral is bejelentkezett a bajnoki címért.
„Nagyon-nagyon örülök ennek a 2. helynek” – újságolta vidáman a verseny után Gergő. „Nem is tudom hirtelen, Máriapócson voltam-e boldogabb, vagy most, ezután a 2. hely után. Szinte hihetetlen, hogy ilyen jól sikerült kezdeni ezt az évet, ezt tényleg csak a legféltettebb álmainkban gondoltuk volna. Számomra nagyon nagy motiváció, hogy egy olyan legenda ellen versenyezhettem Nyirádon, mint Roman Castoral. Ezt az évet a tanulásra szánjuk a felnőttek között, tanulni pedig erős mezőnyben, erősebb autók és még jobb pilóták ellen lehet a legtöbbet. Számomra olyan ez most, mint egy valóra vált álom, ami remélem, sosem ér véget! Szeretném nagyon szépen megköszönni az egész csapatnak azt a rengeteg segítséget, amit tőlük kaptam a hétvége során, Gyurinak (Fodor György csapatfőnök), hogy ilyen jó és megbízható autót épített, a családomnak és a barátaimnak a szurkolást, a versenyzőtársaimnak pedig a kemény, de sportszerű küzdelmet. Jövő hétvégén egy még nagyobb kihívás vár ránk, hiszen a melki Közép-európai zónafutamon veszünk részt, egy a nyirádinál is népesebb és erősebb nemzetközi mezőny tagjaként. Már alig várom!” – tekintett máris előre a következő kihívásra a 15 éves pilóta.
Fodor György csapatfőnök, az autó építője rendkívül büszke fiatal mentoráltjára, és mindent megtesz, hogy a folytatásban is a lehető legjobb autót és körülményeket biztosítsa Gergő számára a versenyzéshez. „Ez eddig csillagos ötös, nagyon elégedett vagyok Gergő és az egész csapat teljesítményével” – kezdte a korábbi magyar bajnok versenyző. „Máriapócs után őszintén szólva még mi magunk sem tudtuk, mire számítsunk a folytatásban. Ott tényleg minden összejött, álomszerű volt az a kezdés, de tudtuk, hogy nem lesz minden versenyünk ilyen. Nyirádon már nem is volt minden ilyen rózsaszín, voltak kisebb problémák, hibák, nehézségek, és az első nap után mélyről kellett visszajönnünk. Úgy gondolom, hogy egy ilyen versenyből, az ilyen tapasztalatokból sokszor többet lehet tanulni, mint a győzelmekből. Nagyon büszke vagyok Gergőre és a csapatra, hiszen úgy vélem, jól reagáltunk a nehézségekre, és a verseny végén, a döntőben, amikor a legjobban kellett, már minden flottul működött. Köszönöm Gergőnek az érett versenyzést, amit bemutatott, és az egész csapatnak a hétvégi munkát, különösen fiatal mérnökünknek, Hári Kristófnak, akinek ez volt az első közös versenyhétvégéje a csapattal. Nincs megállás, dolgozunk tovább, és készülünk Melkre!” – tette hozzá végül az M-F Motorsport csapatfőnöke.