Forma 1 / Motorsport

Räikkönen és Schumacher tarolt, majd balhéztak a csapatok

""

Räikkönen kezdte a legjobban a szezon előtti kollektív tesztet, a finn visszatérő futotta ugyanis a leggyorsabb időt a spanyolországi Jerez pályáján kedden. Ráadásul 2007 világbajnoka alaposan meghajtotta a Lotus E20-at, hiszen jobb volt körideje, mint tavalyi leggyorsabb jerezi idő. Nem is csoda, hogy a csapat elégedett Räikkönen eddigi teljesítményével, mint James Allison, a Lotus technikai igazgatója kifejtette, a finn igazi klasszis, aki fizikailag és lelkileg is teljesen felkészült a szezonra, magabiztos és rendkívül gyors, majd hozzátette, az autóról is rendkívül hasznos információkat adott. Räikkönen is teljes mértékben elégedett az első napi eredményével, de ettől függetlenül azért némi tüskét odabökött a Nemzetközi Automobil Szövetség szabályalkotóinak, a finn ugyanis egyszerűen nevetségesnek nevezte a DRS – állítható hátsószárny – alkalmazását, mint leszögezte, ezzel a technikai megoldással már nem egy művészet előzni a Forma-1-ben.

""

Az első tesztnapon a második Paul di Resta lett a Force Indiával, míg a harmadik Nico Rosberg a Mercedesszel. A negyedik időt autózta a címvédő Red Bull istálló ausztrál versenyzője, Mark Webber, akit a Toro Rossoval Daniel Ricciardo követett az ötödik helyen. Hatodikként zárta a főpróba első felvonását Michael Schumacher, érdekes, hogy csupán a Mercedes istálló küldte pályára mindkét versenyzőjét. Még a Sauberrel Kamui Kobayashi is megelőzte a McLaren és a Ferrari versenyzőit, akik egyáltalán nem villogtak, Button ugyanis a nyolcadikként teljesítette a nyitónapot, míg Massa a kilencedikként. Räikkönen legjobb ideje ráadásul majd két másodperccel jobb volt, mint a McLarené, több mint hárommal pedig még a Ferrarinál is gyorsabb volt. A sereghajtók közül Kolvalainen zárt a legjobban, a finn a Caterhammel a tizedik lett, megelőzve a Williams-Renault-os Pastor Maldonadot és a HRT rutinos pilótáját, Pedro de la Rosát.

A második tesztnap első felében – 14 óráig – némileg fordult a kocka, de újabb meglepetést hozott, a rekorder hétszeres világbajnok bizonyult ugyanis a leggyorsabbnak. Schumacher Webbernél több mint hat tizedmásodperccel gyorsabban tett meg egy kört. A harmadik legjobb időt Ricciardo futotta, a negyedik Bianchi előtt, aki a Force Indiát tesztelte. Räikkönen ezúttal csak az ötödik leggyorsabb volt, Button, Massa, Maldonado, Perez, Kovalainen, de la Rosa és di Resta előtt. Egyelőre a nagycsapatok közül a McLaren és a Ferrari még egyáltalán nem az elvártak szerint teljesít, a Scuderia főtervezője, Nicolas Tombazis azonban gyorsan leszögezte – némileg védekezésnek tűnően –, hogy az első teszten még egyáltalán nem számít az idő, csupán adatokat gyűjtenek a mérnökök az autóról.

""

Közben azért némi balhé is kerekedett a csapatok körül, pontosabban az idéntől érvénybe lépő kipufogó gázok kivezetésével kapcsolatban. Az FIA előírása szerint ugyanis 2012-től nem hasznosíthatják a kiáramló gázokat az istállók például plusz leszorító-erő generálására, így a kipufogógázt nem lehet semmilyen alkatrészre ráirányítani. Ebből azonban akadt kedden némi probléma, mivel természetesen a csapatok megpróbálják minél kijjebb tolni ennek a szabálynak az értelmezését. Az ügyeskedések kiderítésére és az esetleges csalások kiszűrésére éppen ezért a Forma-1 versenyigazgatója, Charlie Whiting Jerezbe utazott, hogy felülvizsgálja és tisztázza az egyes istállók ellentmondásos megoldásait. Bár talán ezt akár már korábban is lezongorázhatta volna az FIA a csapatokkal, így elkerülhető lett volna a kollektív teszt első napjának balhésabb zárása.