Forma-1 / Motorsport

Purhabbal aládúcolt pálya, eső és szmog – jön a Kínai Nagydíj

2004 óta rendezik itt a Formula–1-es kínai nagydíjat. Egyébként 2005 óta otthont ad a MotoGP versenyeknek is.

A pálya

A pályát 2004-ben építették meg, kifejezetten a Forma-1-es és MotoGP versenyek kedvéért. A Shanghaitól nem messze található versenyhelyszínt a német Hermann Tilke tervezte. Különlegessége az úgynevezett "csigakanyar", amely a legjobban egy csiga házára emlékeztet minket, amelynek a végére egyre szűkebb a kanyarív. A létesítmény teljes területe: 5,3 km². A pálya teljes körhossza: 5 451 méter. Összesen 14 körből áll, a mindenkori pályacsúcsot Michael Schumacher tartja 1:32,328-as idejével.

""

Különleges építésmód

Mivel a pálya alapja mocsaras, ezért műanyagokat és poliuretán habot építettek be alá, a szilárdabb talaj érdekében. Az aszfaltcsík mellé megbízható, erős esőfogókat helyeztek a nagyobb felhőszakadások miatt. A pálya vonalát úgy építették, hogy hasonlítson Shanghai kínai nevének kezdőbetűjére: 上海.

Digitális pályabejárás:

""Az eső dönthet Shanghajban

Nem lesz sétagalopp a verseny az időjárási viszonyok tekintetében. A legfrissebb előrejelzések szerint ugyanis pénteken, szombaton és vasárnap is esővel kell számolnia a csapatoknak. A hőmérséklet sem lesz túl magas. Nappal 15-20 celsius fok várható, míg éjszaka 9-12 celsius fokot jósolnak az időjósok.

""

Egy éve történt: Hamilton nyert Vettel előtt

2011-ben szintén a harmadik verseny volt a Kínai Nagydíj. A versenyt április 17-én rendezték meg.

Lewis Hamilton megtörte a jeget és véget vetve Sebastian Vettel, illetve a Red Bull Racing sikersorozatának, megnyerte a szezon harmadik versenyét. A McLaren brit versenyzője három kiállásos stratégiájának köszönhetően tudott felzárkózni a két kiállással futó Vettelre a verseny utolsó köreiben, és a jobb gumitaktikának köszönhetően, különösebb probléma nélkül átvette a vezetést, és győzött.

""

Mark Webber fantasztikus versenyt futva a harmadik helyen végzett, jóllehet a szombati elrontott időmérő után csak a tizennyolcadik pozícióból várhatta a futam rajtját, ráadásul az első etapjában feltartották, így valamelyest borult a stratégiája.

Jenson Button a negyedik helyre hozta be a másik McLarent, amit a Mercedes német pilótája, Nico Rosberg követett – egyébként mindketten vezették a versenyt egy bizonyos ponton, ugyanis kezdetben remekül taktikáztak.

A verseny izgalmas volt, a gumik ismét feldobták a versenyt, számos előzésnek történt, így összességében elmondható, hogy a Pirelli gyorsan kopó abroncsai és az állítható hátsó szárny ismét kiválóan működött. A pole pozícióból induló Sebastian Vettel egy kicsit beragadt a rajtnál, így a mellőle induló Jenson Button könnyedén elment mellette, miközben a német pilóta kemény csatát vívott Lewis Hamiltonnal, aki szintén lerajtolta, és másodikként jött ki az első kanyarból.

Vettel teljesen magára húzta Nico Rosberget, akivel egymás mellett vette az első kanyarokat, ám a Red Bull versenyzője végül meg tudta tartani harmadik helyét, így a McLaren duója nyomába eredhetett.

A Ferrari párosa helyet cserélt a rajtnál, Felipe Massa még az első kanyar előtt megelőzte Fernando Alonsót. Őket a Force India versenyzői követték Michael Schumacher előtt, aki öt pozíciót lépett előre az első körben. Tíz kör után Button egy másodperccel vezetett Hamilton előtt, akit árnyékként követett a harmadik pozícióban az első két verseny győztese, Vettel.

Rosberg lemaradása már négy másodperc volt a Red Bull németje mögött, ám a két Ferrari teljesen megérkezett mögé, így negyedik pozíciója egy pillanatig sem volt biztonságban, azonban nem kockáztatott, és a tizenkettedik körben kiállt új lágy abroncsokért, ami jó húzásnak bizonyult. A McLareneken is elkezdtek fogyni a gumik, így Vettel esélyt kapott arra, hogy megelőzze Hamiltont, és élt is a lehetőséggel, elment a brit versenyző mellett, majd Buttonnal együtt kiállt a bokszutcába. Buttont azonban megzavarta, hogy a Red Bull is várta Vettelt, és az energiaital-gyárosok szerelőihez állt be, akik azonnal jelezték, hogy hajtson tovább, ám ezzel éppen annyi időt veszített, hogy pozíciót vesztett a világbajnoki címvédővel szemben.

A 2011-es verseny végeredménye:

1.   Lewis Hamilton GBR McLaren-Mercedes P   1 óra 36:58.226     56  
2.   Sebastian Vettel GER Red Bull-Renault P + 5.198     56  
3.   Mark Webber AUS Red Bull-Renault P + 7.555     56  
4.   Jenson Button GBR McLaren-Mercedes P + 10.000     56  
5.   Nico Rosberg GER Mercedes P + 13.448     56  
6.   Felipe Massa BRA Ferrari P + 15.840     56  
7.   Fernando Alonso SPA Ferrari P + 30.622     56  
8.   Michael Schumacher GER Mercedes P + 31.026     56  
9.   Vitalij Petrov RUS Renault P + 57.404     56  
10.   Kamui Kobayashi JAP Sauber-Ferrari P + 1:03.273     56  
11.   Paul di Resta GBR Force India-Merc. P + 1:08.757     56  
12.   Nick Heidfeld GER Renault P + 1:12.739     56  
13.   Rubens Barrichello BRA Williams-Cosworth P + 1:30.189     56  
14.   Sebastien Buemi SWZ Toro Rosso-Ferrari P + 1:30.371     56  
15.   Adrian Sutil GER Force India-Merc. P + 1 kör     55  
16.   Heikki Kovalainen FIN Lotus-Renault P + 1 kör     55  
17.   Sergio Pérez MEX Sauber-Ferrari P + 1 kör     55  
18.   Pastor Maldonado VEN Williams-Cosworth P + 1 kör     55  
19.   Jarno Trulli ITA Lotus-Renault P + 1 kör     55  
20.   Jérome D’Ambrosio BEL Virgin-Cosworth P + 2 kör     54  
21.   Timo Glock GER Virgin-Cosworth P + 2 kör     54  
22.   Vitantonio Liuzzi ITA Hispania-Cosworth P + 2 kör     54  
23.   Narain Karthikeyan IND Hispania-Cosworth P + 2 kör    

Végezetül egy kis kedvcsináló: