A napokban bemutattuk társoldalunk a SportHatárokNélkül.hu írását a 11 éves Miklós Ricsiről, aki korát meghazudtolva úgy képes ösztönösen több száz lóerőt “megülni”, ahogy sokszor még a profiknak sem sikerül. Ricsi egy született őstehetség. Eddig már bemutattuk a kezdeteket, és azt, hogyan vált Ricsiből drift versenyző, most pedig következzen a folytatás:
Magyarországon jelenleg két autós szervezet és az általuk szervezett két drift bajnokság van, Ricsi legfiatalabb versenyzőként, csupán 11 évesen mindkettőben szerepel.
A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség által szervezett Drifting Országos Street Bajnokság 31-es mezőnyében az erős középmezőnyben, a 15. helyen szerepel. A Magyar Országos Gyorsulási Szövetség által szervezett Drifted Street nevű bajnokságában pedig 20. helyen áll a 44 versenyzőből. Értelemszerűen még hiányzik a rutin, s bár a mezőny évről évre fiatalodik, akkor is egy 11 éves gyerekről beszélünk, aki nagyon szépen megállja a helyét a rutinos felnőttek között. Ezért bátran el lehet mondani, hogy a jövő bizony Ricsi malmára hajtja majd a vizet. Ő pedig szintén nem rest. Amikor csak teheti, és a család meg tudja engedni, eljár edzeni, nagyon sokat gyakorol, nagyon beleéli magát, és komolyan veszi.
„Az már látszik, hogy a kvalifikációkon egyre inkább fejtörést okoz a tapasztaltabb versenyzők számára is. Már nem garantált továbbjutást jelent összekerülni a fiatal tehetséggel, hisz míg az elején csak legyőzhető gyereket láttak benne, bizony azóta Ricsi nem egy versenyzőnek feladta a leckét. Ricsi jelenleg két csapatban is otthonosan érzi magát. Jelenlegi csapata az Expandables Garage, Nagy „Biggy” Róbert vezetésével, aki nem mellesleg a regnáló országos Pro kategóriás bajnok, mely bajnokságot Ricsi autójával nyerte meg nemrég. Ő igazi tekintélynek számít a szakmában. A másik csapat a Cselőtei Speed Zone csapata, akikkel Ricsi háromszor is részt vett az általuk szervezett edzőtáborokon. Már az első alkalommal hatalmasat fejlődött: “Amikor odavittük először azt mondta a Cselőtei Csaba, hogy ha azt hisszük, hogy Ricsi tud vezetni, nézzék majd meg a tábor végeztével. Ricsi nem okozott csalódást, az első nap a tudásfelmérőn középmezőnyben végzett, az utolsó nap pedig már megnyerte a házi bajnokságot. Ezúttal is köszönjük a Cselőtei Speed Zone csapatának, hogy új dimenziókat tártak föl előtte” – meséli édesanyja.
Édesapja elmondta azt is, hogy távlatilag sajnos nem a tehetség az első, mert ez a sport nagyon autó és pénzfüggő. “Egy edzés alkalmával az időjárástól és pálya minőségtől függően akár 60 liter üzemanyagot és 10 – 20 gumit használunk el. Vannak pályák ahol egy utcai gumi négy körre elég, és van ahol 10 kört is bírhat. Ahhoz hogy egyenletes teljesítményt kapjunk a tapadásnál elengedhetetlen a verseny gumi. Csak a hátsó gumik vannak ilyen szélsőséges körülményeknek kitéve, az elsők lényegesen tovább bírják. Szerencsénkre autógumikkal foglalkozunk, így ez a része valamivel olcsóbb, de a pályabérlések is sok pénzt elvisznek. Igazából nem sok megfelelő pálya van ma az országban, főleg egyes reptereket lehet kibérelni. Ezért mostanság inkább csak a versenyek előtt tudunk komolyabban gyakorolni. Sajnos jelenleg ma Magyarországon nem élvez túl nagy támogatást ez a fajta sportág, és a nagy szponzorok se nagyon állnak mellé. Emellett mi nagyon lelkesek vagyunk, és minden tőlünk telhetőt megteszünk”. A család ennek szellemében teljes mértékben Ricsi mellett áll, versenyeken, edzéseken édesapja és nővére Vivien a kétszemélyes csapata, ők cserélik a kerekeket, mérik a nyomást, az aggódó édesanya pedig a legnagyobb szurkolója fiának. Ricsi pedig nagyon szerény és elszánt. Volt rá példa, hogy osztálytársai is elmentek szurkolni nekik, sőt még olyan is volt, aki beült egy kemény autókázásra Ricsi mellé.
Valójában nem nagyon reklámozzák, nem akarnak kérkedni vele. Megkérdeztem mit érez, amikor a volán mögött ül, Ricsi nagyon szerényen annyit mondott, hogy ez neki teljesen természetes. Édesapja így vélekedik a dolgokról: “Valójában Ricsi még annyira fiatal, és annyira ösztönösen ül az autóba, hogy fel sem fogja, hogy ez mekkora volumenű dolog ez az ő korában. Ő csak annyit tud, hogy vezetni akar és látszólag egyre jobban élvezi ezt. Nagyon figyelmes úgy az autójában lévő mérő órákra, mint a pályabírók utasításaira, valamint versenytársaira. Volt egy verseny ahol kisodródott, elvesztette az uralmát az autó felett, és nekicsapódott a gumikordonnak. Az ajtó leesett rögtön, a versenybíró odaszaladt, mi nagyon megijedtünk természetesen, de Ricsi nagy meglepetésünkre nyugodt maradt. Amint visszahelyezték az ajtót, vissza is szállt a versenybe”.
Ricsi legnagyobb példaképe a sportág egyik legendája, Ken Block. Megkérdeztem mi a véleménye a forma1-ről, és mik a céljai.
“Szeretem a Forma1-et nézni a tv-ben, szívesen beülnék egy autóba, de nem cserélném le a driftet. A legnagyobb rövidtávú álmom a Street megnyerése, majd Semi-pro kategóriában a legjobb 16. Hosszú távon pedig Pro bajnok szeretnék lenni. És természetesen alig várom, hogy meglegyen a jogosítványom” – fejezte be vágyainak sorolását kicsit szégyenlősen Ricsi.
Édesapja így fogalmazott: “az a legfőbb cél, hogy fejlődjön, és minél tovább jusson. Nekem nem titkolt álmom egy saját pálya létrehozása, hiszen pályahiányban szenvedünk, és lenne rá igény. Egyelőre saját versenygumit gyártunk, de reméljük, a többinek is eljön majd az ideje”.
Egy biztos, ha a lehetőségek meglesznek hozzá, a jövőben sokat fogunk még hallani Miklós Ricsiről.
Fotó, Borítókép: Facebook/Miklós Ricsi