Nyilatkozatdömping a Koreai Nagydíj után
Fernando Alonso (Ferrari): ,,Nagyszerű érzés volt így nyerni, ez ugyanis a pályaviszonyok miatt borzasztóan nehéz győzelem volt. A pálya állapota és a látási viszonyok különösen a rajtnál voltak problematikusak. Akkor aggódtunk a legjobban, mert tudtam, hogy már az is nagy eredmény lenne, ha a pályán tudnánk tartani az autót. Még soha nem vezettünk itt esőben, úgyhogy nem voltak viszonyítási pontjaink. (Mark) Webber kiesése miatt kicsit változtattunk a terveinken, mert elég lett volna, ha kockáztatás nélkül a dobogón végzünk. A verseny utolsó fázisa különösen nehéz volt, ugyanis a pályának csaknem a fele felszáradt, amitől a gumik gyorsan koptak. Mindkét Red Bull problémáit nagyon közelről nyílt alkalmam megfigyelni: az ilyen helyzeteken muszáj szuperkoncentráltnak maradnunk, mert egy gyors kanyarból kivágódva nincs időnk gondolkodni. A történtek természetesen sokat segítettek nekünk a világbajnoki küzdelemben, de éppen a szerencse rá a bizonyíték, hogy a Forma-1-ben nem minden a matematikáról szól! Ha visszaemlékezünk Valenciára és Silverstone-ra, tényleg levonhatjuk a következtetést, hogy egyszer lent, egyszer fent. Még mindig 50 pontot lehet gyűjteni: továbbra is a Red Bull a favorit, de igyekeznünk kell minden tőlünk telhetőt megtenni, hogy végig a dobogóra kerüljünk. Az autónk a szezon második felében a rendszeres fejlesztéseknek köszönhetően fejlődött ilyen rengeteget: talán még jobb eredménnyel távozunk innen, mint vártuk, mégis tisztában vagyunk vele, hogy egyik hétvégéről a másikra megváltozhat a helyzet. Ettől függetlenül a csapatunk teljesen megérdemli ezeket a sikereket, és az az álmom, hogy minden egyes tagját boldognak lássam."
Lewis Hamilton (McLaren): ,,Szerettem volna, ha minél hamarabb elengedik a mezőnyt, mivel imádok versenyezni, és úgy gondoltam, hogy elég biztonságosak a körülmények. Nem túl érdekes a nézőknek, hogy 17 körön át a Safety Car mögött vánszorgunk, és a pilótáknak sem kifejezetten szórakoztató. Arról nem is beszélve, hogy szerintem hamarabb felszáradt volna a pálya, ha versenytempóban megyünk, ezért örülök, hogy végül is elrajtoltunk. Ettől függetlenül trükkös volt a mai verseny, főleg a vége. Teljesen besötétedett, nem sokat láttam, és a gumijaim is a végüket járták. Nagy meglepetés volt látni a Red Bull kiesését. Fernando (Alonso) remekül vezetett, de én is örülök, hogy néhány elkeserítő verseny után ma szép számú pontot szereztem. Az autónk viszont még mindig nem a leggyorsabb: sok időt vesztettem Fernandóhoz képest, különösen az utolsó szektorban. Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy a McLaren Technology Centre-ben teljes gőzzel dolgozik a csapat, hogy ezen változtasson Brazília előtt. Két nagyszerű verseny vár ránk. Sok újdonságot tartogatunk az autóhoz, és a srácok mindent megtesznek a gyárban. Mindenki roppant lelkes, és a maximumot nyújtja. Még egyértelműen elérhető a bajnoki cím. Meg tudjuk csinálni!"
Felipe Massa (Ferrari): ,,Ez nagyszerű eredménye egy szörnyen nehéz versenynek. Igazán elégedett vagyok, magam és a csapat miatt is. Fernando remek munkát végzett. Boldoggá tesz, hogy két gyenge hétvége után újra a dobogóra kerültem. Szeretnék köszönetet mondani a versenyigazgatónak is, amiért kitűnően kezelte a helyzetet, a döntései során jól mérte fel, hogy mikor rajtoltassa el a futamot, és mikor küldje pályára a Safety Car-t. A végére csaknem teljesen besötétedett, és az intermediate gumik elkoptak, különösen a hátsók: a kormányon nagyon erős fényű visszajelző lámpák vannak, ilyen fényviszonyok között még azok is zavartak. Kicsit mázlink volt, de szép munkát is végeztünk, ütőképesek voltunk ezen a pályán. Hogy Interlagosban és Abu Dhabiban mi lesz? Nehéz megmondani, mert két teljesen eltérő pályáról van szó. Fontos lesz, hogy olyan autónk legyen, amellyel dobogós helyekért tudunk küzdeni, hibáznunk azonban nem szabad majd."
Sebastian Vettel (Red Bull): ,,Ez nem kellemes pillanat, de úgy vélem, mindannyiunk számára nehéz volt a futam. Végig az élen haladtam, uraltam a versenyt, vigyáztam a gumikra – ennél többet szerintem nem tehettünk volna. Összességében majdnem tökéletesen dolgoztunk ma és a tegnapi időmérőn. A vége felé sötétedett, nekem pedig közepes sötétségű sisakfóliám volt, így nehéz volt észrevenni néhány bukkanót a pályán, és megtalálni a féktáv viszonyítási pontjait. Mindenesetre a többiek befejezték a versenyt, szóval azért valamelyest lehetett látni. Még 50 pont kiadó a bajnokságban, bár könnyebb lenne a helyzet, ha ma nyertem volna, és nem romlott volna el a motor. De ilyen az élet. Leszegett fejjel megyünk az utolsó két versenyre, erős a csapatunk és az autónk. Tudjuk, hogy mi vagyunk a leggyorsabbak. Úgy hajtom álomra a fejem, hogy tudom, mindent megtettem. Még minden nyitott."
Mark Webber (Red Bull): ,,Teljes mértékben az én hibám volt. Ráhajtottam a 12-es kanyar kijáratán a rázókőre, a kocsi hátulja lassan elindult előre. Bakiztam, nem az én napom volt. Azt hittem, meg tudom fogni az autót, de nem így történt, és bár nem keményen, de nekimentem a falnak. Ez elég volt az autó visszapattintásához a pályára, ahol jött Nico (Rosberg), és ütköztünk. Ez az ő versenyét is tönkrevágta. A körülmények határesetet jelentettek, de rendben voltak. A mai nap nem segítette a bajnoki harcomat, de még mindig megnyerhetem. Ez csupán a második kiesésem volt az évben. A helyezés nem fontos, a pontszámok azok, és gyorsan változhat a helyzet. Kissé leszakadtam másoktól a pontok terén, de még van két összecsapás, ahol a legjobbamat fogom nyújtani."
Jenson Button: (McLaren): ,,Ma egyszerűen nem találtam elég tapadást. Hihetetlenül küszködtem, mivel elég volt megérinteni a fékpedált, máris blokkoltak az első kerekeim. Minden féktávot kiegyenesítettem, mivel képtelen voltan lelassítani az autót. Ráadásul három vagy négy pozíciót vesztettem, amikor Adrian (Sutil) úgy döntött, hogy letessékel a pályáról. Fogalmam sincs, hogy mit gondolt. Más kérdés, hogy egyébként sem diktáltunk normális tempót. Véleményem szerint egyértelmű, hogy hamarabb meg le kellett volna inteni a futamot. Túl sötét volt, hogy ilyen körülmények között forma-1-es autókat vezessünk. A bajnoki cím megszerzéséhez az előttem álló autók hibáira lesz szükségem, ezért a mai napi minden szempontból elkeserítő volt."
Michael Schumacher: (Mercedes): ,,Nagyon tetszett a verseny, köszönöm a csapatnak, hogy tökéletesen irányítottak a délután folyamán. Biztosra veszem, hogy a szurkolók élvezték az első koreai futam napját. Az FIA teljesen jól cselekedett, hogy a Safety Car mögül rajtoltatta el a mezőnyt, másképp képtelenség lett volna. Csak az a kár, hogy Nicót kilökték, mert egyébként pazar hétvégét zártunk volna."
Nico Rosberg (Mercedes): ,,Kis híján tökéletes hétvégénk volt, az autó kiválóan muzsikált az ütközésig. Az időmérőn szerzett 5. hely remek volt. A csapat nagyszerű munkát végzett, a végsebességemnek köszönhetően hamar le tudtam hagyni (Lewis) Hamiltont. Kár, hogy korán befejeződött a versenyem. Nehéz volt megítélni, merre fog csúszni Mark (Webber) autója. Én balra tértem ki, de ő tovább forgott, és nem tudtam elkerülni. Nagy kár, e nélkül remek eredményt érhettem volna el."
Robert Kubica (Renault): ,,Az 5. hely értékes pontokkal gazdagítja a csapatot, és jóleső jutalom a hétvégi erőfeszítéseinkért. Hosszú és nehéz verseny volt a mai – két ellentétes félidővel. Az első része trükkös volt számomra, mivel súlyos gondjaim voltak a gumik bemelegítésével, egyáltalán nem volt tapadása az autómnak, és ahhoz is nagyon koncentrálnom kellett, hogy a pályán maradjak. A futam második fele viszont remekül sikerült. Fontos volt vigyázni az intermediate gumikra, hogy a lehető legjobb állapotban legyenek az utolsó néhány körre. Ekkor javítottam egy csomó helyezést, úgyhogy végül minden jól sült el."
Vitalij Petrov (Renault): ,,Korán, a 20. körben álltam ki intermediate gumikért, ezért már igen kopottak voltak, amikor a második Safety Car periódus után újraindították a versenyt. Keményen nyomtam a gázt, hogy magam mögött tartsam az üldözőket, amikor az utolsó kanyarban elvesztettem az uralmam az autó fölött, és nagy balesetet szenvedtem, de jól vagyok. Az F-1-ben először vezettem ilyen extrém körülmények között. Úgy vélem, az FIA jól tette, hogy egy ideig a Safety Car mögött tartott minket, és felmérte a pályaviszonyokat, mielőtt útjára indította a mezőnyt. A csapat helyes döntést hozott, amikor intekre váltottunk, és az erős 7. helyen haladtam, amikor kicsúsztam. Természetesen csalódott vagyok, hogy a falban, nem pedig a pontszerzők között fejeztem be a versenyt, de biztató volt, hogy a legjobb tíz között tudtam autózni."
Vitantonio Liuzzi (Force India): ,,Milyen őrült verseny volt! Kicsit az ausztrálhoz hasonlított, jó móka volt. Helyes volt elhalasztani a rajtot, sok víz gyülemlett fel az aszfalton. Sajnos sok kört kellett eltölteni a Safety Car mögött, de annyira csúszott a pálya, hogy a féktávok nagyon nehézzé váltak. A vége hasonlított egy éjszakai futamhoz fények nélkül, és a műszerfal szinte elvakított. Bár kicsi volt a tapadás, jó ritmust kaptam el, szép eredményt szereztem. Az idei pechsorozat után ragyogó ismét sikeresnek lenni és pontot szerezni. Növeltük előnyünket a Williams előtt, jó helyzetbe hoztuk magunkat az utolsó két nagydíjra."
Adrian Sutil (Force India): ,,Elég kemény viszonyok voltak, jó döntés volt a Safety Car mögül startolni. Amint egy picit száradni kezdett a pálya, kijöttem a depóba, és megpróbáltam intermediate gumikon teljesíteni a távot. Végig szenvedtem a fékekkel, akkora erőt fejtettek ki, hogy állandóan beragadtak. Így bonyolult volt egyenletesen vezetni. Sokszor kicsúsztam, vagy blokkoltam a kereket, aztán amikor megelőztem valakit, ismét kicsúsztam. Végül megpróbáltam elmenni (Kamui) Kobayashi mellett, de elvesztettem az irányítást egy tócsán, és nekikoccantam. Nem vagyok elragadtatva a produkciómtól, nem volt jó versenyem, de örülök Tonio 6. helyének, a csapat jól teljesítettem. Várom a következő, brazíliai viadalt."
Rubens Barrichello (Williams): ,,Kemény menet volt, de erősnek bizonyultunk. Szerencsém volt a biztonsági autós szakaszokkal, jó pozícióban haladtam a végéig. Sajnos az utolsó körben elfogytak az abroncsaim, ami két pozíciómba került. Ma mostoha körülmények uralkodtak, ezért örülök, hogy sikerült célba érnem."
Nico Hülkenberg (Williams): ,,Mindent jól csináltunk, csak volt egy kis pechünk. Pont a Safety Car beküldése előtt jártam a boxban, ami időmbe került, és pozíciót vesztettem. Sikerült visszaszerezni, és hatodik voltam a táv vége felé, majd szólt a mérnököm, hogy lassú defektem van. Képtelen lettem volna a leintésig elevickélni, vezethetetlen volt a kocsi. Be kellett térnem a boxba, így odalett egy kiváló eredmény."
Kamui Kobayashi (Sauber): ,,Nyilvánvalóan különös nap volt a halasztás és a biztonsági autó mögötti rajt révén. Számomra ez oké volt, hiszen eleinte alig láttam valamit. A gyenge látási viszonyok és a tapadáshiány gondot jelentett. A Safety Car újabb bejövetelekor átváltottunk intermediate abroncsokra, de bonyodalmas volt vezetni rajtuk, nagyon csúszkáltak. Amikor Adrian Sutil megtámadott, belül maradtam, és nem változtattam az ívemen. Láttam őt a tükörben, és úgy éreztem, mintha képtelen lenne lefékezni. Kissé összeértünk, de szerencsére nem sérült komolyan az autóm, így tovább mentem. Az utolsó körökben ismét szörnyűk voltak a látási viszonyok, ezúttal nem a vízpermet, hanem a sötétség miatt."
Nick Heidfeld (Sauber): ,,Nagyon örülök az újabb pontszerzésnek. Nem volt könnyű nyomon követni a futam eseményeit. Szerintem helyes volt csúsztatni a rajtot, a látási viszonyok szinte a nullával voltak egyenlők. Korán intermediate gumikra váltottunk, utólag visszagondolva túl korán, mivel nem volt egyszerű pályán maradni velük. Sikerült, és utána javultak a feltételek. Rengeteg kör után, száradó pályán szétmentek a gumik, de gondolom, másoknak is akadt hasonló nehézsége. Nem igazán tudtam megőrizni a pozícióm Adrian (Sutil) ellen, mert annyira koszosak voltak a tükrök, hogy nem láttam őt. A rádión keresztül tudtam a jelenlétéről, de csak akkor pillantottam meg, amikor már mellém ért. A sötétedés kritikus volt, de azért még láttam."
Jaime Alguersuari (Toro Rosso): ,,Egy remek pontszerzési esélyt szalasztottunk el, tehát csalódott vagyok. A célba érés már önmagában is komoly bravúrnak számított ma, tekintve, hogy ez mennyi autónak nem sikerült. Sokat vesztettem a boxkiállással, egy műszaki hiba következtében ki kellett állnom a 9. helyről, utána csak 15-ikként folytattam. A futamon hiányzott a jó csúcssebességem a hosszú egyenesekben, ezért nehéz volt előrébb mászni a mezőnyben. Mire a végén ismét bekerültem a pontszerzők közé, semmit sem tehettem (Nico) Hülkenberg ellen. Gyorsabb volt nálam az egyenesben, és új gumikkal ment. Nehéz ütőképesnek lenni alacsony végsebességgel, hiszen ezért kisebb leszorítóerőt is használunk, hogy kompenzáljuk, ami a gumik kezelését teszi nehézzé. Remélem, Brazíliában szebb hétvégét zárunk."
Sébastien Buemi (Toro Rosso): ,,Helyes döntésnek tartom, hogy ennyi ideig haladtunk a Safety Car mögött, a látási viszonyok pocsékak voltak. Az aszfalt nem száradt valami jól. Szomorúsággal tölt el a versenyem, több lehetőségem lett volna benne. 7. helyen is haladtam a baleset előtt, mivel mindenki kiállt kerékcserére. Erős tempót diktáltam, megelőztem (Kamui) Kobayashit, (Nick) Heidfeldet, a Lotust és a Virgint. Minden jól alakult, pontszerzési lehetőséget buktunk el. A balesetem? Későn fékeztem, blokkoltam az első kereket, szóval nem tudtam elkanyarodni, és egyenesen beleszálltam Timo (Glockba). Sajnálom."
Heikki Kovalainen (Lotus): ,,Újabb kitűnő eredményt ért el a csapat. Ilyen nehéz körülmények között sokan hibáznak, és a mi (konstruktőri) 10. helyünk is veszélyben volt, azonban a leintésig eléjutottunk, és ez az, ami számít. Élveztem a versenyt, nem észleltem kezelhetetlen problémát. A gárda megfelelő döntéseket hozott, így előkelő helyen végeztünk. Természetesen sötét volt a végén, de mindenki számára. Most Brazília van soron, két viadal van hátra, hogy biztosítsuk a legjobb pozíciót az új csapatok között."
Jarno Trulli (Lotus): ,,Keserves nap volt, de örülök, hogy legalább a csapat közelebb került (a konstruktőri) 10. hely irányába. Hidraulikai hibát éreztem a biztonsági autó mögött, mert egyre nehezebbé vált az autó kormányzása, a szervó elszállt. Nyűglődtem, hogy elfordulhassak az első kanyarban, meg is pördültem. Ennek ellenére a csapat megpróbált visszaküldeni a pályára, ám mindennek vége volt."
Bruno Senna (Hispania): ,,Nehéz viadal volt, de boldog vagyok. Mostoha körülmények uralkodtak, mi úgy határoztunk, nagyon sokáig kitartunk egy garnitúra gumi mellett. Nehéz volt, mert elhasználódtak, a végén alig bírtam pályán tartani az autót. Szerencsére minden összejött, ismét célba értünk, idei legjobb eredményemet elérve."
Sakon Yamamoto (Hispania): ,,Szezonbeli legjobb eredményét jegyezte a csapat, nagyon örülünk neki. Eseménydús futam volt. Helyes döntés volt lefújni a rajt után, túl sok víz állt a pályán. Később, a Safety Car alatt intermediate-ekre váltottak páran, de mi további esőzést vártunk, így az esőgumikon maradtunk. Később a vártnál előbb száradt a pálya, időt vesztettünk, így mi is felraktuk az intermediate-eket. Jól bántam velük, végig jó tempót diktáltam. Köszönöm az istállónak a folyamatos kemény melót, és a rajongóknak is a támogatást."
Timo Glock (Virgin): ,,Ez roppant elkeserítő verseny volt, hiszen remek helyzetben voltunk egy szép eredményhez. A repülőrajt jól sikerült, és a pálya elkezdett javulni. Az első etapban remek tempót diktáltunk, mi voltunk a leggyorsabbak az új csapatok között. Óriási pech, hogy (Sébastien) Buemi hibája miatt nem értünk célba. Végig össze-vissza autózott. Most Brazíliába utazunk, az év utolsó előtti versenyére, ahol reméljük több szerencsénk lesz, mint Koreában volt."
Lucas di Grassi (Virgin): ,,Frusztráló napunk volt. Jó döntés volt, hogy nagyon korán az intermediate gumikra váltottunk, de a 15. körben le kellett mennem a pályáról, hogy elkerüljem az ütközést (Sakon) Yamamotóval, aki előttem volt, de sokkal lassabban ment. Ezután is jó pozícióban voltam, tartotta a lépést a két Sauberrel és a Toro Rossóval az utolsó Safety Car periódus után. A következő futam a hazai versenyem, Brazília, ahol jobb szereplésben reménykedünk."