Jó néhány alkalommal, az utóbbi években pedig egyre gyakrabban merül fel az az ötlet, hogy női versenyzője is legyen a Forma 1-nek. Ez az elképzelés azonban egyáltalán nem meglepő, hiszen az F1 több mint hatvanéves történetében már öt női versenyző is rajthoz állt egy-egy nagydíjon. A sorozatban elsőként 1958-59-ben debütált nő, Maria Teresa de Filippis egy Maseratival öt futamra nevezett. Legutóbb pedig Giovanna Amati tette próbára magát az F1-ben, az olasz versenyző előtte a Forma 3-ban többször győzött is, majd 1992-ben végül nem sikerült kvalifikálnia magát három f1-es versenyére a Brabham csapat versenygépével. Az istálló ezt követően le is váltotta a későbbi 1996- világbajnokra, Damon Hillre. Az F1 történetének pedig egyetlen női pontszerzője, a tizenkétszer rajthoz álló Lella Lombardi lett, aki 1975-ben a Spanyol Nagydíjon szerzett hatodik helyével érdemelt ki egy egységet, pontosabban egy felet, mivel azt a futamot idő előtt leintették, így a szabályok miatt feleződtek a pontok.
1992 után azonban pontosan húsz évvel később, ismét közel került a Forma 1-hez egy női versenyző. A spanyol Maria de Villotta ráadásul azt állítja, hogy hamarosan meg is állapodik a Lotus csapattal. A 31 éves versenyzőnő elárulta, még idén vagy legkésőbb 2012 elején alá is írhatják a szerződést, mely szerint a csapat pénteki teszt- illetve beugró pilótája lesz. Maria de Villotta szerint mivel sok nő remek sofőr, így ezért is fontos, hogy egy női pilóta is bejusson a Forma 1 mezőnyébe. A versenyző abban bízik, hogy tesztpilótaként már jövőre beválik a Lotus csapatnál, 2013-ra pedig elérheti, hogy rajthoz is állhasson.
Maria de Villotta 2001-ben, a spanyol F3-ban kezdte autóversenyzői karrierjét, a debütálást követően pedig öt évig versenyzett ebben a szériában, mialatt legjobb, összetett eredménye a 12. hely volt. Emellett más kategóriákban is rajthoz állt, így egyebek közt a spanyol GT bajnokságban is, melyben GTS kategóriában háromszor léphetett fel a dobogóra. Ezenfelül három éve indul a Superleague Formulában, melyben korábbi F1-es pilóták, mint Antonio Pizzonia és Robert Doornbos ellen is versenyzik.
A versenyzőnő szintén versenyző édesapjától örökölte az autók iránti szenvedélyt, Emilio de Villotta 1976 és 1982 között tizennégy F1-es futamra nevezett, de csak kettőre tudta kvalifikálni magát.
Maria de Villota az idei szezonzáró futamot a Lotus Renault vendégeként nézte végig Interlagosban, augusztusban pedig már tesztelte is a Renault R29-et a Paul Ricard-pályán.