Forma 1 / Motorsport

"Nem tudunk egyszerűbb szabályokat alkotni a Forma-1-re"

Az elmúlt hetekben sokan kritizálták a királykategória "túlságosan bonyolult és szigorú" szabályait. A Red Bull Racing főtervezője, Adrian Newey például elismerte, hogy azért vonul háttérbe a 2015-ös évad után, mert csalódott a technikai szabályokban, melyek elmondása szerint megkötik a kreatív mérnökök kezét. A Mercedes tanácsadója, Niki Lauda eközben a versenybírákra panaszkodott, a háromszoros világbajnok úgy véli, a döntéshozók "dajkaként" viselkednek, azaz kevés szabadságot biztosítanak a Forma-1-es versenyzőknek.

Az osztrák szerint hagyni kellene, hogy a pilóták maguk oldják meg a vitás helyzeteket, és a kisebb incidensek után sem kellene súlyosabb büntetéseket kiróni, így ugyanis sokkal felszabadultabb küzdelmet áthatnánk, tehát maga a versenyzés is jobbá válna. A Forma-1 irányítói testültének versenyigazgatója, Charlie Whiting elismeri, hogy az egyszerűbb szabályok jobbak lennének a kategória számára, ezek bevezetését azonban megoldhatatlannak tartja. "Nagyon nehéz kevésbé bonyolult szabályokat hozni, mert maguk az autók, a csapatok, a procedúrák és igazából mindent, amit csinálunk rendkívül komplikált" – idézi a brit szakembert az Autosport.

"Folyamatosan nyilvánvalóbbá szeretnénk tenni a dolgokat, ezért kerül egyre több és több szó a szabályokba. A szabálykönyvek sohasem lesznek vékonyabbak, nem igaz? Természetesen én magam is szeretném, ha egyszerűbben mennének a dolgok, de, ha megnézzük a sportág összetettségét, akkor láthatjuk, hogy nagyon nehéz egyszerűbb szabályokat hozni. Folyamatosan azt kérik, tegyük nyilvánvalóbbá a dolgokat, de ezt sajnos kevesebb szóval nem tudjuk megtenni" – folytatja a versenyigazgató, aki a Német Nagydíj előtt a büntetőpontrendszerről is beszélt, amit sokan túlságosan szigorúnak tartanak, sőt úgy vélik, mindez elveszi a pilóták kedvét a versengéstől.

"Akár számoljuk ezeket a pontokat, akár nem, szükségünk van az elrettentő büntetésekre, még akkor is, ha ezek túl durvának tűnnek, mint Ricciardo hátrasorolása Malajziában. Egészen egyszerűen azért vagyunk ilyen merevek, mert el szeretnénk rettenteni a csapatokat, hogy ne kövessenek el hasonló hibákat a bokszutcában. Szükség van erre, különben nem tudnánk érvényesíteni az akaratunkat és a szabályokat sem tisztelnék. A pontrendszer elsősorban nem az elrettentésről szól, de meg kell bizonyosodnunk arról, hogy nincsenek olyan pilóták, akik folyamatosan szabálytalankodnak, ha vannak, akkor pedig jogos az eltiltás" – zárja gondolatait Whiting.