""

A Caterham és a Marussia pénzügyi gondjaik miatt képtelenek részt venni a hétvégi Amerikai Nagydíjon, de Bernie Ecclestone úgy véli, a jövőben más csapatok is hasonló sorsra juthatnak – írja a telesport.hu. „Egészen 14 autóig is lemehetünk – mondta a brit milliárdos a Sky Sportsnak. – Ha még két csapatot elveszítünk, ez fog történni. Nem tudom megjósolni, hogy így lesz-e vagy sem, de a mostani 18 autó még egyáltalán nem nagy dráma.”

A kérdésre, hogy a Forma–1-nek szüksége van-e a kiscsapatokra, Ecclestone a következőt válaszolta: „Szükségünk van rájuk, de csak abban az esetben, ha versenyképesek. Ha csak a húsos fazéknál akarnak sorban állni, akkor viszont nem.”

A 84 éves üzletember ezenfelül kitért a Forma–1-es motorok idei hangjára is, mellyel egyáltalán nem elégedett. „Meg kell változtatnunk a szabályozást. Meg kell szabadulnunk ezektől a motoroktól, mert a jelenlegi helyzet senkinek sem jó. Ez már nem a Forma–1!”

Bár a Caterham és a Marussia kálváriája újra felszínre hozta a háromautós csapatok kérdését, sokan úgy vélik, a rendszer sokkal költségesebb lenne, mint a jelenlegi szisztéma, éppen ezért nem is lehet életképes. „Ez egy rövid távú megoldás, de hosszú távon katasztrófa. Úgy vélem, nagyjából 35-40 millió fonttal kerülne többe egy pluszautó felkészítése. És az sem biztos, hogy képes lenne a pontszerzésre – mondta Martin Brundle a Sky Sportsnak. – De hogy fogod visszanyerni a pénzedet ebből az autóból? Nem lesz olyan fiatal pilóta, aki 35-40 millió fontot fog fizetni egy ülésért. Talán új szponzorokkal? A McLaren már most is főszponzor nélkül versenyez. Szóval ezeket mind figyelembe kell venni, mikor azon gondolkodunk, hogy is fog működni ez az egész.”

A tervek szerint az esetleges harmadik autókat fiatal, feltörekvő pilóták vezethetnék, de egyáltalán nem biztos, hogy az összes csapat képes lesz extra versenygép bevetésére. „Úgy gondolom, három csapat van – a McLaren, a Ferrari és a Red Bull –, amelyek azonnal beleegyeznének az új rendszer bevezetésébe, aztán ott a Mercedes és a többiek, de ez egy nagyon komplikált struktúra, aminek a megvalósítása eléggé bizonytalan” – fejezte ki aggályait Brundle.

Bár hogy hány tagú lesz a mezőny 2015-ben, még kérdéses, az amerikai-bázisú Haas-istálló 2016-os csatlakozása némi reménnyel töltheti el a sportért aggódókat. Ennek ellenére egy csütörtökön kiadott nyilatkozatban a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elismerte, a Marussia és a Caterham bénító pénzügyi helyzete komoly kérdéseket vet fel, így indokolt minden olyan kezdeményezés, mely a jelenlegi csapatok költségeit visszaszorítja, és segít új istállóknak csatlakozni a Forma–1-hez.

Ezekre az intézkedésekre már csak azért is szükség lenne, mert mind a Lotus, mind a Sauber komoly anyagi gondokkal küzd. Monisha Kaltenborn, a svájciak csapatfőnöke egyértelművé tette, elfogadhatatlan az az állapot, hogy míg a sport több mint 1 milliárd dolláros forgalmat generál évente, küzdeniük kell azért, hogy képesek legyenek feltölteni a rajtrácsot.

„Azt hiszem, már túl vagyok a frusztráltság állapotán. Mindenekelőtt nagyon csalódott vagyok, hiszen folyamatosan arról beszélünk, hogy néhány csapat talán nem lesz ott a rajtrácson. De mindezért a sport a felelős. Ha ezt a helyzetet hagyjuk elharapódzni, az hosszútávon nagyon romboló hatású lesz”
– fejtette ki véleményét Kaltenborn.