Az önkormányzat és a helyi kerékpáros szervezetek munkacsoportot hoztak létre pénteken Nagykanizsán, ahol jövő májusban a Giro d’Italia országúti kerékpáros körverseny harmadik szakasza zárul.
A pénteki nagykanizsai sajtótájékoztatón Radics Bálint, a szervezési feladatokra létrehozott akciócsoport vezetője felidézte: a 110 éves múltra visszatekintő versenynek 2,8 millió követője van a közösségi médiában, és a legutóbbi verseny is 80 millió letöltést hozott a hivatalos oldalon. A verseny három hetében közel négyezer ember dolgozik, hogy a 22 csapat 176 versenyzője rajthoz állhasson. Az egyes helyszíneken több tízezren kíváncsiak a szakaszokra, a legtöbb érdeklődőt pedig éppen a befutók vonzzák.
A kimutathatóan gazdaságélénkítő hatású verseny magyarországi szakaszai is döntően olasz szervezésben zajlanak, amelyhez a hazai kormányzati és sportszervezetek is hozzáteszik a részüket. A nagykanizsai befutó koordinálására, a helyi infrastrukturális feltételek megteremtésére tíz hónapja van a városnak, hogy az a versenyzők és nézők számára is maradandó élmény legyen – jelezte Radics Bálint.
Az MTI érdeklődésére elmondta: a nagykanizsai Deák téren lesz a befutó. Ezen a helyszínen kell gondoskodni annak a 600 résztvevőnek az ellátásáról, akiket azután a sármelléki repülőtérre szállítanak, ahonnan Szicíliába repülnek a másnapi szakasz helyszínére.
Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti államtitkára, Nagykanizsa térségének országgyűlési képviselője a sajtótájékoztatón hangsúlyozta: a munkacsoport feladata, hogy egy szép közösségi ünneppé is váljon a kanizsai befutó. Ebben a térségben még nem volt olyan rendezvény, amit a tévéközvetítésekkel közel 200 országban mintegy 800 millióan követnek élőben.
Felidézte: jelentős kerékpáros múltja van a városnak, de a jelenét és a jövőjét is erősítik azzal, hogy néhány éve hegyikerékpár-pályát építettek, a Csónakázó-tó körül most alakítanak ki új kerékpárutat, és itt tervezik felépíteni az ország harmadik velodromját, azaz fedett kerékpáros körpályáját is. A város ugyanakkor gazdasági hasznot is remél ettől a versenytől, hogy még inkább felhívja az olaszok figyelmét Nagykanizsára, mint befektetési helyszínre.
Dénes Sándor polgármester arra hívta fel a figyelmet, hogy nagyon fontos elismerés a városnak a Giro d’Italia helyszíneként szerepelni, de ez egyben nagyon sok feladatot és kötelességet is jelent. Nagykanizsának helyt kell állnia, így a remények szerint még inkább kerékpárosbarát városként tekintenek majd rá a jövőben.
Ezt Balogh László, az önkormányzati humán- és sportbizottság elnöke is kiemelte, megítélése szerint a város lakossága is partner lesz abban, hogy további forgalomcsillapítással, a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésével, az iskolai KRESZ-oktatás bevezetésével még inkább kerékpárosbarát legyen a település.
A nagykanizsai akciócsoportban feladatot vállaló kerékpáros egyesületek képviselői a sajtótájékoztatón arról beszéltek, hogy évek óta nézőként követik az olaszországi helyszíneken a versenyt. Elképzelhetetlen volt eddig számukra, ezért igazi csodának tekinthető, hogy most a verseny Nagykanizsára érkezik.
A magyarországi Grande Partenza, azaz nagy rajt keretében 2020. május 9-én, szombaton egy 9,5 kilométeres budapesti időfutam lesz, amely a Hősök teréről indulva az Andrássy úton halad, érinti a Parlamentet, majd a Dunán át a Clark Ádám téren keresztül a Várban zárul.
A második etap ugyancsak a Hősök teréről rajtol, majd a Pilisen átkelve a Dunakanyarban haladva Esztergomon és Pannonhalmán át Győrben ér véget a 193 kilométeres táv.
A harmadik, 197 kilométeres szakasz Székesfehérváron kezdődik, a Balatont Balatonfürednél éri el, aztán a Tihanyi-félszigetről Keszthelyen át halad a nagykanizsai befutóig.
Fotó: Luc Claessen/Getty Images