Forma-1 / Motorsport

Most jön az igazi Gangnam Style – Forma-1, Koreai Nagydíj, előzetes

""

Dél-Korea az utóbbi időszakban azért folyt még a csapból is, mivel az ország egyik legnépszerűbb popzenei előadója a Youtube-nak hála hetek alatt a világ egyik legismertebb előadójává vált. Bizony, PSY-ról és az ő megaslágeréről, a Gangam Style-ról van szó, amelyet a cikk születéséig 430 millióan néztek meg (nem beszélve a többi, nem hivatalos felvételről vagy koncertrészletről, ami további mintegy  180 millió megtekintést dob rá erre a számra) a videómegosztón.

Nos, sajnos a koreaiakat a Forma-1 közel sem érdekli ennyire, mint PSY produktuma, hiszen az elmúlt években, mióta egyáltalán van nagydíj a kelet-ázsiai országban (2010-ben volt az első), ezen a futamon van a legkevesebb néző. Hogy ezen megróbáljanak változtatni, a szervzezők az új popikont is bevetik a hétvégén, hiszen kocertezni fog a nagydíj ideje alatt a pályán PSY.

""

Már az első futam sem volt zökkenőmentes, hiszen a korábbi, grandiózus tervekkel ellentétben (a pálya közepére tervezett iroda- és lakóházak) az is csoda volt, hogy egyáltalán elkészült az aszfaltcsík. A pálya építése többhónapos csúszásba került, javarészt az elhúzódó monszunidőszak következtében, és komolyan fennállt a veszélye, hogy kényszerűségből törölni kell a viadalt. A kivezényelt hadsereg is besegített a munkálatokba, így mégis sínre került minden. Azaz csak majdnem minden, ugyanis az első futamon akkora eső zúdult a helyszínre, hogy előbb háromnegyed órával elhalasztották a rajtot, majd a szakadó esőben számos baleset történt. Az élen robogó Sebastian Vettel motorja kevéssel a cél előtt felmondta a szolgálatot, végül Fernando Alonso nyert. Egy évvel később, immár száraz körülmények között Vettel javított, simán behúzta a győzelmet.

Az 5,615 kilométeres aszfaltcsíkot – mint nagyjából minden újépítésű pályát – Hermann Tilke tervezte, és rá jellemzően két, eltérő stílust ötvöz: lendületes, tempós első rész, és lassú kanyarokkal teli második rész. Éppen ezért a beállításoknál meg kell találni az ideiális átmenetet, ami sehol nem könnyű. Ráadásul a pályán az óramutató járásával ellentétesen közlekednek a pilóták, ami további nehézséget okoz.

""

Hogy ki a futam esélyese? Ezt idén rettenetesen nehéz megtippelni, viszont úgy tűnik, hogy a (szezon során elsőként) zsinórban két versenyt nyerő Sebastian Vettel és a Red Bull most némi lépéselőnyben van a többiekkel szemben. A fiatal német előtt ott a lehetőség, hogy zsinórban harmadszor is világbajnok legyen, hiszen immáron csak négy pont a hátránya a Japánban kiesett Fernando Alonso mögött. A Ferrari és a McLaren (ahol a Hamilton távozása miatt kialakult belharc miatt egyáltalán nem ideálisak a felkészülési feltételek a szezon legfontosabb időszakában) azonban nem adja fel, a maranellóiak például négy új frissítést próbálnak ki Dél-Koreában. Hamilton hátránya ezzel szemben már 42 pont, azonban ő is és a csapat is szeretne szépen lezárni a korszakát, így még egy utolsó nekifutást tesznek az egyéni és a konstruktőri vb megszerzésére is.

""

A pálya karakterisztikáját három helyszínhez, Malajziához, Sanghajhoz, és leginkább Hockenheimhez lehet hasonlítani. Ha az ottani végeredményekből indulunk ki (sorrendben Alonso, Rosberg és megint Alonso nyertek), akkor nem a Red Bull pályája következik – a három versenyen dobogóra sem állhatott sem Vettel, sem Webber. Ha viszont az elmúlt hetekből indulunk ki… Döntse el mindenki maga, ki az esélyes – részünkről leginkább mindenki.

Részletes pályabemutatót itt találsz!

FORMA-1
A pontversenyek állása 15 futam után
Pilóták
1. Fernando Alonso 194 pont
2. Sebastian Vettel 190
3. Kimi Räikkönen 157
4. Lewis Hamilton 152
5. Mark Webber 134
6. Jenson Button 131
7. Nico Rosberg 93
8. Romain Grosjean 82
9. Felipe Massa 69
10. Sergio Perez 66
Csapatok
1. Red Bull 324 pont
2. McLaren 283
3. Ferrari 263
4. Lotus 239
5. Mercedes 136
6. Sauber 116
7. Force India 81
8. Williams 58
9. Toro Rosso 15