2020. augusztus 1-jén a díjátadó ünnepséggel véget ért az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj. Európa leghosszab tókerülőjén idén 535 hajó állt rajthoz. Ebből 339 legénység ért partot a 48 órás célidőn belül.

A 2019-es tókerülőhöz hasonlóan nagy melegben, de gyenge szélben rajtolt el a mezőny. A kedvezőtlen szélviszonyok szinte egész nap jellemezték a versenyt, így az elsőként beért katamaránnak közel 18 órára volt szüksége a telejsítéshez. Ennyire gyenge időeredményre az elmúlt 10 évben nem volt példa.

Elsőként a Vándor Róbert vezényelte RSM2 ért be. Őket a Roland Gaebler vezette New Black Jack követte, míg harmadikként a Kaiser Kristóf kormányozta MKB – Prospex Team végzett.

Sport365.hu – Többször fordult a kocka – meglepetéseredmény a Kékszalagon

Az RSM2 ért elsőként a célba az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon. A gyengeszeles versenyen az élmezőny végig fej-fej mellett haladt. A Vándor Róbert kormányozta egység szinte végig vezetve, 17 óra 52 perc 57 másodperc alatt teljesítette a tókerülőt, így több mint 10 órával meghaladta a 2014-ben felállított 7 óra 13 perces rekordot.

Az egytestű hajók közül idén is a Raffica bizonyult a legjobbnak. Király Zsolt legénysége a tavalyi győztes Racing Djangot és a Litkey Farkas által irányított PreVitalt is maga mögé utasította.

Sport365.hu – A Raffica tavaly mindent megnyert, idén ott folytatta, ahol abbahagyta: a csúcson

A Raffica legénysége 2019-ben minden a négy nagy európai tókerülő versenyt megnyerte. Bár a csapat idei terveit a vírus teljesen átírta, az első versenyükön ott folytatták, ahol tavaly abbahagyták. A Király Zsolt vezérelt egység 18 óra 54 perc 8 másodperces idővel érkezett be a célba az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon.

Utolsóként a Libera teljesítette a távot. A kitartó csapatot a tavalyi évhez hasonlóan a célvonalnál a győztes egység várta, hogy egy üveg pezsgőt együtt elfogyasztva idézzék fel a legszebb pillanatokat.

Sport365.hu – Nagy izgalmat hoztak a Kékszalag utolsó percei

Rendkívül izgalmas pillanatokkal zárult az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj. A 48 órás limitidő letelte előtti percekben ugyanis még három hajónak is volt esélye arra, hogy célba érjen és érvényesen teljesítse a távot. Végül a szél kegyes volt a legkitartóbb vitorlázókhoz, a három hajóból kettő még célba tudott érni, rendkívül fáradtan ugyan, de természetesen hatalmas mosollyal az arcukon szelték át a célvonalat.

Az idei mezőny is rendkívül sokszínűnek bizonyult, és ez az indulók életkorában is tükröződött.

A leidősebb résztvevő a hazai vitorlázás egyik kiemelkedő alakja, Gosztonyi András volt. Ő 87 évesen válalta a nem kis feladatot. A legfiatalabb induló a nála 77 évvel fiatabb Kutas Fülöp volt. A 10 éves fiú csaknem 48 órát töltött hajójuk fedélzetén.

További érdekesség, hogy idén először fordult elő, hogy nő kormányzott egy katamaránt. Virág Flóra a The Red irányítását kapta feladatul, és végül sikerült a 13. helyre behoznia a hajót.

Sport365.hu – "Ha fújt volna a szél, akkor mi is elől végeztünk volna"

A Kékszalag történetében először fordult elő, hogy egy katamaránt női kormányos irányított. Virág Flóra azonban cseppet sem ijedt meg a rá váró feladattól és magabiztosan vezényelte a The Red legénységének munkáját. A nacra hajóosztályban ifjúsági világbajnoki hatodik helyezett által irányított hajó végül 20 óra 36 perc 30 másodperc alatt érkezett be a célba.

Felemelő pillanatokból idén sem volt hiány. Vándor Róbert szinte könyneivel küszködve számolt be arról, hogy úgy érzi 10 év munkájára tette fel a koronát a győzelmével.

Sport365.hu – Tíz év kemény munkája, fájdalma változott örömmé a Kékszalag céljában

Az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon a Vándor Róbert kormányozta RSM2 ért be elsőként a célba. Az AC 45-ös katamarán 17 óra 52 perc 57 másodperc alatt teljesítette a távot, csaknem 43 percet verve ezzel a másodikként beért New Black Jackre. A győzelem és örömmámor mögött azonban rengeteg fáradsággal teli óra és hatalmas csapatmunka húzódik.

A díjátadóba némi fájdalom is vegyült, szinte az összes hajó legénysége megemlékezett a verseny első napján elhunyt Pomucz Tamásról.

Sport365.hu – Szomorú és felemelő pillanatok az 52. Kékszalag díjkiosztóján!

A magyar vitorlázás egyik legnagyobb egyénisége a Kékszalag alatt távozott az égi vizekre. Pomucz Tamás Argay Bélával a magyar vitorlássport első Európa-bajnoki aranyérmét szerezte 1989-ben, amikor Balatonfüreden győzött repülő hollandiban. Ebben a hajóosztályban 1992-ben indult a barcelonai olimpián, sokszoros magyar bajnok, hajóosztályában Kékszalag-győztes is volt, később edzőként tevékenykedett, és szövetségi kapitány is volt.

Amennyiben még több pillanatát felidézné a versenynek, ajánljuk képgalériáinkat:

Borítókép: Sport365/Sávoly Boglárka