Forma 1 / Motorsport

Miért lehet rossz hír a Red Bull bukott töréstesztje a versenytársak számára?

Az elmúlt hetekben sok szó esett a Red Bull sikertelen töréstesztjéről.

Pedig ez egyáltalán nem kell, hogy rossz hír legyen a Milton Keynes-i csapat számára. Sőt, ez akár egy nagyon jó jel is lehet az új szezon kezdete előtt.

Mi is pontosan az a törésteszt? Annak érdekében, hogy a Forma-1-ben a biztonsági előírások magas szinten maradjanak, a csapatoknak minden évben töréstesztnek kell alávetniük a futóművüket.

Ha egy csapat megbukik a teszten, az alváz nem vehet részt a versenyeken. A futóműveket mind a frontális, mind a hátulról érkező, valamint az oldalról történő ütközés biztonsága szempontjából is letesztelik. A sebesség általában 36 és 54 km/h között van.

Ezek a sebességek adják a legpontosabb eredményeket, amikor arról van szó, hogy a futómű hogyan nyeli el az ütközést.

Red Bull’s RB19 was clearly the class of the #F1 field in 2023, with the team finding numerous ways to build on its earlier success under the new regulations.

The full analysis is here https://t.co/sZ1FFdrhq9

— Autosport (@autosport) January 6, 2024

A versenyző úgynevezett túlélőcellájának mindig teljesen épnek kell maradnia, és például egy frontális ütközés esetén a pilótát az ütközéstől számított 0,03 másodpercen belül nem szabad 60 G-nél nagyobb erőhatásnak kitenni. Összesen közel 20 vizsgálatot végeznek el.

A Red Bull számára az új autó első töréstesztje állítólag rosszul sikerült, ami nagy visszhangot keltett. Amikor Helmut Markót kérdezték erről, a Red Bull motorsport-tanácsadója így válaszolt: „Ha az első törésteszten átmentünk volna, az lenne csak a probléma. Akkor nem teljesítettünk volna jól!"

És ebben van egy fontos igazságrészlet. A súly kulcsfontosságú tényező a törésteszteken való sikerhez. Minél nehezebb az autó, annál jobban elnyeli az ütközést az alváz.

Ha tehát kockáztatni akarsz az új autód súlyával, akkor a jobb köridőkre való törekvés során egyszer megbukhatsz a törésteszten. Ez a múltban többször is megtörtént, következmények nélkül.

Ez ismét csak azt mutatja, hogy a Red Bull nem tétlenkedett az elmúlt félév dominanciája után sem. A csapat 21 futamgyőzelem és mindkét világbajnoki cím bezsebelése után sem elégedett meg, és vitathatatlanul újabb kockázatokat vállal az RB20-assal.

A fölényes RB19 kódjelű autójuk fejlesztését korán leállították, ami után a figyelem a 2024-es évre került. A sikertelen törésteszt körüli pletykák azt mutatják, hogy a Red Bull ismét a határokat feszegeti a jelenlegi szabályokon belül, és továbbra is éhes arra, hogy ebben a szezonban is legyőzze a versenytársakat.

Természetesen a Red Bull még az új szezon kezdete előtt átesik majd egy másik törésteszten, így nem kizárt, hogy a riválisok gyanakodva figyelik majd a fejleményeket.

A Forma-1-ben a megállás visszalépés jelent, és a jelenlegi szabályokon belül nehezebb fejleszteni az autót, így több kockázatot kell vállalni.

Azt persze csak a Bahreini Nagydíjon fogjuk ténylegesen látni, hogy a Red Bull mit talált ki az új esztendőre. Mindenesetre a jelenlegi fejlemények nagy kíváncsiságot keltenek.

Vajon az RB20 valóban egy újabb rakéta lesz, vagy idén végre ismét szoros versenyt láthatunk majd a világbajnoki címért? Majd az idő megmondja.

Borítókép: Tóth Zsombor/Sport365