Mi akadályozta meg Adrian Newey-t a Ferrarihoz való csatlakozásban a Red Bull előtt?
Adrian Newey elárulta, hogy a kilencvenes években kétszer is "nagy volt a kísértés", hogy csatlakozzon a Ferrarihoz, de visszautasította, mert nem akarta, hogy kisgyermekei akkoriban iskolát váltsanak.
A legendás Forma-1-es tervező kezdetben a Leyton House-nál szerzett nevet magának, mielőtt 1991-ben a Williamshez került volna, ahol Patrick Headdel olyan félelmetes technikai partnerséget alakítottak ki, amelynek köszönhetően a csapat akkoriban uralta a sportágat – többek között olyan újításokat vezetett be, mint az aktív felfüggesztés, amelyet végül betiltottak, amikor az F1 szigorúan fellépett az úgynevezett "vezetői segédeszközök" ellen.
Tekintettel az akkoriban egyre növekvő hírnevére, a Scuderia 1993-ban, amikor a Williams a sportág csúcsán volt, megkereste őt, de kiderült, hogy az Olaszországba költözés túl nagy felfordulás lett volna Newey és fiatal családja számára – bár elismerte, hogy a kísértés nagy volt.
„Nagyon nagy volt a kísértés, hogy odamenjek a múltban, ez egy legendás márka. Azt hiszem, 1993-ban kerestek meg, majd 1997-ben, amikor a Williamsből a McLarenhez mentem. Nagyon nehéz döntés volt: akkoriban a gyerekeim még nagyon kicsik voltak, és nem akartam, hogy iskolát váltsanak. Őszintén szólva, ha 20 évvel fiatalabb lennék…" – mondta Newey a Sky Sport Italiának.
Fotó: Tóth Zsombor / Sport365
Newey eddigi pályafutása során 23 versenyzői és konstruktőri bajnoki címet nyert a tervei révén. Tekintettel a Red Bull tavalyi rekordszezonjára, és a 2023-as szezonra, amelyet hétből hét győzelemmel kezdtek, Newey elmondta, milyen gondolatmenetet követ, amikor új technikai szabályok jelennek meg.
„Amikor új szabályok jelennek meg, például a turbófeltöltős és normál szívó motorok közötti átmeneti időszakban, sok időt töltök azzal, hogy átgondoljam, milyen lehetőségeket adnak az új szabályok. Mindig keresem a kiskapukat, azokat a helyzeteket, amikor a szabályok kérnek valamit, de nem kényszerítenek, és így lehetővé teszik az eredeti eljárásmódot."
Bár a Red Bull-lal kötött szerződése 2023 végén járt volna le, mostanra széles körben elterjedt, hogy a csapat technológiai vezetője meghosszabbította a szerződését, hogy még évekig a csapatnál maradjon. Max Verstappen zsinórban harmadik bajnoki címére hajt, és ő a hetedik pilóta, aki Newey egyik autójával bajnoki címet szerzett, és elárulta, mi az, ami megkülönbözteti a jelenlegi győztesét a többiektől.
„Szerintem Verstappen a tökéletes versenyző prototípusa. Őrületes tehetsége van az autó irányításához és veleszületett vezetési tulajdonságai vannak. Amikor megérkezett, sokkal több hibát követett el, mert nagyon fiatal volt, mindig a határokat feszegette, de most már más."
Borítókép: Tóth Zsombor / Sport365