A meccs első félidejét megnyertük – így kommentálta Hajdu Balázs, a Nemzetközi Finndingi Szövetség elnöke, hogy egyelőre nyitva maradt egy versenyszám kérdése vitorlázásban a 2024-es párizsi olimpiára.
A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) hétfői döntése szerint a négy év múlva sorra kerülő játékokon a vegyes kitesurf és vegyes legénységű 470-es bekerül a programba, a résztvevő vitorlázók számát pedig 330 főben határozták meg, ami hússzal kevesebb, mint Tokióban lesz. Nem született döntés viszont a Nemzetközi Vitorlás Szövetség (WS) által javasolt vegyes legénységű tőkesúlyos offshore versenyszámról, ami a Finndingi helyett kerülne be a műsorba.
Hajdu Balázs a magyar szövetség honlapján elmondta, a háttérben elsősorban a finnes lobbitevékenység áll.
"A világ egykori és mai finneseinek kitartó és kreatív munkája. Ennek a konkrét részleteiről nem szívesen beszélnék, hiszen még folyik a csata, még nem vagyunk a befutónál. Annyi elmondható, hogy a rengeteg személyes beszélgetés mellett hivatalos leveleket írtunk a Nemzetközi Olimpiai Bizottság és ezen belül a NOB programbizottság illetékeseinek. Az érveink világosak: a Soling és a Star olimpiai státuszának megszűnése után a Finn maradt az egyetlen olyan hajóosztály az olimpián, amelyben eredményesen indulhat egy 85 kilós testsúly fölötti atlétikus, sportos fiatal. Ezt a testalkatot túlzás lenne extrémnek minősíteni, sőt…" – mondta.
Hozzátette, a tervezett offshore számmal kapcsolatban két fő ellenvetésük van: az egyik a vallási diszkrimináció, 1,8 milliárd ember muszlim vallású a világon, az ebből a közösségből jövő sportolóknak gondot jelenthet három nap és két éjszaka egy kajütben tartózkodni egy olyan ellenkező nemű sporttársukkal, aki nem a házastársuk. A másik: még nem tudni milyen hajóval, pontosan milyen versenyt futnának a kétszemélyes tőkesúlyosok, és az olimpia ne legyen a kísérletezés helyszíne.
A végleges döntés 2021. május 31-ig várható.
A Finndingi 1952 óta szerepel az ötkarikás műsorban. Ez az egyszemélyes hajóosztály, amelyben Berecz Zsombor a világbajnok és Tokióban éremesélyesként indulhat, főleg a nagyobb súlyú vitorlázóknak kínál versenyzési lehetőséget. Berecz mellett jó eséllyel pályázhat a párizsi részvételre a korosztályos világbajnoki ötödik Németh Domokos is.
Magyar szempontból szintén rossz hír, hogy a férfi és női 470-esek helyett Párizsban vegyes legénységgel indulhat ez a kétszemélyes osztály. A 2018-ban junior vb-bronzérmes Gyapjas Balázs és Gyapjas Zsombor alkotta páros számára a 2024-es olimpia lehetett volna az igazi megmérettetés.
Borítókép: Matt Roberts/Getty Images