Megdöbbentő újítási ötletek a száguldó cirkuszban
Feltűnően megosztotta a F1-es szereplőket Bernie Ecclestone ötlete, mégpedig hogy fel kellene locsolni az F1-es pályákat, ezzel lehetne minden futamon biztosítani az izgalmas versenyeket. Az új gumigyártó máris mellette van, sőt egy korábbi többszörös futamgyőztes versenyző, John Watson azt állítja, hogy ő ezt már sok-sok évvel ezelőtt javasolta Ecclestone-nak.
Az ellenzők között is van korábbi versenyző, Jos Verstappen egyszerűen nevetségesnek minősítette az ötletet. A tavalyi világbajnokságon sokáig éllovas Mark Webber szerint Jimmy Clark, Ayrton Senna és Jackie Stewart az esős versenyek mesterei voltak, de Jimmy és Ayrton biztosan forogna a sírjában, ha a pályák szélére öntözőberendezéseket tennének.
Ez azonban még csak a hab a tortán. Nem kell túl messzire visszatekinteni ahhoz, hogy a Forma-1 jogtulajdonosa másik meglepő újítását felidézzük: alig másfél hónappal ezelőtt azt akarta szabályban rögzíteni, hogy minden versenyző egy versenyen ötször levághasson kanyarokat. Véleménye szerint ezzel sűrűbbek lennének az előzések, ám így kénytelen lenne az is levágni a kanyart, aki nem akarná, hogy megelőzzék.
Kicsit régebben, úgy két éve még azért kardoskodott a milliomos, hogy a pontrendszert váltsa fel az éremrendszer, hiszen akkor nem lehetne világbajnok az, aki kevés futamot nyert. Ám ez az ötlete is elbukott. Nem véletlenül…
Tavaly elsőként a McLaren által használt F-csatorna szabályosságáról és értelméről nem tudtak megegyezni, két éve pedig a kétfedelű diffúzor keltett nagy lármát a sportág körül. 2011-re mindkettőt betiltották. A szezon elején rejtély volt, miért olyan szélsebesek a gyors kanyarokban a Red Bullok, végül kiderült: a kipufogót bevezették a diffúzor alá, a motorból kiáramló gázoknak szabad utat hagytak, így folyamatosan gyorsították az autó alatt futó levegőt, ezzel növelték a leszorítóerőt. A mozgási energia-visszanyerő rendszer (KERS) megítélése is folyamatosan változik: 2009-ben zöld fejlesztésként emlegették a környezetszennyezőnek tartott sportágban, majd 2010-ben a csapatok megegyeztek, nem használják. Idén mégis visszatér a rendszer, pontosabban meghatározták a szabályokat.
Nem csak a technikai fejlesztések váltottak ki tiltakozásokat, a versenyek lebonyolítása körül is folyamatos a vita. Néhány éve még elképzelhetetlennek tartották, hogy éjszaka indítsanak el egy Forma-1-es versenyt: a pilótákat zavarnák az eltérő fényviszonyok, mondták. Ehhez képest napjainkban Szingapúr mellett Abu-Dzabiban is esti versenyt rendeznek, utóbbinál ráadásul verseny közben megy le a Nap. A biztonságiautós-szabály is állandó vitatéma, a csapatok most visszasírják a korábbi szabályt, amikor az éllovasok közül elengedték a lekörözötteket.
Forrás:www.f1hirek.hu