Forma-1 / Motorsport

Massa a Forma-1 Banános Joe-ja

A brazil pilóta barátjának segített az 1999-es Brazil Nagydíjon és akkor megígérte a Benetton olasz szakácsának, hogy Forma-1-es pilóta lesz belőle, nem hazudott nagyot…

Felipe Massa (São Paulo, 1981. április 25. – ) brazil autóversenyző, 2006 óta a Ferrari Formula 1-es csapat versenyzője. Ezidáig hat teljes szezont teljesített, legjobb összetettbeli eredménye a 2008-ban elért második helyezés. 2012-ig rendelkezik szerződéssel az olasz csapatnál.

Felipe Massa kilencéves korában kezdett el gokartozni São Paulóban. Első szezonjában a negyedik helyen végzett a Paulista Micro A gokartbajnokságban. További hét éven keresztül gokartozott, legnagyobb sikere a brazil gokartbajnokságon megszerzett harmadik hely volt 1997-ben.

1998-ban kezdett el autókkal versenyezni a brazil Forma Chevrolet sorozatban. Első szezonjában az ötödik helyen végzett, a következőben ő lett a bajnok – tíz futamon három futamgyőzelemmel.

2000-ben Európába érkezett, hogy az olasz és az európai Forma Renault sorozatban versenyezzen. Mindkét sorozatban azonnal megnyerte a bajnokságot – a Cram Competition színeiben nyolc versenyt nyert a szezon során.

2001-ben a Forma–3000-es Euro-szériában folytatta a pályafutását, ahol a Draco Competition-nel nyolc futamból hatot nyert meg, és ez természetesen a bajnoki címet is jelentette számára. Néhány verseny erejéig részt vett az Európai Túraautó Bajnokságban (ETC) is az Alfa Romeóval. A teljesítményére felfigyelt a Forma–1-es Sauber Petronas csapat, amely tesztelési lehetőséget ajánlott neki, és 2002-re leszerződtette a csapatába.

A Sauberes vergődés nyerő volt

A 2002-es szezonban Massa 4 pontot szerzett, és a bajnokság tizenkettedik helyén végzett a Sauber színeiben. A csapattársa, Nick Heidfeld a tizedik lett 7 ponttal. A brazil versenyző gyors volt, ám sokszor hibázott, megpördült, így 2003-ra nem kapott újabb szerződést. A Ferrari vezetői azonban úgy vélték, hogy tehetséges, így felkarolták, és a 2003-as szezont a maranellói csapatnál tölthette tesztpilótaként. Ez az év sokat jelentett a fiatal brazil pilóta számára: sikerült csökkentenie a hibaszázalékát, és fejlődött az autó műszaki megértése, beállítása terén is. Massa menedzselését a Ferrari csapatfőnökének a fia, Nicolas Todt vállalta.

2004-ben a Ferrari ösztönzésére a Sauber ismét leszerződtette Massát versenyezni. Ebben a szezonban 12 pontot gyűjtött, és a tizenkettedik helyet szerezte meg a bajnokságban. A csapattársa, Giancarlo Fisichella 22 ponttal a tizenegyedik lett.

2005-ben az 1997-es világbajnok, Jacques Villeneuve lett Massa csapattársa. A brazil általában gyorsabbnak bizonyult a kanadainál, és a világbajnoki pontversenyben is megelőzte: Massa 11 ponttal a tizenharmadik, Villeneuve 9 ponttal a tizennegyedik lett.

A 2005-ös szezon során a Ferrari egyik versenyzője, Rubens Barrichello váratlanul úgy döntött, hogy nem tölti ki a 2006 végéig szóló szerződését a csapatnál, hanem a Hondához szerződik. A Ferrari számára kézenfekvő helyettes volt Massa, akinek évek óta egyengették a pályafutását. A szezonnyitó Bahreini Nagydíjon már a második rajtkockából indulhatott Schumacher mellől. A versenyen egy kipördülés majd a boxkiállásnál történt problémák miatt csak a kilencedik lett. Malajziában rajtbüntetés miatt a 21. helyről indulva az ötödik helyen ért be a csapattársa előtt. Az első dobogós helyezését az Európa Nagydíjon érte el. A szezon második felében beérte a pontversenyben Fisichellát, és a harmadik helyen végzett a világbajnokságban 80 ponttal. Massa az évben sokszor segített a csapattársának, Michael Schumachernek megnyerni a versenyt, ő maga Törökországban szerezte meg a pályafutásának az első győzelmét, majd Interlagosban, hazai pályán is nyert. Ezen a futamon a Ferrari megengedte, hogy Massa a hagyományos piros helyett nemzetiszínű overallban versenyezhessen. Miután Michael Schumacher Monzában bejelentette a visszavonulását, a csapat egyúttal nyilvánosságra hozta a 2007-es pilótafelállását: Massával 2008-ig szerződést hosszabbítottak, míg a brazil csapattársa a finn Kimi Räikkönen lett. 2007-ben a csapattársa, Kimi Räikkönen világbajnok lett, ő pedig a 94 ponttal a 4. helyen végzett a bajnokságban. 

Massa 2008-ban hat futamot nyert meg (Szahír, Isztambul, Magny-Cours, Valencia, Spa-Francorchamps, Interlgos) és ugyanennyiszer rajtolt a pole pozícióból. A 2008-as Ausztrál Nagydíjona rajt után az első kanyarban önhibájából kipördült, később műszaki hiba miatt kiesett, pedig a 4. helyről indult. A Maláj Nagydíjon a pole-ból indult, de a második pozícióban hibázott megpördült, így kiesett. A verseny után többen bírálták Massa teljesítményét, mondván, hogy nem képes megfelelően uralni az autót. Választ adva a kétkedőknek a soron következő Bahreini Nagydíjon messze a leggyorsabb volt a szabadedzéseken, és alig maradt le az első rajtkockáról. A versenyen már a rajtnál az élre állt, azonnal lerajtolta Robert Kubicát, és magabiztosan nyert első 2008-as pontjait megszerezve. A következő nagydíjon a harmadik helyről indulva a második lett Räikkönen mögött. Törökországban, ahol a megelőző két évben megnyerte a versenyt, ismét jó esélyekkel indult. Az időmérőn megszerezte a pole-pozíciót, a versenyen a harmadik helyről induló Lewis Hamilton végig a nyomában volt. Hamilton a könnyebb autójával az első boxkiállás után meg is előzte, de nem tudott elegendő előnyt szerezni ahhoz, hogy előtte maradjon. Massa zsinórban harmadszor is menyerte a Török Nagydíjat, és felzárkózott a világbajnokság második helyére Räikkönen mögé, ahonnan visszaszorult a harmadikra a Monacói Nagydíj után. A hercegségben megnyerte az időmérő edzést, és az esős futamot is vezette az elején, de a hibájának (kicsúszott a Saint Dévote kanyarban) és a csapat boxutcai bakijának köszönhetően csak a harmadik lett.

2009-ben számos szabályt gyökeresen megváltozatattak a sportágban (slick gumik visszahozatala, szélesebb első, keskenyebb, magasabb hátsó szárny, szezon közbeni teszttilalom, 18000-es fordulatszám korlátozás, engedélyezett KERS, amelyet a Ferrari beépített autóiba). Számos nagycsapat, köztük a Ferrari, a McLaren, a BMW, nem tudott jól alkalmazkodni az új szabályokhoz. Massa az első négy versenyen nem tudott pontot szerezni: Ausztráliában és Kínában technikai probléma miatt kiesett. Malajziában a csapat hibája miatt a 16. helyről indult. Az eső miatt korán leintett versenyen a 9. helyig ért fel, így nem ért el pontot. A Bahreini Nagydíj a 14. pozícióban fejezte be, messze a pontszerző helyektől. Spanyolországba a Ferrari számos újítással érkezett, Massa negyedik lett az időmérőn. A verseny nagy részében a 3. helyen autózott, de a futam végén jelezték neki, hogy kevesebbet tankoltak neki az utolsó kiállásánál, mint amennyivel befejezhette volna a versenyt. A brazilnak így vissza kellett vennie a tempóból, végül a 6. lett csak. Utólag kiderült, hogy elég üzemanyaga volt a brazilnak a futam befejezéséhez.Monacóban 4. lett csapattársa, Räikkönen mögött és megszerezte a leggyorsabb kört is. Az isztambuli és silverstone-i pontszerzése után jó rajtjával, majd a jó boxstratégiával először állhatott dobogóra a Nürburgringen.

A Magyar Nagydíj időmérő edzésének második szakaszában a pálya gyors részén, a négyes kanyar előtt egy, a Rubens Barrichello autójának hátsó felfüggesztéséből elszabadult rugó, sisakjának ütközött. Massa szinte fékezés nélkül csapódott a gumifalba. Ezután a pályakórházba, majd a budapesti Állami Egészségügyi Központba (a korábbi Honvéd Kórházba) szállították, ahol homlok- és arccsonttöréssel megműtötték.2009. augusztus 3-án hagyta el a budapesti kórházat, ő és családja magánrepülőgéppel brazil otthonukba repültek.

Először arra az álláspontra jutott az olasz istálló hogy a hétszeres világbajnok Michael Schumacher fogja helyettesíteni, az egész szezonban. Schumacher mugellói tréningje után erős nyaki fájdalomra panaszkodott és ezzel a terapeuták sem tudtak mit kezdeni. Így az olasz Luca Badoert ültették be két versenyre (Európai Nagydíj, Belga Nagydíj), de nem bizonyult elég gyorsnak. Végül a Ferrari leszerződtette a Force India pilótáját, Giancarlo Fisichellát az utolsó öt versenyre és megkapta a 2010-es tesztpilótai ülést is.

Miután a balesetből kigyógyult, már biztosra lehetett tudni, hogy a Ferrarinál marad. Majd később kiderült, hogy a finn Kimi Räikkönen helyére a Spanyol Fernando Alonso érkezik.

A 2010-es szezonban a hatodik helyen végzett a világbajnoki pontversenyben.