Forma-1 / Motorsport

Maratoni cselekedet hívta létre a Dakar ralit – beharangozó

""

Legenda születik

Időszámításunk előtt 490-ben Dareiosz vereséget szenvedett az athéni Miltiádész seregeitől. A hírvivő hazáig futott, majd miután annyit mondott: "Győztünk!", holtan esett össze. Ennek emlékére futják máig sportrajongók ezrei a maratont. Hasonló, bár szerencsésebb végkimenetelű esemény hívta létre a Dakar ralit is. 1977-ben a francia Thierry Sabine eltévedt az afrikai sivatagban egy verseny során. Majdnem az életébe került, mire a durva körülmények között hazaevickélt minden támogatás nélkül, egyedül Párizsba. A megpróbáltatások ellenére nagy hatással volt rá az utazás, másokkal is meg akarta osztani élményét, így egy évvel később megszervezte az első Dakar ralit szerencsés hazatérésének emlékére.

""

Sabine életének egy a ralihoz kötődő tragédia vetett véget:  az 1986-os verseny során helikoptere homokviharba keveredett, a pilótával, egy énekessel, egy újságíróval és az RTL egyik munkatársával együtt szörnyethalt a lezuhanó járműben, Mali közelében. A versenyt azért befejezték, de az alapító tragédiája beárnyékolta a ralit.

Mesék mesélnek róla

Már az első, 1978-as verseny is sok érdeklődőt vonzott, bár a mai indulókhoz képest még rendkívül kevés, "csak" 182 autó illetve motor állt rajthoz. Ekkor még inkább az amatőröket vonzotta a rendkívüli két teljesen különböző világot összekötő útvonal, de hamarosan megjelentek a gyári csapatok is. Az első győztesek mind franciák voltak: az autósok közül Alain Génestier és navigátora, Joseph Terbiaut ért célba Range Roverjével, a motorosok közül Cyril Neveu volt a leggyorsabb egy Yamahával.

""

Később többször változott az útvonal, főként bizonsági okok miatt. Úgy, hogy Párizsból indult a mezőny és Dakarba érkezett, mindössze hatszor sikerült megrendezni. Többször rajtoltak Liszabonból vagy Granadából, de 1994-ben például Párizsból kiindulva Dakaron keresztül visszatért a mezőny a francia fővárosba.

A sivatagi cirkusz nagy alakjai közé tartozik a legelső győzteseken kívül Hubert Auriol, aki először 1981-ben motoron diadalmaskodott, majd két évre rá ismét a legjobbnak bizonyult, mindkétszer Cyrill Neveu-tól véve el a címet. Igazán legendás azonban azért lett, mert 1992-ben már autóban tért vissza a mezőny élére, ezzel ő lett az első, aki motorral és autóval sem talált legyőzőre.

""

Jutta Kleinschmidt lett az első női versenyző, aki győzni tudott a nagyhírű ralin. A német hölgy először 1988-ban indult a megmérettetésen, akkor még kétkerekűn birkózva meg a homokdűnékkel. 1997-ben ő szerzett először szakaszelsőséget a gyengébbik nem képviselői közül, 2000-ben már dobogón állhatott, egy évre rá pedig a pódium legtetejéig küzdötte magát.

""

A mezőny legnagyobb alakja a jelenleg is aktív, tavalyi győztes, Stéphane Peterhansel, aki összesen hatszor nyert a Yamahával a motorosok között, négyszer pedig autóval.

Dél-Amerikán át…

2008 után szörnyű tragédia miatt került át a Dakar rali Dél-Amerikába. Az azévi versenyt biztonsági okok mitt lefújták: a sivatagi küzdelem kezdete előtt néhány nappal négy francia állampolgárt és három mauritániai katonát holtan találtak. Az Al-Qaedához köthető terrorista csapatok fenyegették a verseny szervezőit direkt az indulókat célzó merényletekkel, ami miatt  a versenyigazgtó, Étienne Lavigne december 24-én bejelentette, lefjják a viadalt – a rali történetében először és mindenddig utoljára. Az afrikai média a verseny halálaként emlegette a 2008-as törlését, de a jóslat szerencsére nem igzolódott be. 2009-től kezdve Dél-Amerikan rendezik, ahol szintén igen nagy népszerűségnek örvend.

A 2013-as mezőny

A motorosok között ott lesz a KTM pilótája, a címvédő Cyril Despres, aki csapattársa, a  tavalyi második helyezett, háromszoros győztes Marco Coma visszalépésével első számú esélyessé lépett elő. Coma sérülés miatt volt kénytelen lemondani idei szereplését, helyét az amerikai Kurt Caselli örökölte meg. A 29 éves tehetség számára óriási lehetőség, hogy részt vehet a viadalon. Despres legnagyobb kihívója a tavalyi harmadik helyezett portugál Hélder Rodrigues lehet, aki Yamahával vág neki a viadalnak.

""

A londoni olimpián agyaggalamb lövészetben bronzérmet szerző katari Nasszer Al-Attiyahnak a 2011-es Dakar-győzelme után ismét diadalra fáj a foga. Ahhoz azonban a saját csapattal induló pilótának le kell győznie a tízszeres győztest, a rekorder Stéphane Peterhanselt, illetve a 2009-es nyertest, Giniel de Villierst. A dél-afrikai versenyző tavaly másodikként ért célba. Carlos Sainz 2010-ben állhatott a dobogó legfelső fokára, ő is esélyes lehet a végső diadalra.

A kamionok között a legnagyobb esélye Gérard de Rooynak, a hollandok tavalyi győztesének lehet. Nem indul a kategória legnagyobb alakja, a hétszeres bajnok orosz Vlagyimir Sagin, így legnagyobb riválisa honfitársa, Hans Stacey lehet, aki 2007-ben nem akadt legyőzőre, illetve a hatszoros győztes cseh Karel Loprais, aki utoljára 2001-ben tudott diadalmaskodni.

""

A quadok kategóriáját talán kevesebben követik nyomon, a mindössze 2009 óta létező kategóriát először a cseh Jozef Machácek nyerte, majd az elmúlt három évben az argentín Marcos Patronelli bizonyult a legjobbnak. Kettejük közül csak a címvédő lesz ott idén is a rajtnál.

""

Magyarokért is szoríthatunk: két csapat utazott a perui Limába, ahonnan idén rajtol a mezőny. Szalay Balázs zsinórban hetedszer küzd meg a sivatagi forrósággal, ismételten Bunkoczki Lászlóval az oldalán. Az Opel Dakar TEam eddigi legjobbja egy 20. hely, tavalyról, Szalayék így egyéni legjobbjukat szerednék idén megjavítani. A másik alakulat egészen új, a Sandlander Team, Sebestyán Sándor és Bognár József másodszor vág neki a viadalnak. A tavaly is autóval induló duó ezúttal jóval felkészültebben vág neki az útnak.

Az idei útvonal

Ugyanaz a három ország szolgál majd helyszínként, int legutóbb, ám ezúttal a sivatag közepén rajtol a mezőny. Peruból indulnak neki a megmérettetésnek, majd Argentínán át Chilében érnek célba.

RALI
Dakar 2013, az útvonal
Január 5.: Lima–Pisco
Január 6.: Pisco–Pisco
Január 7.: Pisco–Nazca
Január 8.: Nazca–Arequipa
Január 9.: Arequipa–Arica
Január 10.: Arica–Calama
Január 11.: Calama–Salta
Január 12.: Salta–San Miguel de Tucuman
Január 13.: szünnap, San Miguel de Tucuman
Január 14.: San Miguel de Tucuman–Córdoba
Január 15.: Córdoba–La Rioja
Január 16.: La Rioja–Fiambalá
Január 17.: Fiambalá–Copiapo
Január 18.: Copiapo–La Serena
Január 19.: La Serena–Santiago de Chile