Kimi, a Jégember, aki jövőre újra villanhat – Akik hiányoznak a Forma-1-ből, 1. rész
A kezdetek
Kimi Matias Räikkönen 1979. október 17-én született a finnországi Espoo-ban. Kilencévesen kezdett el gokartozni, tehetsége hamar megmutatkozott, a különböző osztályokban egyre feljebb lépve 1996-ban már részt vett a gokart Európa-bajnokságon, a világbajnokságon és az északi bajnokságban is.
1999-ben második helyet szerzett a finn gokart bajnokság A osztályában és tizedik helyet a gokart világbajnokság Super A osztályban. Ugyanebben az évben kezdett el formulaautókkal versenyezni a Formula–Renault bajnokságban a Haywood Racing Teammel. Első futamán a harmadik helyen végzett. Ötödik helyet szerzett a Formula–Ford Euro–kupában. A Formula-Renault téli bajnokságán négy versenyből négyet megnyert a Manor Motorsport csapattal.
2000-ben – továbbra is a Manor Motorsporttal – megnyerte a Formula–Renault brit bajnokságát, tíz futamon hét győzelmet aratott, hétszer szerzett pole pozíciót és hatszor futott leggyorsabb kört. A Formula–Renault Európa–bajnokságon három versenyen indult, ebből kettőt megnyert, összetettben ezzel a hatodik helyen végzett.
Alig akartak neki versenyengedélyt adni…
Egy évvel később a Formula–1-es Sauber-Petronas csapat vezetője, Peter Sauber felfigyelt a fiatal finn eredményeire és 2000 szeptemberében meghívta egy tesztelésre, majd később még továbbiakra.
Saubernek tetszett, amit látott és leszerződtette Räikkönent a 2001-es szezonra csapatához Nick Heidfeld csapattársának. Sokan kritizálták ezt a lépést (beleértve a FIA elnökét, Max Mosley-t is), mivel Räikkönen mindössze 23 versenyt futott együléses versenyautóval, mielőtt Formula–1-es szerződést kapott. Mosley – és mások is – úgy vélték, nagy kockázatot jelent egy ilyen tapasztalatlan versenyzőt Formula–1-es autóba ültetni.
Räikkönen azonban a teszteken megfutotta a szuperlicenchez szükséges kilométereket, így ideiglenes engedélyt kapott a versenyzésre az FIA-tól az első három futamra azzal, hogy a versenyzési engedélyét akkor véglegesítik, ha nem okoz balesetet vagy követ el komoly szabályszegést.
A finn tehetség nem okozott csalódást, sőt, első versenyén rögtön pontot szerzett egy hatodik hellyel. Később a szezon során még nyolc pontot gyűjtött, és ezzel a világbajnokság tizedik helyén végzett. Csapattársa, Heidfeld 12 pontot ért el és hetedik lett. A két versenyző összesen 21 egységet szorgoskodott össze, és ezzel a Sauber a konstruktőr-világbajnokság negyedik helyét szerezte meg, ami a csapat történetének legjobb eredménye volt.
Hiába ért klasszissá, ha gyenge volt a McLaren
A 2001-es szezon során a média gyakran összefüggésbe hozta Räikkönen nevét a Ferrarival, ám végül mégsem a maranellói csapathoz szerződött, hanem annak riválisához, a McLaren-Mercedeshez, amelytől a 2001-es szezon végén éppen visszavonult Räikkonen honfitársa, a kétszeres világbajnok Mika Häkkinen. Räikkönen csapattársa a tapasztalt David Coulthard lett. Räikkönen aztán rögtön első évében többször is villant, hiszen négy alkalommal is a dobogóra állhatott, az idény végén pedig 24 pontjával hatodik lett a pilóták rangsorában.
Egy évvel később az immár klasszissá avanzsáló finn már a világbajnoki címért harcolt Michael Schumacherrel, és csak két ponttal maradt le az első helyről, amelyet Michael Schumacher szerzett meg.
A 2004-es esztendő finonam szólva sem a finnről és a McLarenről szólt, Räikkönen a sorozatos technikai gondok miatt alig tudott értékelhető teljesítményt nyújtani, és mindössze a hetedik helyen végzett a világbajnoki pontversenyben.
A következő szezonban a Renault menőjével, Fernando Alonsóval vívott harcot a világbajnoki címért, ám ismét alulmaradt, és ismét nem önhibájából. A szabálymódosításoknak és a technikai hibáknak köszönhetően rengetegszer nem tudott futamot befejezni, és bár hét futamot is megnyert, ez sem volt elég ahhoz, hogy megelőzze Alonsót, így végül csak a második hely jutott neki az idény végén.
Utolsó McLarenes évében, 2006-ban tovább folytatódott a vesszőfutása, a gyenge konstrukció miatt ismételten nem tudta kihasználni klasszisát. Legjobb eredménye egy második hely volt, az pedig senkit nem lepett meg, hogy az idény végeztével nem maradt a brit csapatnál, hanem hároméves szerződést kötött a Ferrarival.
A Ferrarival felért a csúcsra
A 2007-es idényben be is bizonyosodott, hogy jól döntött. Rögtön az első, ausztráliai futamon nyerni tudott, így Nigel Mansell 1989-es ferraris debütálása óta Räikkönennek sikerült először győzelemmel bemutatkoznia a Scuderia színeiben. A szezon során óriási harcot folytatott Fernando Alonsóval és Lewis Hamiltonnal, és ha csak egy hajszállal is, de föléjük tudott kerekedni, tizenkét dobogós helyezést, köztük hat győzelmet elérve egyetlen ponttal megelőzte riválisait, és világbajnok lett.
A következő idény ismét nem neki kedvezett, valahogy képtelen volt megbarátkozni az új szabállyal, ami tiltotta a versenyzők számára a kipörgésgátló használatát. Mindössze két versenyt tudott megnyerni, egy második és öt harmadik helye pedig arra volt elég, hogy a harmadik helyet megszerezze a világbajnokságon. Utolsó Forma-1-es idénye még ennél is gyengébben sikerült, a gyökeres szabályváltoztatásokhoz a Ferrari nem tudott alkalmazkodni, így nem is tudtak igazán versenyképes autót rakni a finn menő alá. Räikkönen végül egyetlen győzelmét a Belga Nagydíjon aratta a szezonban, és hatodik lett az összesített pontversenyben.
Kalandozások a Forma-1 után
A szezon végén a Ferrari bejelentette, hogy Räikkönen elhagyja a csapatot, mivel 2010-től Fernando Alonso ül a helyére. Megvolt az eélye annak, hogy visszatér a McLarenhez Lewis Hamilton mellé, ám végül elhagyta a száguldó cirkuszt, és a ralira váltott. A 2009-es Finn rali keretében vett először részt a rali-világbajnokságon. A futamot július 30. és augusztus 2. között tartottak. Az N-kategóriában a harmadik, összesítésben pedig a tizenötödik helyen állt, amikor a szombati nap záró szakaszán balesetet szenvedett, és összetörte autóját. A baleset után már nem folytatta a versenyt.
Egy évvel később a Citroën Junior Team színeiben az Új-zélandi rali kivételével részt vett a világbajnoki sorozatban, 21 pontjával a 10. helyezést szerezte meg összetettben.
2011-ben aztán kipróbálta magát a NASCAR-sorozatban is, de az idő múlásával egyre több pletyka kezdett keringeni arról, hogy 2012-ben visszatér a Forma-1-be. Sőt, a Szingapúri Nagydíj előtt több hír is napvilágot látott, miszerint jövőre a Williams pilótája lesz, ezt alátámasztandó többen is látni vélték, ahogy megjelenik a csapat Grove-i főhadiszállásán. Az Indiai Nagydíj versenyhétvégéje során a csapat igazgatója, Adrian Parr elismerte, valóban komolyan érdekli őket Räikkönen szerződtetése.
Miért hiányzik Räikkönen a Forma-1-ből?
– Mert egyike volt azon pilótáknak a 2000-es években, akinek vezetési stílusába milliók szerettek bele.
– Mert számos szezont versenyzett végig úgy, hogy a technikai feltételek nem voltak adottak számára az igazi sikerek eléréséhez, mégis ott tudott lenni a vb-pontverseny élmezőnyében
– Mert Schumacherrel, Alonsóval, Hamiltonnal vívott óriási csatái nagyon hiányoznak a száguldó cirkusz egyre unalmasabbá váló előadásairól
– Mert hiába becézik Jégembernek hűvös stílusa miatt, mégis egy szerethető klasszisa volt a Forma-1-nek.
|