Tegnap már beszámoltunk arról, hogy valószínűleg nevet változtat a Videoton. Ma a székesfehérváriak a hivatalos weboldalukon jelentették be, hogy július elsejétől MOL Vidi FC néven folytatja a klub. A honlap Garancsi Istvánnal készített egy interjút, amit változtatás nélkül közlünk.
Miért kellett a változás?
A változás az élet része, nincs ez másképp az üzleti- és a sportéletben sem. Sok változáson és fejlődésen ment át a Vidi és a magyar futball is az elmúlt években, ami értelemszerűen köszönhető a partneri együttműködéseknek is. Mindig adódnak új helyzetek, ez is egy ilyen most. Lehetőség kínálkozott, hogy szintet lépjünk, és számomra nem is volt kérdés, hogy meg kell lépnünk. A változás a jövő és egyben a siker kulcsa is.
És a névváltásra miért volt szükség?
Komoly tervekhez komoly pénz kell. A Vidi bizonyította az elmúlt években, hogy képes megújulni és eredményt elérni, de ehhez kellett a MOL támogatása is. Nyolc éve állnak a csapat mögött főszponzorként, és belföldön komoly sikereket értünk el. De mi többet szeretnénk. A MOL az egyetlen igazi magyar székhelyű multi. A vállalat már nemzetközi szinten is bizonyított, és azt szeretnék, ha mi is ezt tennénk. Feladat, hogy a Vidi tovább erősödjön, és hogy az európai versenysorozatokban minden évben reális esélyekkel harcoljon a csoportkörért. Céljaink így egybeesnek, és a névadó szponzorság egy újabb komoly mérföldkő ezen az úton. A gyakorlatban persze ez azt is jelenti, hogy a még több támogatásért cserébe tőlünk is többet várnak el: pont úgy, ahogy a szurkolóink is.
Nem féltek hozzányúlni a Videoton névhez?
Igen is, meg nem is. A Videoton nevet, miután megvettem a csapatot, magam „szereztem vissza”, hosszú küzdelmek árán. Számunkra ez fontos volt, a szurkolóknak is ezt ígértem. Nyilván, az elmúlt több mint tíz évben még jobban hozzám nőtt. De azt is látni kell, hogy két vállalat neve nem szerepelhet a klubnévben, különösen úgy nem, hogy az egyik pénzt fizet a névadóságért, a másik pedig nem. A Videotonnal való megállapodás nem szponzorációs együttműködés, a Videoton vállalatcsoport sem akkor, sem azóta nem adott és nem is kért pénzt a név használatáért. A Videoton nem szponzor, ugyanakkor mégis forog a nevük, vagyis olyan, mintha támogatók lennének, miközben nem azok. Nem szeretnénk, hogy ez a „jogászkodás” ott lebegjen a fejünk felett. Egyébként a Videoton Holding megértette a klub előtt adódott üzleti lehetőséget, elfogadta és támogatta is a változást. 2009-ben, a név visszaadásával nagyon komolyan hozzájárultak ahhoz, hogy a klubot újra felépíthessük, és ott tartsunk, ahol ma tartunk. Ezt ezúton is köszönöm nekik. Szerencsére nem veszteségként élik meg ezt a mostani változást, továbbra is segítenek nekünk, hiszen a védjegyeket is használhatjuk a jövőben.
Mit fognak az új névhez szólni a szurkolók?
Ahhoz, hogy a Vidi Vidi marad? A klubot nemcsak a szurkolóink becézik Vidinek, hanem az egész ország, így nem szakadunk el a gyökerektől és hagyományoktól. Az identitásunk megmaradt. Biztos vagyok benne, hogy lesz, akiből felháborodást fog kiváltani a változás. De remélem, hogy amikor elmúlik az első felindultság, ők is látni fogják: a klub nagyot lép most a még sikeresebb nemzetközi szereplés felé. Elsősorban a pályán nyújtott teljesítménnyel akarunk örömet okozni nekik. Személy szerint nekem ez a klub egyébként mindig is Vidi volt, és Vidi is marad örökre.
Gondolom már látta, hogy az interneten kiszivárgott a hír.
Igen, láttam, a reakciókat is. Fontosnak tartom, hogy tisztázzuk a helyzetet. 2004-ben a klubnál zajló negatív gazdasági események miatt a Videoton Holding megvonta a névhasználati jogot a csapattól, a csapat elveszítette a Videoton nevet. 2007-ben a Magyar Labdarúgó Szövetség megvonta az akkor már három éve FC Fehérvár néven működő klub licencét is. 2007 decemberében vettem át a klubot, és azonnal nekiláttam, hogy a licencügy megnyugtatóan lezáruljon, és az NBI-ben folytathassa tovább a szereplést a csapat. Kőkemény munkával sikerült elérni, hogy a problémák megoldódjanak, és kialakuljon egy olyan háttér, amely stabil alapot adott a hazai és nemzetközi színtéren való eredményes szereplésre. Egészen 2009 nyaráig kellett várni, hogy újra használhassuk a nevet, azaz a 90-es évek után a 2000-es években is volt, ezúttal egy ötéves szakasz, amikor nem volt jelen a Videoton név a fehérvári focicsapatnál. A név nem a klubé, a vállalaté volt mindig is, térítésmentesen biztosították részünkre a használati jogát.
És akkor most miért merült fel a Videoton név elhagyása?
Ez nem most merült fel. Már 2009-ben is benne volt a levegőben, hogy hosszú távon, ha sikeresek leszünk, jöhet majd egy szponzor, aki a klub mellé áll, és ezért komoly pénzt is hajlandó lesz fizetni.
Mennyi időre szól a támogatás?
Mindkét fél hosszú távon gondolkodik. De egy ilyen mértékű együttműködésben ez nem is lehetne máshogy. Mindenki számára ez ad biztonságot, nem beszélve a szurkolókról. Távlatokban gondolkodunk, de remélem, az eredmények hamar jelentkeznek. A hosszú táv akkor működik, ha mindkét fél megtalálja számításait. Az elmúlt tíz év teljesítménye alapján a MOL bizalmat szavazott nekünk. Rajtunk most a sor, hogy megmutassuk, rászolgáltunk. Mert hangsúlyoznom kell, a működésért, a teljesítményért, a jó hangulatért továbbra is a klub, a játékosok, a szurkolók és végül én, mint tulajdonos felelünk.
Mi fog most történni? Lecserélik a neveket mindenütt?
Igen, a feliratok, nyomtatott anyagok, csapatruházatok megújulnak, hogy csak párat említsek a legfontosabb feladatok közül, ugyanakkor kell idő ahhoz is, hogy ez minden felületen végigfusson. A Bajnokok Ligájába például már az új mezzel mennek a fiúk. A következő szezonban még találkozhatnak a szurkolók a Videoton FC eddig használt arculatával, lesz egy átmeneti időszak, hiszen nem lehet mindent azonnal lecserélni. A célunk az, hogy 2019 nyarán már mindenhol, teljes körűen bevezetésre kerüljön az új név.
Pontosan mi veszi fel a MOL Vidi FC nevet a felnőtt csapaton kívül?
A klub összes csapatát ezen a néven szerepeltetjük a hazai versenysorozatokban.
Mennyiben változik meg az arculat? Lesz új klubcímer, új mez, új szurkolói tárgyak?
A klub címerét nem változtattuk meg, csak a nevet cseréltük ki, illetve aktualizáltuk a színeket és a betűtípust. A színvilágot, a tradícionális címerelemeket megtartjuk, de a MOL Vidi FC nevet értelemszerűen meg kell jeleníteni az új címerben, a mezeken és a VidiShopban kapható termékeken is.
Azt mondta, minden évben csoportkörbe szeretnének jutni, ez mennyivel lett most reálisabb cél?
A megnövekedett támogatás újabb lehetőségeket nyit, még tovább tudjuk erősíteni a csapatot, mind erőforrás, mind szakmai támogatás szintjén. Azt gondolom, hogy minden eddiginél reálisabbá vált a csoportkör elérése. Sőt, ez is a kitűzött célunk: minden évben csoportkörbe jutni.
A MOL beleszól a klub mindennapi életébe is, vagy „csak” szponzor marad?
Stratégiai kérdésekben egyeztetünk néha, kell is, de a hétköznapokban ettől még mindenki azt fogja csinálni, amihez ért: mi focit, a MOL pedig a saját, egyre szélesebb skálán mozgó, eredményes üzleteire koncentrál.
Megvannak már a nevek, akikkel erősítik a csapatot?
A piacra jellemző, hogy ilyenkor, az átigazolási szezon elején egyelőre még nehéz leigazolni játékosokat, de ettől függetlenül folyamatban vannak a tárgyalások komoly erősítést jelentő, külföldi játékosokkal. Természetesen amint lesz bármilyen konkrétum, be fogjuk jelenteni hivatalos weboldalunkon, ami júliustól www.molvidi.hu -ként működik tovább.
Távozók lesznek a nyáron?
Jó szezont futottunk: Európa Liga playoff-ot játszott a csapat és a bajnoki címet is sikerült elhódítani, ennek köszönhetően komoly érdeklődés mutatkozik a játékosaink iránt. Ha megfelelő ajánlatot kapunk, akkor azt megfontoljuk, de nem szeretnénk elhamarkodott döntéseket hozni.
Mi alapján döntenek ilyenkor az eladásról?
Az elmúlt 10 évben egyszer sem volt ilyen stabil a szakmai hátterünk, mint most. Stabil a játékoskeret és az edzői stáb is, egyben vagyunk. Mindent egybevetve bizakodással nézhetünk a következő szezon elé. Ebben a helyzetben különösen fontos lehet egy adott játékos megtartása, akár egy komoly vételi szándékkal szemben is.
Tervben van a csapat fiatalítása is esetleg?
Igen. A legtehetségesebb magyar fiatalok közül ketten már aláírtak a Vidihez pár napja, és további játékosok is a látókörünkben vannak. Három évet adtunk magunknak, hogy fiatalítsuk a csapatot, miközben természetesen számítunk a rutinos játékosainkra is, akik a győztes mentalitásukkal állnak majd példaképként az érkezők előtt.
Elnézve a versenynaptárat, szükség is lesz a friss lendületre…
Kétségtelenül komoly feladat előtt áll a csapat. Nem véletlen, hogy az edzőtáborban az eddigi edzőtáboroknál is intenzívebb felkészülés zajlik. Július 10-én és 17-én Bajnokok Ligája-selejtezőt játszunk, és 21-én már az NB1 is elrajtol. A játékosok számára folyamatos utazásból és meccsből állnak majd a következő hetek, de az edzői stábunk nagyon profin készíti fel őket erre.
Kovács Ferenc hirtelen halála megrendített mindenkit.
Igen. Megrendítő volt. Nagy megtiszteltetés volt vele dolgozni, neve egybeforrt a Videoton FC-vel. A 80-as évek Videotonja kitörölhetetlen emléket hagyott bennem, ennek is hatalmas szerepe volt abban, hogy 2007-ben úgy döntöttem, hogy a Vidin keresztül szállok be a labdarúgásba. Elmondtam neki akkor terveimet, és bátorított, hogy csináljuk meg. Együtt bosszankodtunk és örültünk – az első Vidi bajnoki címnek is. Tíz év alatt háromszor lettünk bajnokok, ötször másodikok – az ő szellemi vezetésével, mert ő adott erőt és optimizmust itt mindenkinek. Halálával egy korszak lezárult. Nélküle nem is tudnánk folytatni az eddigi Videoton-történetet. De biztos vagyok abban, az új, most kezdődő fejezetben Feri bácsi emléke ad majd erőt és optimizmust mindenkinek.
Mit üzen a szurkolóknak?
Köszönjük a támogatásukat, fantasztikus szurkolóink vannak. Számítunk rájuk, és tudjuk, hogy minden korábbinál izgalmasabb és sikeresebb időszak vár ránk.