Szokták mondani, hogy az élet a legjobb forgatókönyvíró. Nos, személy szerint nem értek ezzel egyet (Shakespeare legalább azon a szinten van), de egy ilyen szakasz után, mint a 12. volt, még a legszkeptikusabbak is egyetérthetnek az üzenettel.
Az etap már az elrajtolása előtt megrövidült: a Mont Ventoux nem csak arról híres, hogy a Tour egyik legnehezebb emelkedője, ahol rengeteg sárga trikó talált már végső gazdára, de arról is, hogy már az időjárás is elég extrém rajta. (Erről is kapta a nevét: borzasztó, 100 km/óra fölötti szelek). A rendezőgárda ezért kénytelen volt rövidíteni a szakaszon, és az utolsó hat km-t a hegymenetből levágták a versenyzők biztonsága miatt.
A kicsivel rövidebb etap sok mindenkinek meghozta a kedvét a szökéshez: már az elején elmentek csaknem húszan. A főmezőny meg inkább spórolt a mászásra, úgyhogy majdnem húsz perccel is vezetett Pauwels, De Gendt, Navarro, Chavanel és a többiek.
A bonyodalmak eddig it kezdődtek el: előbb egy lejtőn csúszott az Oricás Gerrans, akivel együtt buktak a Skyból hárman is, Fabian Aru pedig kis túlzással többször kényszerült bringacserére, mint ahányat tekert. Nemsokára persze Nibali is defektet kapott, és mire elkezdődött a Ventoux, addigra már fel adhatták az olaszok.
Hét km-el a vége előtt kialakultak a csoportok: Pauwels, Navarro és De Gendt elöl (a két belga végül sprintben meg is nyerte a szakaszt), a főmezőny pedig hat-hét perccel lemaradva, ahol hamarosan Valverde is begyújtotta a rakétákat.
A Sky azonban bírta az iramot, még Quintana támadásaira is tudott válaszolni, Henao és Poels, Froome szárnysegédjei a Skyból mindig tudtak újítani.
A csapat rengeteget tud segíteni egy ilyen nehéz hegyen, mint a Ventoux. Froome kivárt, amíg segítői tudnak menni előtte; amikor pedig a kolumbiai-holland duónak kifogyott az energiája, 3,6 km-el a vége előtt gyilkos támadást indított.
Az akciót – nagy meglepetésre – csak Bauke Mollema és Richie Porte, Froome egykori segítője tudta átvenni, Quintana egyre jobban leszakadt, s nemsokára inkább beleállt a bolyba, mint hogy egyedül szenvedjen.
Amikor viszont úgy tűnt, hogy Fromme talán egy percet is pakol Quintanára, és ezzel másfél héttel a vége előtt eldől a Tour, akkor beütött a krach. Egy, a szokásosnál is durvább népsűrűségű szakaszon annyira egymás mellett álltak az emberek, hogy még a felvezető motorok sem tudtak elmenni. Mollema, Porte és Froome viszont későn vette ezt észre, és egyenesen belementek a motorokba.
Ami ezek után következett: az minden idők egyik legbizarrabb jelenete volt. Porte-nak és Froome-nak is a karambol miatt tönkrement a bringája. Porte szerencséjére közel volt a BMC autója, így gyorsan kapott egy újat, de a Sky kocsija közel-távol nem látszott, így Froome a sárga trikóban nekiállt kocogni felfele!
Száz, kétszáz métert is megtehetett így, mire egy neutrálautó adott neki egy kerékpárt, de az meg nem volt jó neki, úgyhogy levágta az a kodron tövébe, és értékes másodperceket elvesztegetett, mire megérkezett a Sky autója, és kapott egy sajátot.
Az összetettben úgy nézett ki, hogy a vezetést így Adam Yates vette át, Quintana pedig lemaradásának köszönhetően megúszta a balesetet, így majdnem 40 másodperccel Froome élőtt állt.
A zsűri viszont utólag úgy döntött, hogy a baleset miatt nem éri hátrány Froome-ékat, és úgy vette, mint ha Porte és Froome is Mollemával érkezett volna be a célba.
Holnap Froome terepe következik: majdnem 40 km-es egyéni időfutam – azaz visszahozhatja azokat a szakundumokat, amiket majdnem elbalekolt…
1. Thomas De Gendt (belga, Lotto-Soudal) | 4:31:51 |
2. Simon Pauwels (belga, Dimension Data) | + 2 mp. |
3. Dani Navarro (spanyol, Cofidis) | + 14 mp. |
4. Stef Clement (holland, IAM) | +40 mp. |
5. Sylvain Chavanel (francia, Direct Énergie) | azonos idővel |
1. Chris Froome (brit, Sky) | 57:11:33 |
2. Adam Yates (brit, Orica) | + 47 mp. |
3. Bauke Mollema (holland, Trek) | + 56 mp. |
4. Nairo Quintana (kolumbiai, Movistar) | + 1:01 |
5. Romain Bardet (francia, AG2R) | + 1:15 |