Forma-1 / Motorsport

Két új csapat a Forma-1 láthatárán

""

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) tavaly decemberben jelentette be, hogy a januári határidő lejártáig várja a Forma-1 mezőnyéhez 2015-ben, avagy 2016-ban csatlakozni kívánó versenycsapatok jelentkezését. A felhívásra három érdeklődő jelentkezett: az amerikai Gene Haas, egy a korábbi csapatvezetőt, Colin Kollest is sorai közt tudó román istálló, valamint a Stefan GP-t irányító Zoran Sztefanovics, aki „motorpartner hiányában” február végén visszavonta nevezését. A másik két alakulat állítólag megfelelő infrastruktúrával bír (Kollesék egy fejlett németországi, Haasék pedig egy szintén modern kaliforniai főhadiszállással rendelkeznek), ezért adott esetben mindkét csapat ott lehet a 2015-ös nevezési listán.

„El fogjuk fogadni a nevezésüket” – utalt Ecclestone Kolles csapatára, melynek vezetői állítólag már a Renault-val is megegyeztek, miközben Haas a Ferrarival kötött megállapodást. „Egy másik alakulat részvételi szándékát is jóváhagytuk, függetlenül attól, hogy ott tudnak-e lenni a rajtrácson vagy sem. Boldogok vagyunk, hogy több új csapat is csatlakozhat a Forma-1 mezőnyéhez. Már beszéltem erről Jean Todttal, sőt tegnap megegyeztünk abban, hogy ha kell két istállónak is lehetőséget biztosítunk. Ha szeretnének, akkor szálljanak be!” – tette hozzá a nyolcvanhárom éves sportvezető, akinek semmi problémája sincs a tizenhárom csapatos Forma-1-gyel. „Hogy ez megoldható-e? Persze, természetesen!” – utalt a mezőny huszonhat fősre duzzasztására.

Az Auto Motor und Sport értesülései szerint a két új alakulatnak 130-130 ezer eurót kell fizetnie a versenyzéshez szükséges licencért, sőt bankgaranciát kell vállalniuk arra, hogy a következő három évben 200 millió eurót költenek majd csapatukra.

Ecclestone később az Forma-1 új szabályairól is beszélt, melyek véleménye szerint „elfogadhatatlanok a nyilvánosság” számára. A kereskedelmi jogok birtokosa korábban több alkalommal is bírálta a véleménye szerint túlságosan halk V6-os turbófeltöltős erőforrásokat, valamint az is előrevetítette, hogy mindet el fog követni az a motorhangok felerősítéséért. „Változásokra van szükségünk. Az emberek azért vesznek jegyet a Forma-1-es futamokra, mert valami olyat szeretnének látni, amihez már hozzászoktak! Kétségtelenül fantasztikus az, hogy ezek a motorok ilyen kevés fogyasztás mellett is ilyen erő leadására képesek, de nem hiszem, hogy ez illeszkedik a Forma-1-hez. Csináljuk a túraautók világában, vagy bárhol, de ne a királykategóriában!” – nyilatkozta Ecclestone az Autosport egyik riporterének.

Az FOM elnöke nemcsak a motorokat szeretné hangosabbá tenni, hanem az üzemanyag-fogyasztás korlátozására vonatkozó szabályokat is felülvizsgáltatná. Ecclestone egyébként a Bahreini Nagydíj helyszínén erről, valamint több a Forma-1 jövőjét érintő kérdésről fog tárgyalni a Ferrari első emberével, Luca di Montezemolóval, valamint a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnökével, Jean Todttal. „Azt hiszem, tehetnénk valamint a motorhangokkal, és, ha szükségük lenne még 10 kilogramm üzemanyagra, akkor úgyis mindenki egyetértene” – utalt a módosítások ellen tiltakozó alakulatokra, melyek közül egyelőre a Mercedes a „leghangosabb”, Ecclestone szerint azonban a német gyár is támogatni fogja elképzeléseit, hiszen előbb-utóbb ők is belátják, hogy a sportot vonzóbbá kell tenni a szurkolók számára.

„A csapatok tisztában vannak azzal, milyen problémáink vannak, akárcsak a motorszállítók. Úgy gondolom, a Mercedes is támogatni fogja a kezdeményezésünket, sőt ők lesznek a legkomolyabb partnereink ebben. Úgy gondolom, véghez tudjuk vinni ezeket a dolgokat, anélkül, hogy komolyabb változtatásokat hajtanánk végre. Egyértelmű, hogy a Mercedes jobb munkát végzett, és nem büntethetjük őket emiatt, azaz nem változtathatjuk meg úgy a szabályokat, hogy nekik rossz legyen. Most azonban mindenki panaszkodik, még a Mercedes is! Ők sem örülnek annak, hogy az emberek jelenleg boldogtalanok” – zárta gondolatait a Forma-1 „mindenható ura”.