Kékszalag: nem várt siker és fantasztikus rekord
A Józsa Márton kormányozta hajó 10:34:15 órás időeredménnyel ért célba elsőként csütörtökön Európa legnagyobb és leghosszabb – légvonalban 145 km-es – tókerülő vitorlásversenyén. Ezzel több mint öt perccel megdöntötte a Nemere II 1955-ben felállított csúcsát. Erre az eredményre sem Józsa Márton, sem a csapat többi tagja nem számított.
"Bizakodtunk egy jó eredmény elérésében, de vérmes reményeink nem voltak" – mondta a hajó kormányosa pénteken az MTI-nek. – "A biztonságos körbeérés volt a kitűzött célunk, hiszen csak a start előtt egy nappal került vízre a katamarán, és csupán néhány órát tudtunk vitorlázni vele a verseny előtt. Az csak menet közben derült ki, hogy jól működik a hajó."
Józsa Márton egy technikai újításról is beszélt: "Az, hogy két árboc legyen a katamaránon, Paulovits Dénesnek az ötlete volt, aki tervezte és építette a hajót. A nagy vitorlafelület előnyünkre vált, hiszen a nem túl ideális, szélcsendes időjárásban is gyorsan tudtunk haladni, ráadásul mikor kisebb problémánk akadt az egyik vitorlával, a másik még mindig ott volt és működött, nem kellett egy helyben rostokolnunk. Ennek a megoldásnak köszönhetően tudtunk 10 csomós szélben 24 csomós (44 km/órás) sebességet elérni" – fejtette ki az első Kékszalag-sikerét arató Józsa, aki elmondta, akadtak izgalmaik a futam során.
"Hiába volt már viszonylag korán nagy előnyünk, nem nyugodhattunk meg, hiszen a vetélytársaink villámgyorsak voltak, Litkey Farkas be is ért minket, ráadásul a végén még egy zivatar is fenyegetett, ám végül sikerült győznünk. Erre nem számítottunk, a rekordra pláne nem. Igazából tesztnek, a 2014-es Kékszalagra való felkészülésnek szántuk az idei versenyt" – mondta Józsa Márton.