Kékszalag Kisokos: tippek és tanácsok a versenyzőknek
A Magyar Vitorlás Szövetség várakozása szerint, több mint hatszáz hajó áll majd rajthoz a 2019. július 18-án induló 51. Kékszalag Nagydíjon. Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő versenye a vitorlázás és a Balaton ünnepe is egyben.
A Kékszalag a balatoni vitorlázók nagy erőpróbája, amelyen nemcsak a profi, sok vihart megélt vitorlásversenyzők indulnak, hanem olyan csapatok is, amelyek évente csak egyszer, ezen a regattán szállnak vízre. Az alábbi tanácsokat érdemes megfogadni, hogy valódi élmény legyen a verseny.
1. Készítsük fel a hajót!
A Kékszalag hosszú távú verseny, amely próbára teszi a hajót is. Egy technikai hiba is tud olyan problémát okozni, amely a verseny feladásához vagy rosszabb esetben személyi sérüléshez vezethet. Ezért mindenképpen nézzük át a kötélzetet, a sérült, elhasználódott köteleket cseréljük ki!
Vizsgáljuk végig a hajót! Ellenőrizzünk minden veretet, nem repedt vagy törött-e valamelyik! Nézzünk fel az árbocra: nem látunk-e sérülést valamelyik drótkötélen – az árbóctörés komoly haváriákat okozhat! A csigákat és mozgó alkatrészeket szintén ellenőrizni kell, hogy nem szorulnak-e? Ha igen, meg kell őket olajozni, zsírozni, de néhány esetben megoldás jelenthet, ha egyszerűen lemossuk őket.
Próbáljuk ki a motort, bizonyosodjunk meg róla, hogy megfelelően működik, vizsgáljuk át a horgonyt, a horgonykötelet! Legyen velünk egy megfelelő hosszúságú vontatókötél, és vizsgáljuk át a vontatási pontokat. Feltétlenül nézzük át a navigációs fények működését, az akkumulátor legyen feltöltve, és egy pót-akkumulátor sem árthat. A vitorlák állapotát is ellenőrizzük, ha szükséges, javíttassuk!
2. Válasszunk kellően felkészült legénységet!
Nagyon fontos, hogy olyan csapat legyen a hajón, akik akkor is képesek a biztonságos vitorlázásra, ha egy kulcsember fáradt vagy rosszullét miatt nem tud tovább versenyezni. A minimálisan előírt létszám kevés: a verseny az időjárástól függően sokáig tarthat, alvásra pedig mindenkinek szüksége lesz.
Ezért rajtunk kívül legyen még legalább két olyan ember a fedélzeten, akik jól ismerik a hajót és szükség esetén kormányosként is bevethetők.
A legénység és a hajó állapota is fontos szerepet játszik a biztonságban.
Fotó: Facebook.com/TörökBrigiPhotographer
3. Gyakoroljunk!
Ha megvan a legénység, legalább két-három alkalommal vitorlázzunk együtt hosszabb időtartamot.
Mindenki gyakorolja a saját feladatát, osszuk el a munkát, és gyakoroljuk, hogy veszélyhelyzetben – például, ha egy csapattag vízbe esik – mit kell tenni! Ha lehet, induljunk egy versenyen is: jó lehetőség erre a Kékszalagot megelőző Fehér Szalag, vagy a Horváth Boldizsár Emlékverseny. De edzeni akár az utolsó napokon is lehet, sőt érdemes!
4. Pihenjük ki magunkat a verseny előtt!
Ne az utolsó pillanatban essünk be a hajóba! A rajt csütörtökön lesz, aki szerda délután érkezik, annak még hátra lesz a nevezés, az autózás Balatonfüredre, a hajó bepakolása és mindezek utána hajnali kelés, hogy elérjék a rajtot. A verseny alatt keveset tudunk aludni, ezért érdemes alaposan kipihenni magunkat, akár már kedden leérkezhetünk a hajóhoz. Így mindenre marad idő, a kisebb hibák kijavítására is.
Több, mint 20 órát is a vízen tölthetünk a verseny végéig. Pihenjük ki magunk előtte!
Fotó: Facebook.com/TörökBrigiPhotographer
5. Készüljünk fel szélsőséges időjárásra!
Júliusban a Balatonon szélsőséges időjárási viszonyok alakulhatnak ki. A vízen akár 37-38 fok is lehet, hajnalban viszont még szélcsendben is didereghetünk. Ezért készüljünk fel ruházatunkkal arra, hogy viharos szélben és esőben se fázzunk, nappal pedig meg tudjuk magunkat védeni a perzselő napsütés ellen! Jó idő esetén az átizzadt ruhákat napnyugtakor cseréljük szárazra. Nem maradhat otthon a magas faktorszámú napvédő krém, széles karimájú kalap, sapka, kesztyű, vízhatlan ruha és a többi fontos felszerelés sem.
6. Sok folyadék, megfelelő ételek!
A vitorlázás is egy sport, és mint ilyen, a szokottnál jóval nagyobb kalóriafelvétellel jár. Ezért vigyünk magunkkal megfelelő mennyiségű, lehetőleg könnyen felszívódó, gyorsan energiát adó ételeket. Rengeteg folyadékra lesz szükségünk, a legjobb, ha jó sok ásványvízzel vágunk neki a versenynek. A bevásárlást ne hagyjuk az utolsó pillanatra! Előre gondoljuk végig, hogy hány embernek, mire lesz szüksége.
A megfelelő ruházat és az UV sugárzás elleni védelem elengedhetetlen!
Fotó: Facebook.com/TörökBrigiPhotographer
7. Navigáció és biztonság!
A Kékszalag versenyutasítása tartalmazza a kerülendő pályajelek GPS-pozícióit. Ezt mindenképpen már előzetesen rögzítsük saját GPS-ünkben, mert folyamatosan tájékoztat majd arról, hogy hol tartunk a versenyben és éjszaka vagy rossz látási viszonyok esetén sem fogunk rossz irányba hajózni.
Legyen nálunk tartalék GPS, tartalék elemek, illetve akkumulátorok, mert a telefonok vagy más műszerek sok áramot fogyasztanak, és hamar lemerülnek. A hajón legyen az előírt létszámnak megfelelő mentőmellény, és azt nappal már elsőfokú viharjelzés és/vagy vízhatlanruházat felvételkor vegyük fel, éjszaka pedig minden esetben viseljük!
Figyeljünk másokra, figyeljünk magunkra, és időben kerüljük el a veszélyhelyzeteket, más hajók túlzott közelségét.
A mobiltelefonokat a versenyen teljes ideje alatt vízhatlan tokban használjuk.
Több, mint 600 hajó is lehet a pályán. Vigyázzunk egymásra!
Fotó: Facebook.com/TörökBrigiPhotographer
8. Figyeljük az időjárás előrejelzést!
Ma már rengeteg forrásból lehet egészen pontos időjárás-előrejelzésekhez jutni. Az okostelefonokon, vagy más eszközökön a változásokat is nyomon lehet követni – figyeljünk és készüljünk fel az esetleges zivatarokra, erősödő szélre vagy éppen a tartós szélcsendre!
9. Készüljünk fel a vészhelyzetekre!
Készüljünk fel előre az esetleges veszélyhelyzetekre! Az ingyenes Balatonhelp alkalmazást érdemes előre letölteni az okostelefonokra, így egy gombnyomással elindítható a segélykérés, ha baj van!
A vízimentők telefonszáma: +36 30 3 83 83 83. A VHF hajózási rádió segélykérő csatornája: 16-os (156,8 MHZ). A BalaTrönk rádiós rendszer segélykérő csatornái: 3E, 13.
Érdemes megfontolni a Balatonhelp assistance megkötését – ha technikai mentésre kerül a sor, spórolhassunk a költségeken! MVSz tagoknak 20 százalék kedvezmény jár. Információk: www.balatonhelp.hu
10. Kulcsfontosságú a nyugalom
A Kékszalag rendkívül hosszú verseny, tartalékoljuk az energiáinkat a végére. Nagyon sokan már a kenesei bójához érve elfáradnak, pedig a verseny sokszor Keszthelyről visszafelé, a Balaton nyugati medencéjének közepén dől el.
Fontos, hogy jól beosszuk az energiánkat, és amikor lehetőség van rá, pihenjünk!
Fotó: Facebook.com/TörökBrigiPhotographer
Tartsunk a mezőnnyel, a fontos pillanatokban koncentráljunk, de a hosszú, könnyen vitorlázható szakaszokon lazítsunk, engedjük át a kormányt másnak, hogy legyen energiánk a verseny végéig.
10 tipp a biztonságos versenyzéshez!
1. Tájékozódj a várható időjárásról és szélerőről!
2. Működjenek a hajódon a pozíciófények és kapcsold is be őket!
3. Ellenőrizd: motor, akkumulátor, horgony, vontatókötél, vontatási pontok!
4. Legyen a legénység számának megfelelő számú és minőségű mentőmellény a hajón!
5. Megfelelő ruházat hidegre, kánikulára!
6. Vigyél elegendő élelmiszert, ivóvizet!
7. Kerüld más hajók veszélyes közelségét!
8. GPS pótakkumulátorral – ismerd mindig a pozíciódat!
9. Működő telefon, vízhatlan tok, pótakkumulátor, hajózási rádió legyen a fedélzeten!
10. Előre töltsd le a telefonodra a Balatonhelp ingyenes, segélykérő alkalmazást, így vészhelyzetben csak egy gombnyomás a riasztás!
Vészhelyzet esetén az alábbi segítségeket is kérd: vízimentők telefonszáma: +36 30 383 83 83, hajózási rádió vészhívó csatorna: 16 (156,8MHz)
A 2019. július 17-én megrendezésre kerülő Kékpántlika versenyről és a másnap induló Kékszalag Nagydíjról a Sport365 helyszíni bejelentkezésekkel, interjúkkal és képriportokkal számol be az olvasóknak.
Kövesse a Balaton legnagyobb vitorlás eseményét a Sport365-ön!
Forrás: Magyar Vitorlás Szövetség
Fotó: mvsz.hu, Facebook.com/TörökBrigiPhotographer