Káosz a köbön: Lewis Hamilton nyerte a zűrös Belga Nagydíjat
Negyedik helyen végzett Felipe Massa a Ferrarival, ötödik pozícióban Adrian Sutil futott be a Force Indiával. Hatodik-hetedik helyen a két Mercedes GP zárt Nico Rosberg és Michael Schumacher sorrendben, nyolcadik lett Kamui Kobayashi a Sauberrel. A másik Renault-val Vitaly Petrov a kilencedik helyen végzett, míg az utolsó pontszerző helyre Jaime Alguersuari jött be.
Nullázott a vb cím három fő várományosa, nem szerzet pontot sem Alonso, sem Button és sem Vettel, míg Hamilton és Webber jó sok pontot zsebelt be, amivel előnyre tettek szert.
Felvezető
A tegnapi napon Mark Webber diadalmaskodott az időmérő edzésen, ámbár hiába a Red Bull pole, a valós erőviszonyokat elmosta az eső, szinte senki sem tudta a legjobbját nyújtani. A rajtrács változott az időmérő végeredményéhez képest, hiszen Rosberg 5 helyes rajtbüntetést kapott váltócsere miatt, Schumacher pedig a hungaroringi eset utáni 10 helyes rajtbüntetésével csak a 21. helyről indulhat. Sébastien Buemi és Timo Glock is büntetést kapott feltartás miatt, valamint motorcsere miatt Pedro de la Rosa-t is megbüntették, a veterán spanyol pilóta már a 9. motorját használja a mostani hétvégén.
A rajt előtt 16°C-os volt a levegő és 20°C-os a pálya hőmérséklete, 64%-os páratartalom mellett körülbelül 10 km/h-ás déli-, délnyugati szél fújt. Eső a rajtot nem veszélyeztette, azonban a felhők közeledtek.
A rajt
A felhők igen gyorsan közeledtek, a felvezető körön Hamilton már észlelt pár esőcseppet. A rajtról eljött mindenki simán, Webber beragadt és visszacsúszott 4-5 helyet is, elsőként Hamilton fordult el a McLarennel, majd fej-fej mellett Kubica és Button, negyediknek pedig Vettel fordult el. Baleset nem történt, és kicsúszásból sem sok volt.
Káosz a köbön
A pálya vége felé – még az első körben – elkezdett szakadni az eső, sokan kicsúsztak a célegyenesre rávezető kanyar előtt, Alonsot telibe trafálta Barrichello Williams-e. Az első kör végén többen kijöttek a boxba. A második kör végén beküldték a biztonsági autót (SC be), mivel Rubens Barrichello autóját nem tudták biztonságosan kivinni a pályáról.
A Safety Car a 3. kör végén kiment (SC ki) a pályáról, Button támadta Hamiltont, azonban nem tudott elmenni mellette. Kubica mellett viszont elment Vettel az első kanyarból kijőve. A pálya első két részén teljesen száraz volt az aszfalt, a hármas szektorban sem esett már, azonban a pálya még vizes volt. Alonso ismét a boxba hajtott, ő első kerékcséréjénél az intermediate gumikat rakatta fel, azonban most slick gumikra váltott. Közben Buttont arra figyelmeztették a csapatrádión, hogy az első szárnyának bal fele megsérült.
Button feladta a harcot csapattársával szemben,Hamilton, Button, Vettel, Kubica, Webber, Massa, Sutil, Hülkenberg, Liuzzi és Rosberg volt az utolsó pontszerző.
Nem lesz több eső?
A 7. körben az egyik pilóta fülére azt mondták rá, hogy nem lesz több eső a versenyen. Michael Schumacher és Vitaly Petrov is jól jött ki a futam eleji káoszból, hiszen míg Petrov 12 helyet jött fel a rajtrácson, ekkor a 11. helyen autózott, addig mögötte a hétszeres világbajnok Michael Schumacher volt, aki a 21. helyről rajtolt.
A 10. körben Alonso 38 másodperccel volt elmaradva az első helytől, de la Rosa-t és Trullit előzte meg, így a 14. helyre jött fel. A csapatrádión Buttonnek azt mondták – a korábbival ellentétben –, hogy 20 perc múlva eső várható, vagyis várhatóan a verseny 21. kör környékén jöhet az újabb égi áldás.Petrov a 12. körben elment Rosberg mellett, majd Rosberg megingását Schumacher is kihasználta. A versenyfelügyelők elkezdték vizsgálni Barrichello és Alonso esetét. Eközben Vettel megérkezett Button mögé, mindketten a lágyabb gumikon voltak kint, és Alonso is nyüstölte Liuzzit. Buttont korábban arra kérték, hogy vigyázzon a gumikra, lehet, hogy visszavett a tempóból a brit pilóta. Hamilton ellógott a többiek elől, viszont Button magára húzta a többieket is, Vettel mögött közel volt Kubica, Webber és Massa is.
Vettellel csapatrádión azt közölték, hogy 10 perc múlva (14:42 körül), 8-as 14-es kanyar között ismét esni fog az eső. A 17. körben Vettel megpróbált elmenni Button mellett a Blanchimont kanyar előtti hosszú egyenesben, Button kicsit cikázott a pályán, Vettel megcsúszott és eltalálta a McLaren oldalszekrényét, Button feladta a versenyt, Vettel pedig első orrkúpért a boxba hajtott. Vettel a kiállást követően Liuzzi mögé esett vissza, a versenyfelügyelők elkezdték vizsgálni az esetet.
Box
A 20. kör végén elkezdett cseperegni az eső, Vettel pedig a 21. körben boxutca-áthajtásos büntetést kapott baleset okozása miatt, aki eközben Liuzzit támadta, csatázott egymással a német és az olasz, oda-vissza előzték egymást. Vettel a büntetést letöltve a 14. helyre jött vissza.
Az első kerékcserét Adrian Sutil hajtotta végre a verseny 22. körében. Fáltávnál az állás: Hamilton, Kubica, Webber, Massa, és Schumacher volt az első öt. A következő kerékcserét Mark hajtotta végre, 3,6 másodpercig állt a boxban, kemény keveréket kapott lágy helyett, közben pedig Vettelé lett a leggyorsabb kör. Kubica (3,7 másodperc, kemény keverék) és Massa egy körrel később jött ki, Kubica Webber elé jött ki ugyan, de nagyon közel volt hozzá Webber, azonban az ausztrál nem tudott elmenni mellette. Hamilton további egy kört maradt kint (4,2 másodperc, kemény keverék), simán visszajött az első helyre. Az élmezőnyből a 27. kör végén még nem volt kint a két Mercedes GP, Schumacher 6., Rosberg 7. helyen állt.
Vettel és Liuzzi ismét összebalhézott, a célegyenes ráfordító kanyar előtt. Vettel megpróbálta megelőzni Liuzzit, el is ment mellette, de Liuzzi túl hamar fordult el és eltalálta a német hátulját, Liuzzinak letört az első szárnya, Vettel pedig bal hátsó defektet kapott.
A csapatrádión pedig újra azt hallhattuk, hogy további esőre is lehet számítani 10 percen belül, vagy a 35. kör környékén, ekkor a verseny 29. körében jártunk. Az előző zápor nem volt hosszú életű, alig esett pár csepp.
Újabb eső
A két Mercedes, valamint Trulli és di Grassi sem volt még kint a boxban, és lassan elérkeztünk arra a pontra, ahonnan már izgulhattunk az esőért. Nem is kellett sokat várni, 20 perces esőt jósoltak a boxból, Mark Webber pedig esőt jelentett a csapatrádión. Glock egyből bejött a boxba és feltette az extrém esős gumikat. A hátsó szektorban esett az eső, az élmezőny első négy tagja elment még egy körre, Sutil az ötödik helyen viszont bement – először – a boxba. A pálya második szektorában szakadt az eső, Hamilton kicsúszott a sóderágyba a slick gumikon és bár vissza tudott jönni, ezzel magára húzta Kubica-t és Webbert. A következő körben természetesen Hamilton, Kubica és Webber és Massa is bejött vizes pályára alkalmas gumikért, Kubica túlcsúszott a boxán, elrontották a kerékcseréjét, és így Webber elment mellette. Sutil nem szerzett előnyt a korai kiállásából.
Hülkenberg volt az egyedüli, aki slicken maradt kint, azonban a pálya nedvesebb részein nem lehetett száraz pályás gumikkal közlekedni. A második szektorban esett az eső még mindig, viszont a célegyenesben alig volt nedves a pálya. Vettel a 39. körben visszament a boxba, újfent extrém esős gumikért, Alonso pedig kicsúszott a pályáról, telibe találta a gumifalat, majd félig visszaállt a pályára. A Ferrari magadta magát, a biztonsági autót (SC be) beintették.
A Safety Car két körig volt bent bent a pályán, már csak 4 kör volt hátra az új rajt után. (SC ki) Az élmezőny többsége intermediate gumikon volt kint, simán eljön Hamilton, Webber és Kubica is. Rosberg a Les Combes kanyarban megelőzte csapattársát, többen pedig megcsúsztak a nedves aszfalton. Liuzzi és Vettel volt kint extrém esős gumikon, amely gumik a pálya egyes részein egyértelműen jobban működtek. De la Rosa is megtalálta a sóderágyat, de ő is vissza tudott jönni a pályára.
Hamilton és az élmezőny többi tagja nem követett el hibát az utolsó körökben, a brit pilóta nyerte a Belga Nagydíjat, úgy tűnik bejött Webber tegnapi jóslata, aki azt mondta, hogy az első körben fog eldőlni a verseny, és igaza is lett. Hamilton fordult el először, ő lett a futamgyőztes.
A Belga Nagydíj végeredmény:
Hely | N° | Vezető | Csapat | Kör | Idő/eltérés | Rajth. | Ir. | Poz. | Pont |
1 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren | 44 | Győztes | 2 | 1 | 25 | |
2 | 6 | Mark Webber | Red Bull | 44 | +1.5 mp | 1 | -1 | 18 | |
3 | 11 | Robert Kubica | Renault | 44 | +3.4 mp | 3 | 0 | 15 | |
4 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 44 | +8.2 mp | 6 | 2 | 12 | |
5 | 14 | Adrian Sutil | Force India | 44 | +9.0 mp | 8 | 3 | 10 | |
6 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes | 44 | +12.3 mp | 14 | 8 | 8 | |
7 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes | 44 | +15.5 mp | 21 | 14 | 6 | |
8 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber | 44 | +16.6 mp | 17 | 9 | 4 | |
9 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 44 | +23.8 mp | 23 | 14 | 2 | |
10 | 17 | Jaime Alguersuari * | Toro Rosso | 44 | +29.4 mp | 11 | 1 | 1 | |
11 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India | 44 | +34.8 mp | 12 | 1 | ||
12 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber | 44 | +36.0 mp | 24 | 12 | ||
13 | 16 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 44 | +39.8 mp | 16 | 3 | ||
14 | 10 | Nico Hülkenberg | Williams | 43 | +1 Kör | 9 | -5 | ||
15 | 5 | Sebastian Vettel | Red Bull | 43 | +1 Kör | 4 | -11 | ||
16 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus | 43 | +1 Kör | 13 | -3 | ||
17 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin | 43 | +1 Kör | 22 | 5 | ||
18 | 24 | Timo Glock | Virgin | 43 | +1 Kör | 20 | 2 | ||
19 | 18 | Jarno Trulli | Lotus | 43 | +1 Kör | 15 | -4 | ||
20 | 20 | Sakon Yamamoto | Hispania | 42 | +2 Kör | 19 | -1 | ||
Kiesett | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 37 | Kicsúszott | 10 | -11 | ||
Kiesett | 1 | Jenson Button | McLaren | 15 | Ütközés | 5 | -17 | ||
Kiesett | 21 | Bruno Senna | Hispania | 5 | Kiállt | 18 | -5 | ||
Kiesett | 9 | Rubens Barrichello | Williams | 0 | Ütközés | 7 | -17 |
* Jaime Alguersuari 20 másodperces büntetést kapott, a 13. helyre sorolták vissza.
VB állás a futam után:
Hely. | Pilóta | Pont | Hely. | Csapat | Pont | |
1 | Lewis Hamilton | 182 | 1 | Red Bull | 330 | |
2 | Mark Webber | 179 | 2 | McLaren | 329 | |
3 | Sebastian Vettel | 151 | 3 | Ferrari | 250 | |
4 | Jenson Button | 147 | 4 | Mercedes | 146 | |
5 | Fernando Alonso | 141 | 5 | Renault | 123 | |
6 | Felipe Massa | 109 | 6 | Force India | 57 | |
7 | Robert Kubica | 104 | 7 | Williams | 40 | |
8 | Nico Rosberg | 102 | 8 | BMW Sauber | 27 | |
9 | Adrian Sutil | 45 | 9 | Toro Rosso | 11 | |
10 | Michael Schumacher | 44 | 10 | Lotus | 0 | |
11 | Rubens Barrichello | 30 | 11 | HRT | 0 | |
12 | Kamui Kobayashi | 21 | 12 | Virgin | 0 | |
13 | Vitaly Petrov | 19 | ||||
14 | Vitantonio Liuzzi | 12 | ||||
15 | Nico Hülkenberg | 10 | ||||
16 | Sébastien Buemi | 7 | ||||
17 | Pedro de la Rosa | 6 | ||||
18 | Jaime Alguersuari | 4 | ||||
19 | Heikki Kovalainen | 0 | ||||
20 | Karun Chandhok | 0 | ||||
21 | Lucas Di Grassi | 0 | ||||
22 | Jarno Trulli | 0 |