Jövőre eltűnhetnek az ocsmány F-1-es orrok
„Amikor a kötelező törésteszteknél megláttuk az első idei orrkúpot, valósággal sokkolt minket a látvány” – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak (AMuS) az FIA egyik munkatársa. Mindebből máris kiderül, a 2014-es orrkúpok mennyire szokatlan látvány nyújtanak még a szakavatott szemnek is. Miközben a rajongók egy részének egyáltalán nem nyerték el a tetszését, a hol hangyászokra, hol harcsákra vagy éppen nagyorrú majmokra hajazó idei orrkialakítások, már több szakember is felszólalt annak érdekében, hogy a sportág tegyen az autókat elcsúfító szabályok ellen.
Mint ismert, az FIA idén a biztonság növelése érdekében módosított a vonatkozó regulákon, melyekkel azt szerették volna elérni, hogy az autók orra alacsonyabbra kerüljön, s ezáltal kevesebb esélyt adjon azok földtől való felemelkedésére.
Mindez ugyanakkor szembement a mérnökök törekvéseivel, így meglehetősen extrém külsejű megoldások születtek. A Red Bull főtervezője, Adrian Newey már az RB10-es bemutatóján elmondta, számára igen is fontos az autók esztétikája, ám az orra vonatkozó 2014-es előírások sajnos megkötötték a kezét. „A köridő elsőbbséget élvez, a kinézet csak másodlagos szempont. Viszont nagy kár, hogy az új autók egyáltalán nem szépek” – fogalmazott a brit.
Az FIA állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting ugyanakkor megvédte a szabályalkotókat is. „Mi, a szabályalkotók nem aggódhatunk azon, vajon jól fognak-e kinézni az orrok, vagy sem. Minket csak az érdekel, megfelelnek-e a szabályok eredeti célkitűzésének. Szeretnénk ugyanis csökkenteni az autók felemelkedésének kockázatát az ütközések során. Minden egyes orr megfelelt a törésteszteken, és a szabály szövegének is megfelelnek. Amíg egy adott konstrukció nem veszélyes, együtt kell élnünk azzal, hogy az orrok olyanok, amilyenek. Jóhiszeműen jártunk el, de nem vagyunk tervezők. Ők olyan sok levegőt akarnak az autó alá juttatni, amennyit csak tudnak, ezért minden ennek útjába kerülő elemet a lehető legkisebbre terveznek” – fogalmazott Whiting az Auto Motor und Sportnak.
Az orrokra vonatkozó szabályok viszont 2015-re ismét változhatnak. A szövetség számára ugyanis már az idei orrkúpok esetében is problémát jelent, hogy egyes megoldások nem teljesen felelnek meg a szabályok elveinek. Mindez ugyanakkor a szabálykönyv hiányosságának eredménye. Miután a regula szövege kimondja, hogy az orrkúp csúcstól számított 15 centiméteres részének nem szabad 10 g-nél nagyobb erőhatásnak ellenállnia (ezen zónának ütközés esetén fel kell gyűrődnie), ám minimális keménységi határt nem szab meg, egyes istállók az AMuS szerint kartonpuhaságúra gyártották az autó ezen részét. Mindez viszont oda vezethet, hogy egy esetleges ráfutásos balesetnél a puha orrkúp begyűrődését követően az autó ismét a magasba emelkedik a továbbra is magasan lévő keményebb zóna miatt.
Az FIA ezen problémák miatt azt tervezi, 2015-től pontosít az orrkiképzésre vonatkozó szabályain, s a jövőben a teljes orr magasságát és szélességét megszabja. És ezzel más, idén még szabályos megoldásoknak (pl. a Lotus aszimmetrikus orra) is elejét venné. „Megkövetelnénk a szimmetriát, az ütközési zóna 150 milliméterén nem csupán maximális, de minimális ellenállási értéket is megadnánk, továbbá ezen rész szélességét is megnövelnénk, és megszüntetnénk a hirtelen átmeneteket” – magyarázta Whiting.