Forma-1 / Motorsport

Hungaroring, a "mesterséges Monaco" – Pályabemutató

A Hungaroringet 1985. október 15-én kezdték építeni, és bár a földmunkákkal az év végéig elkészültek, az építést a tél miatt csak márciusban tudták folytatni.ekkor azonban már gyorsan ment a munka, az aszfaltozás és a boxutca kialakítása. Felhúzták a négyemeltes toronyépületet, elkészültek a lelátók is és nyolc hónap alatt, a május végi határidőre (!) átadásra kész volt a pálya.

A versenypályát az első versenytől kezdve a szívükbe zárták a pilóták, annak ellenére, hogy nagyon nehéz rajta versenyezni, mert rendkívül technikás, ráadásul ahhoz képest, hogyépített pálya, szűk és kevés az előzési lehetőség. Emiatt a monacói utcai pályához szokták hasonlítani, bár kétségkívül sokkal biztonságosabb.

A Hungaroring nyomvonala többször is módosult. 1989-ben a hármas sikánt elvették, 2003-ban a célegyenest meghosszabbították 200 méterrel, valamint szűkítették az 1-es kanyart az előzések megkönnyítése érdekében. A 13-as kanyar elé hosszabb egyenes került. Az átépítések miatt a pálya hossza először 4014 m-ről 3975 m-re csökkent, majd 2003-ban 4381 méterre módosult.

Bár Forma 1-es verseny csak 1986 óta van Magyarországon – igaz azóta megszakítás nélkül és 2016-ig élő szerződés van a mogyoródi futamokra -, 1936-ban rendeztünk már autós gyorsasági  Grand Prix-t. A Népligetben lezajlott verseny még nem volt hivatalos világbajnoki futam.

""

1936. június 21. – Rudolf Caracciola Bernd Rosemeyer előtt.

Az időjárás az utóbbi hetekben esős volt Magyarországon, de a Magyar Nagydíj általában száraz időben zajlik le, az egyetlen esős futam a 2006-os volt, amelyet Jenson Button nyert meg.

Az öt évvel ezelőtti verseny időmérőjén Michael Schumacher és Fernando Alonso is szabálytalankodott, ezért mindketten 2 másodperces időbüntetést kaptak, így Schumacher csak a 11., Alonso pedig csak a 15. helyről indulhatott. Kimi Räikkönen rajtolt az élről, de a 26. körben Vitantonio Liuzzi lekörözésekor összeütköztek és kiestek. Alonsónak egy rosszul rögzített kerékcsavar miatt leesett az egyik kereke, Schumacher pedig pedig Nick Heidfelddel ütközött össze. Button pályafutása első F1-es futamgyőzelmét ünnepelhette.

""

A legtöbbször  Michael Schumacher nyert Mogyoródon. A német legenda 1994-ben a Benetton-Ford, másik három alkalommal pedig (1998, 2001, 2004) a Ferrari pilótájaként végzett az élen.

Az első, 1986-os Magyar Nagydíjat a brazil Nelson Piquet nyerte meg, majd a következő évben duplázott. Ayrton Senna tudott háromszor nyerni (1988, 1991, 1992), rajtuk kívül a brazil pilóták hírnevét Rubens Barrichello (2002) öregbítette.

A brit pilóták (Nigel Mansell, Damon Hill, Jenson Button, Lewis Hamilton) 5, a finnek (Mika Häkkinen, Kimi Raikkönen és Heikki Kovalainen) és a német Michael Schumacher 4-4 futamgyőzelemmel büszkélkedhetnek.

""