Forma-1 / Motorsport

Hullámvasút "buddhaországban" – Forma-1, Indiai Nagydíj, előzetes

"" 

A két héttel ezelőtt Koreai Nagydíjon Sebastian Vettel visszavette a vezetést a ponttáblázaton Fernando Alonsótól, ezzel a világbajnokság első számú esélyesévé lépett elő a parádézó Red Bullal. Vettel a Monacói Nagydíj óta szemléli először a tabella tetejéről a többieket, és abban biztosak lehetünk, a hátralévő futamokon nem is kívánja ezt a pozicíót elveszíteni.

Az Indiai Nagydíj annak ellenére volt tavaly viszonylag nagy siker, hogy az országnak csak két kutyaütő versenyzője (Narain Karthikeyan, Karun Chandhok) jutott el a száguldó cirkuszig, valamint a Force India révén névben képviseltetik magukat a sorozatban. Hogy mégis megkerülhetetlen az ország, azt a több mint 1 milliárdos népesség, és a gazdagok óriási vagyona kalibrálta (persze más kérdés, hogy az indiaiak többsége számunkra elképzelhetetlen nyomorban tengeti az életét…).

""

A pályát – mily meglepő – Herman Tilke tervezte, és sokmindenben hasonlít a két héttel ezelőtti, jeongami helyszínhez: az első szektorban hosszú egyenesek, utána kanyargós szakaszok jönnek. Fontos különbség azokban, hogy a pálya rendkívül hepehupás, maga az aszfaltcsík is, de a domborzat is hegyes-völgyes, épp ezért a motorok a szokásosnál nagyobb terhelésnek lesznek kitéve, ami így az idény vége felé közeledve fontos tényező lehet. A pálya ráadásul így olyan, mintha ülnének a pilóták. A gyors sikánok kerékvetőivel is vigyázni kell, mivel mögöttük vaskos hurkákat helyeztek el, hogy a versenyzőket óva intsék a túlzott kanyarlevágástól. Felipe Massa tavaly ennek itta meg a levét, szombaton és vasárnap is kitörte Ferrarijának felfüggesztését – sovány vigasz számára, hogy azóta róla nevezték el azt a bizonyos rázókövet.

""

Mivel tavaly alig volt előzés ezen a pályán (összesen 18), így az FIA meghagyta a mindnkét DRS-zónát, így a szezon során másodszor kétszer nyithatják majd a hátsó szárnyat a versenyzők. Ráadásul az első ilyen szakaszt nyolcvan méterrel meghosszabbították, hátha így több lesz a pozicíócsere. A pályát ritkán használják, így a hétvége elején igencsak poros lesz az aszfaltcsík, erre mindenképpen oda kell figyelnie mind a csapatoknak, mind a Pirellinek, amely ezúttal a lágy és a kemény keveréket biztosítja az istállók számára. A gumival való megfelelő kiemelten fontos lesz, mivel itt van a szezon egyik leghosszabb boxutcája, így ha valaki többször megy ki kereket cserélni, az komoly időveszteséget jelent majd.

""

Az esélyek ezúttal is az év végére a formáját megtaláló Red Bull mellett szólnak, de Fernando Alonso is bizakodik, és tökéletes teljesítményt szeretne látni mind magától, mind a csapattól. A maranellóiaknak elsősorban az időmérőn kéne javulniuk, de erősen kérdéses, hogy erre képesek-e ennyire az idény végén. A nevető harmadik továbbra is Kimi Räikkönen lehet: a 2007-es finn világbajnok ugyan egyetlen futamot sem nyert az idén, de rendkívül kiegyensúlyozottan versenyzett végig, és ha összeállna alatta a Lotus, akkor bizony megismétlődhetne az öt évvel ezelőtti csoda: az akkor egymással viaskodó két McLaren-es kiskakas, Fernando Alonso és Lewis Hamilton elől, mindössze egyetlen ponttal orozta el a végső győzelmet a "Jégember". Most is hasonlóban bízik

FORMA-1
A pontversenyek állása 16 futam után
Pilóták
1. Sebastian Vettel 215 pont
2. Fernando Alonso 209
3. Kimi Räikkönen 167
4. Lewis Hamilton 153
5. Mark Webber 152
6. Jenson Button (brit, McLaren) 131
7. Nico Rosberg (német, Mercedes) 93
8. Romain Grosjean 88
9. Felipe Massa 81
10. Sergio Perez (mexikói, Sauber) 66
Csapatok
1. Red Bull 367 pont
2. Ferrari 290
3. McLaren 284
4. Lotus 255
5. Mercedes 136
6. Sauber 116
7. Force India 89
8. Williams 58
9. Toro Rosso 21