Q1: két bajnok búcsúzott, Wehrlein és Massa robbantott
Két csapat is bizonytalansággal vágott neki a spái időmérő edzésnek. Max Verstappen Red Bulljában elektronikai hibát észleltek a harmadik szabadedzésen, és bár a váltócserét és a vele járó büntetést elkerülték, így is hosszú szerelési munkálatok vártak a csapattagokra. A Honda eközben közölte, Fernando Alonso autóján furcsa adatokra lettek figyelmesek a délelőtti gyakorlást követően – de a spanyol időmérős szereplése nem került veszélybe. „Mindent ellenőriztünk, és úgy tervezzük, részt veszünk az időmérőn” – írták közösségi oldalukon.
A kétszeres bajnok valóban pályára is hajtott, csakhogy nem sokkal később már a pálya szélére is kellett kormányoznia azt. Bár még bőven volt hátra a Q1-ből, az első kiesőnk máris megvolt.
A pálya hőmérséklete délutánra 40 Celsius-fokra emelkedett, így továbbra is a gumikérdés állt a középpontban. A versenyre való taktikázás már szombaton megkezdődött.
A középmezőny próbálkozásait követően Nico Rosberg a lágy gumin futott 1:48,019 másodperces körével állt az élre. A két Ferrari a szuperlágyakon kezdett: Kimi Räikkönen szinte ugyanolyan időt autózott, mint a harmadik edzésen, ezúttal azonban Sebastian Vettel 0,1 másodperccel gyorsabbnak bizonyult nála. Az első tízben ekkor a már megszokott nevek mellett feltűnt a szuperlágyon meglepően gyorsnak bizonyuló Pascal Wehrleiné is, aki mindössze 1,1 másodperccel maradt el honfitársától.
Két versenyzőnek addigra már törölték is egy-egy körét. Felipe Nasr mellett Kevin Magnussen is pályát szélesített az FIA által szenzorokkal fölszerelt három kanyar egyikében. Max Verstappent azonnal figyelmeztették is: fokozottan figyeljen a pálya határaira.
Hogy ennek köszönhető-e a precizitása, nem tudni, ám tény, a holland aztán ezredmásodpercre azonos időt autózott Daniel Ricciardóval. A két Red Bull ezzel azonban a Ferrarik, Rosberg és a két Force India mögött állt.
Az 55 rajthelyes büntetést kapó Lewis Hamilton – ahogy várható volt –, egy lassú kör után föl is adta az időmérőt. Már javában a médiának nyilatkozott, amikor a Q2-be jutásért megkezdődött az ádáz küzdelem. Felipe Massának olyan jól sikerült a javítás, hogy a két Ferrarit megelőzve az élre ugrott. 1:47,738-as eredménye igencsak biztatónak tűnt. Pascal Wehrlein eközben 9.-nek hozta be a Manort – briliáns teljesítmény ez tőle és a csapattól.
Újonc csapattársának nem sikerült a bravúr: Felipe Nasr, Esteban Ocon, Danyiil Kvjat, Marcus Ericsson, Lewis Hamilton és Fernando Alonso kiesett. A Q1 első tíz helyezettje: Massa, Vettel, Räikkönen, Rosberg, Hülkenberg, Pérez, Verstappen, Ricciardo, Wehrlein, Bottas.
Q2: Taktikai játszma az élen – Verstappen a vesztese?
„Lelazult a kerekem” – jelezte az előző kör meglepetésembere a rádión keresztül. Pascal Wehrlein éppen csak kihajtott a boxból, máris vissza kellett térnie oda ellenőrzésre.
Az élmezőny tagjai eközben megkezdték a taktikai játékukat. Miután a Q2 dönt arról, vasárnap ki milyen gumin rajtolhat, többen is a lágy abroncsokon hagyták el a boxutcát. Nico Rosberg senkit sem lepett meg ezzel a taktikával. Elsőre futott egy tekintélyt parancsoló 1:46,999 másodpercet kört, amivel az élre állt. Majd azt figyelte, mindez mire lesz elég.
Hárman is őt próbálták másolni. Kimi Räikkönen 0,7, Sebastian Vettel 0,9, Daniel Ricciardo pedig 1 másodperccel maradt el a némettől a sárga jelölésű papucsokon. Max Verstappen eközben inkább kitartott a szuperlágy gumi mellett – más kérdés, hogy ezekkel sem sikerült megelőznie a Mercedest, 0,164 másodperccel maradt el Rosbergtől.
A többiek tempóhátrányuk miatt nem engedhették meg maguknak, hogy lemondjanak a lágyabb keverék jelentette tizedekről. A két Force India már eleve a piros oldalfalú abroncsokkal hajtott pályára, majd a Williamsek is azon próbálkoztak. Szoros csatájukból előbbi csapat jött ki győztesen, házon belül pedig Hülkenberg, illetve Massa volt a jobb.
Miután a négyes hátrébb szorította a lágy gumis próbálkozókat – persze Rosberget kivéve –, a két Ferrari és Ricciardo is újabb, ezúttal már szuperlágyas körre kényszerült. A kívánt taktikáról azonban végül így sem kellett lemondaniuk. Mivel megszakították utolsó köreiket (pedig Vettel futott egy abszolút leggyorsabb első szektort), eldőlt, hogy a lágy gumival vághatnak neki a Belga Nagydíjnak.
Velük ellentétben Verstappen, a két Williams és Jenson Button szuperlággyal kezd majd. A Q2-ben Romain Grosjean, Kevin Magnussen, Esteban Gutiérrez, Jolyon Palmer, Carlos Sainz és Pascal Wehrlein búcsúzott. Az első tíz sorrendje Rosberg, Verstappen, Hülkenberg, Pérez, Räikkönen, Massa, Bottas, Vettel, Ricciardo, Button volt.
Q3: Rosberg egy próbálkozással is…
Miközben a Q2-ben a taktikázásé volt a főszerep, a záró felvonásban már minden a puszta tempóról és ezáltal a szuperlágy gumin futott körökről szólt. Bár a lágy gumin futott legjobb ideje fölényes volt, a szabadedzések alapján volt némi bizonytalanság a Mercedes piros gumis formáját illetően.
Nos, Rosberg első nekifutásra megszerezte az első helyet, 1:46,744-es ideje azonban mindössze 0,149 másodperccel volt jobb Max Verstappenénál. A harmadik helyre Sebastian Vettel került, 0,5 másodperces lemaradással, miközben Daniel Ricciardo gyenge első szektora után gyenge idővel nyitott, Kimi Räikkönen pedig egy Stavelot-ban bemutatott kavicságyas kicsúszás miatt meg is szakította körét.
A második „fordulót” Felipe Massa nyitotta meg, ám a brazil már az első kanyarban elfékezte magát. Hiába tűnt gyorsabbnak csapattársánál ezen a délutánon, 2008 másodikja másfél másodperces lemaradása után bocsánatot is kért csapatától hibájáért.
A mindent eldöntő körét végül egyik Red Bull sem tudta jól összerakni – Ricciardo ugyan előrébb lépett, csapattársa legyőzésére ugyanúgy nem volt esélye, ahogy a hollandnak sem Rosberg utolérésére.
Kimi Räikkönen hibája után látványosan korrigált: egyetlen körrel sikerült megszereznie a 3. rajtkockát csapattársa, az autója hátuljának viselkedésével elégedetlen Sebastian Vettel előtt. Őket Ricciardo, Serigo Pérez, Nico Hülkenberg, Valtteri Bottas, Jenson Button és Felipe Mass követte.
A Belga Nagydíj programja a vasárnap 14 órakor rajtoló versennyel folytatódik. A futamot élőben közvetítő M4 Sport 13 óra 30 perckor kezdi felvezető műsorát.
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | |
1. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:46,744 | |
2. | Max Verstappen | Red Bull – TAG Heuer | 1:46,893 | +0,149 |
3. | Kimi Räikönnen | Ferrari | 1:46,910 | +0,166 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:47,108 | +0,364 |
5. | Daniel Ricciardo | Red Bull – TAG Heuer | 1:47,216 | +0,472 |
6. | Sergio Pérez | Force India – Mercedes | 1:47, 407 | +0,663 |
7. | Nico Hülkenberg | Force India – Mercedes | 1:47,543 | +0,799 |
8. | Valtteri Bottas | Williams – Mercedes | 1:47,612 | +0,868 |
9. | Jenson Button | McLaren – Honda | 1:48,114 | +1,370 |
10. | Felipe Massa | Williams – Mercedes | 1:48.263 | +1,519 |
11. | Romain Grosjean | Haas – Ferrari | 1:48,316 | +1,572 |
12. | Kevin Magnussen | Renault | 1:48,485 | +1,741 |
13. | Esteban Gutiérrez | Haas – Ferrari | 1:48,598 | +1,854 |
14. | Jolyon Palmer | Renault | 1:48,888 | +2,144 |
15. | Carlos Sainz | Toro Rossi – Ferrari | 1:49,038 | +2,294 |
16. | Pascal Wehrlein | Manor – Mercedes | 1:49,320 | +2,576 |
17. | Felipe Nasr | Sauber – Ferrari | 1:48,949 | +2,205 |
18. | Esteban Ocon | Manor – Mercedes | ||
19. | Danyiil Kvjat | Toro Rosso – Ferrari | 1:49,058 | +2,314 |
20. | Marcus Ericsson | Sauber – Ferrari | 1:49,071 | +2,327 |
21. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:50,033 | +3,289 |
22. | Fernando Alonso | McLaren – Honda | idő nélkül |