Forma-1 / Motorsport

Hogyan tovább Talma? – Superbike kontra Moto2

Az összehasonlítás az elmúlt időszakban különösen aktuálissá vált, ugyanis Gábor egyértelmű válaszút előtt áll: jelen állás szerint a Moto2-ben csak akkor kapna versenyzői helyet, ha jelentős szponzorpénzeket tudna magával vinni, és úgymond „befizetné” magát egy csapathoz, a Superbike-ban (SBK) viszont a hírek szerint több csapat is érdeklődik iránta, és a Kawasaki már tesztelni is meghívta.
Az alábbiakban 5 fő szempont szerint hasonlítjuk össze a két kategóriát, ezzel kicsit rávilágítva Talmácsi jelenlegi helyzetére.

Motor
A fő különbség a Superbike Világbajnokság és a Gyorsasági Motoros Világbajnokság között, hogy míg utóbbiban direkt a versenyzésre fejlesztett prototípusokkal száguldoznak a pilóták, addig előbbiben tulajdonképpen versenyzésre átalakított sorozatgyártású modellek vesznek részt. A Moto2-es gépek jelenleg 600 ccm-esek, míg a Superbike gépek 1000 ccm, illetve 1200ccm-esek. (A Talma iránt érdeklődő Pedercini alakulat 1000 ccm-es Kawasaki motorokat használ). A SBK versenyzőinek körideje összehasonlítva a Moto2-esekével elmondható, hogy előbbi élmenői 4-5 másodperccel jobb köröket teljesítenek, mint az MotoGP középső kategóriájának legjobbjai.
Szakmai elismertség
Kétségtelen, hogy még mindig jobban odafigyel a szakmai is a gyorsasági motoros világbajnokság történéseire, azonban kijelenthető, hogy a Superbike az elmúlt években sokat fejlődött ebben a tekintetben is. Elég csak azt megemlíteni, hogy az elmúlt idényben a SBK-ból érkezett a MotoGP mezőnyében a 2010-es év legjobb újoncának is megválasztott Ben Spies, vagy idén Cal Crutchlow, akihez nagy reményeket fűznek a szakértők.
Nem elhanyagolható továbbá, hogy több egykori gyorsasági motoros résztvevő vagy világbajnok szerepel jelenleg ebben a szériában. Ilyen például Max Biaggi, Troy Corser, James Toseland, Carlos Checa.
Népszerűség
Ebben az összevetési pontban még mindig elmarad a Superbike a MotoGP mögött, bár az utóbbi években a nagynevű résztvevőknek, illetve a rendszeres közvetítéseknek köszönhetően egyre csökken a különbség a két sorozat nézettsége között. Ez talán annak is köszönhető, hogy egy napon két futamot rendeznek a SBK-ban, míg a MotoGP-ben kategóriánként csak egyet, valamint mivel nincs akkora különbség a csapatok közt, sokszor izgalmasabb versenyzést láthatnak a Superbike nézői.
Magyarországi „elérhetőség”
Az itthoni rajongók speciális helyzetben vannak a két sorozat elérhetőségét tekintve, miután a MotoGP-t az a DigiSport közvetíti, mely a háztartások töredékében érhető el jelen pillanatban. A Superbike hozzáférhetősége ennél jelentősen jobb, ugyanis az Eurosport közvetíti a futamokat, amely csatorna a legtöbb kábelszolgáltató kínálatában megtalálható. Ezek tükrében valószínűsíthető, hogy megnőne a SBK futamok nézettsége, ha Talma esetleg oda igazolna, ugyanis több rajongó is lehet, aki nem látta kedvencét versenyezni az elmúlt időszakban az előbb említett szituáció miatt.
Szponzorok viszonyulása a sorozathoz
Miután jelen pillanatban magasabb a MotoGP nézettsége világszerte, így elmondható, hogy bár több pénz kell egy gyorsasági motoros alakulat szponzorációjához, mint egy Superbike-os csapatéhoz, az nagyobb reklámértéket is jelent egyben, mivel több emberhez jut el az információ. Magyarországra, illetve a magyar vállalatokra vetítve azonban ez csak részben igaz, mivel ugyan világviszonylatban valóban kevesebben látnák a motoron feltüntetett feliratot, viszont hazánkban valószínűleg többen.

F.T.