Hogyan alakulhat ki a rajtsorrend Brazíliában, ha elmarad az időmérő?
A szombati kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt São Paulóban az F1 elhalasztotta az időmérő edzést vasárnap reggelre, mindössze néhány órával a nagydíj tervezett kezdése elé.
Azonban, ha további eső érkezik, ez újabb komplikációkat okozhat. Így fennáll annak a lehetősége is, hogy az időmérőt egyáltalán nem rendezik meg.
Ilyen esetben a sportszabályzatban nincs meghatározva konkrét kritérium, hogy hogyan kellene összeállítani a rajtrácsot.
Ez a szabály már módosításra került a jövő évre, így 2025-től a világbajnoki sorrend alapján állna fel a rajtrács, ha nem lehet időmérőt tartani. Azonban ez az új szabály túl későn született ahhoz, hogy az idei szezonban alkalmazzák.
UPDATED SUNDAY SCHEDULE ⏰
After consultation with the stewards, Qualifying for the São Paulo Grand Prix will take place at 07:30 local time on Sunday morning ahead of the Grand Prix at 12:30 local.#F1 #BrazilGP pic.twitter.com/6sYawDri0P
— Formula 1 (@F1) November 2, 2024
Így tehát jelentős szabadság áll rendelkezésre a rajtrács kialakításában – de mik a lehetséges opciók?
Az egyik lehetőség a 2025-ös szabály alkalmazása lenne, azaz a világbajnoki sorrend figyelembevétele.
Bár ez hivatalosan nincs benne az idei szabálykönyvben, az F1 dönthet úgy, hogy mégis alkalmazza ezt a megoldást.
Ez esetben Lando Norris indulna az első helyről, míg Max Verstappen a hatodik helyre szorulna vissza. Mindez a háromszoros világbajnok versenyre való öt rajthelyes büntetésének köszönhető.
Azonban a hétvége során már volt pályán futás, mivel a pénteki napot nem zavarta meg az eső.
Az első szabadedzést késés és megszakítás nélkül megtartották, és mind a 20 versenyző mért kört tudott futni.
A sportszabályzat 39.4 (b) cikke leírja, hogy a “nem besorolt” versenyzők “a P3 (vagy ha sprintkvalifikációt is rendeznek, akkor a P1) edzés alapján kerülnek sorrendbe”.
Ez azonban várhatóan több csapat ellenállásával találkozna, különösen azokkal, akik eltérő tervekkel futottak ezen az edzésen. Például a P1 eredményének alkalmazása esetén Max Verstappen az utolsó helyről indulna.
További bonyodalmat okoz, hogy a sprint időmérőt is megrendezték pénteken, amely alapján egyesek azt állíthatják, hogy a versenyzők “besoroltak”, annak ellenére, hogy ez a szakasz normál körülmények között nincs összefüggésben a fő versennyel.
A szabályzat 42.3 cikke kimondja: “Azok a besorolt versenyzők, akiknek összesen 15 vagy kevesebb rajtbüntetésük van, ideiglenes rajthelyet kapnak, amely egyenlő az időmérő edzés vagy sprint kvalifikáció eredményével plusz a rajtbüntetések összegével.”
Ez lehetőséget ad arra, hogy a stewardok a fő verseny rajtrácsához a sprint kvalifikáció alapján határozzanak meg sorrendet, amely esetben Oscar Piastri rajtolhatna az első helyről Norris előtt, míg Verstappen a büntetése után a kilencedik helyről indulna.
Végső soron, mivel a szabályzatban nincs egyértelmű útmutatás, a versenybírók bármilyen kritériumot alkalmazhatnak, ha az időmérő elmarad.